نماینده ادوار مجلس گفت: اگر اجماعی درباره حضور لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 صورت بگیرد، شک ندارم او می‌تواند مسائل بین ایران و کشورهای منطقه و مسائل اقتصادی را سر و سامان دهد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«مهرداد بائوج لاهوتی»، نماینده ادوار مجلس، درباره انتخابات 1400 و با اشاره به احتمال کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده به خبرنگار سیاسی برنا گفت: بنده 12 سال با لاریجانی کار کردم؛ لاریجانی یک شخصیت فراجناحی است و معمولا در تصمیماتش، منافع ملی را در نظر می‌گیرد و به منافع این جناح و آن جناح، توجهی ندارد و همواره مشورت‌پذیری، اطاعت‌پذیری و پیرو خط ولایت و رهبری بودنش، تا جایی که بنده، او را می‌شناسم براساس اعتقاد به مبانی است. 

او افزود: از این رو حضور لاریجانی در انتخابات به استراتژی نظام بستگی دارد که چه استراتژی را دنبال خواهد کرد. اگر استراتژی، این باشد که همین وضعیتی که در حال حاضر حاکم است، ادامه یابد طبیعتا شاید با توجه به آن نقش دیپلماسی قوی که در لاریجانی وجود دارد، شخصا ضرورتی نبیند. نظر شخصی بنده این است که با توجه به اوضاع منطقه و مسائل اقتصادی، تعاملات سیاسی ما نیز با دنیا گره خورده است.

لاهوتی ادامه داد: بر این باورم که لاریجانی، شخصیتی است که قادر به جمع کردن این معادلات و تعاملات سیاسی است. به عنوان مثال می‌توان به نقش او در مذاکره با چین اشاره کرد؛ چین همواره از ما گلایه داشت که ایران می‌خواهد با ما کار کند یا خیر.  به هر روی لاریجانی، محوریت مذاکره با چین را در اختیار گرفت تا آن را به نتیجه برساند. در حال حاضر هم پس از مجلس، با اعتماد رهبری در حال پیگیری پروژه چین است. 

نماینده پیشین مردم لنگرود در مجلس دهم بیان کرد: همه دنیا، لاریجانی را به عنوان یک دیپلمات قوی قبول دارند در واقع ما به شخصیتی نیاز داریم که همه کشورهای دنیا، او را به عنوان یک دیپلمات قوی و موثر قبول دارند بنابراین در این شرایط هم می‌تواند، امور را به دست بگیرد. 

سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس دهم ادامه داد: در مجموع عقلای کشور فارغ از اصلاح‌طلب و اصولگرا بودن، لاریجانی را به عنوان یک فرد توانمند قبول دارند؛ او را یک سرمایه گرانبها و ارزشمندی می‌دانم که می‌تواند در این شرایط دشوار کشور، کمک‌کننده باشد. از این رو اگر روزی لاریجانی تصمیم بگیرد که وارد میدان انتخابات شود، باید به او تکلیف کنند مبنی بر اینکه شرایط کشور می‌طلبد که او باید مسائل اقتصادی و سیاسی را که بهم گره خورده را جمع کند. 

این نماینده ادوار مجلس عنوان کرد: وجود لاریجانی در این مقطع می‌تواند، بسیار موثر باشد.

او در پاسخ به این سوال که آیا همه جریانات سیاسی چه اصولگرا به ویژه پایداری‌ها و اصلا‌ح‌طلبان بر سر لاریجانی به اجماع خواهند رسید؟ تصریح کرد: به هر حال همه کاندیداها شخصیت‌های محترمی هستند و نقاط مثبت و منفی نیز دارند اما در این شرایط اگر اجماعی درباره حضور لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 صورت بگیرد، شک ندارم که او می‌تواند مسائل بین ایران و کشورهای منطقه و در عین حال تعاملات ما با کشورهای جهان  و مسائل اقتصادی را حل کرده و سر و سامان دهد.

بائوج لاهوتی تاکید کرد: در مجموع علی لاریجانی، شخصیتی است که کمتر سخن می‌گوید؛ شخصیتی فراجناحی است و به منافع ملی کشور بیشتر توجه می‌کند، در خط ولایت و رهبری براساس مبانی اعتقادی حرکت می‌کند و در عین فردی، تیزهوش است.