ایلنا/ به گزارش فارن پالیسی، تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران روز یکشنبه به رغم تلاش‌های مکرر ایالات متحده برای تمدید مهلت قانونی به عنوان بخشی از استراتژی فشار حداکثری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علیه تهران، منقضی می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ایالات متحده مصمم بود اطمینان حاصل کند که ایران قادر به خرید و فروش سلاح نیست، برای همین تلاش کرد تا قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه دهد که تحریم تسلیحاتی را برای مدت نامحدود تمدید کند.

این قطعنامه با مخالفت چین و روسیه روبرو شد و فرانسه، آلمان و انگلیس هم با رای ممتنع از همراهی با آمریکا خودداری و ایالات متحده را منزوی کردند و موقعیت حاشیه‌ای آن در قبال ایران را برجسته کردند.

 اما دولت ترامپ تلاش کرده تا با اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه تهران، پایان تحریم‌های  تسلیحاتی را بی‌اثر کند. روز پنجشنبه، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده بانک‌های ایران را تحریم کرد.

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد: برنامه‌های تحریمی ما ادامه خواهد یافت تا زمانی که ایران حمایت خود را از فعالیت‌های تروریستی متوقف کند و به برنامه‌های هسته‌ای خود پایان دهد.

با وجود اعمال تحریم‌های جدید ایالات متحده، پایان تحریم‌های تسلیحاتی می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای ایران ایجاد کند تا روابط مستحکم‌تر با روسیه ایجاد شود. در سال ۲۰۱۹، آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده پیش‌بینی کرد که ایران خرید تجهیزات نظامی درجه یک از روسیه را آغاز می‌کند و روز دوشنبه، لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران، گفت که دولت وی فروش یکی از ضدهوایی‌های پیشرفته S۴۰۰ خود به ایران را بررسی خواهد کرد.