مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت با شرکای اروپایی و بین‌المللی خود تلاش می‌کند تا اطمینان یابد دیپلماسی با ایران همچنان امکان‌پذیر است.

بورل: در تلاشیم تا از ادامه دیپلماسی با ایران اطمینان یابیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جلسه امروز پارلمان اروپا که یکی از موضوعات آن ایران بود گفت اتحادیه اروپا با شرکای بین‌المللی خود سخت تلاش می‌کند تا اطمینان یابد دیپلماسی با ایران همچنان امکان‌پذیر است. 

بنابر گزارش «عرب نیوز»، در این جلسه همچنین اتحادیه اروپا بار دیگر بر پایبندی خود به برجام تاکید کرد. در جلسه امروز همچنین گفته شد که به دلیل وجود تحریم‌ها، رشد اقتصادی در ایران ۱۰ درصد کاهش یافته و این کشور در مقابله با کرونا با بحران مواجه شده است. 

در جلسه امروز پارلمان اروپا علاوه بر مسئله ایران، بحران قره‌باغ هم مورد بررسی قرار گرفت. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص گفت: این بزرگترین رویارویی از سال ۱۹۹۳، ۱۹۹۴ است. در این روزها ما بسیار درگیر این مسئله بودیم. در روزی که درگیری آغاز شد من بیانیه‌ای را منتشر و خواستار توقف فوری خصومت، تنش‌زدایی و آتش‌بس شدم.

بورل گفت در روزهای اخیر با وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان به صورت جداگانه تلفنی گفت‌وگو کرده و از آن‌ها خواسته به خصومت پایان داده و به میز مذاکره بازگردند. وی تاکید کرد موضع او در قبال این بحران مشخص است و باید دو طرف بعد از پایان درگیری مشغول مذاکرات معنی‌دار شوند.

دیپلمات ارشد اروپا در ادامه گفت این نزاع راه‌حل نظامی ندارد و دخالت خارجی در آن را هم نامطلوب خواند.

او افزود: روسای مشترک گروه مینسک قرار است این هفته جلسه‌ای با وزرای خارجه دو کشور برگزار کنند. تنها راه خارج شدن از این وضعیت این است که روسای مشترک گروه مینسک برای مذاکرات هر چه سریع‌تر تلاش کنند.