بدترین اتفاقی که می‌تواند برای ناخن‌ها بیفتد، ترک خوردن و یا شکستن‌شان است. به طور معمول اصلی‌ترین دلیل این حادثه خشک بودن ناخن است. مراقبت از سلامت ناخن‌ها را باید همیشه جدی بگیریم. این عضو بدن شاید در نگاه اول بسیار بی‌ارزش به نظر برسد، اما یکی از عوامل زیبایی دست‌هایمان ناخن‌ها هستند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وقتی یک ناخن دچار شکستگی می‌شود بهتر است به دنبال درمان آن باشید. بعضی‌ها به سراغ استفاده از لاک‌های ترمیم‌کننده و یا لوسین‌های مختلف می‌روند. با این حال استفاده از آن‌ها هم نمی‌تواند درمان دائمی خشکی و شکننده بودن ناخن‌ها باشد.

001

ناخن‌ها از کراتین که نوعی پروتئین است تشکیل شده و آب و رطوبت فراونی برای نرمی و انعطاف‌پذیری خود می‌طلبد. کمبود آب باعث می‌شود که ناخن‌ها خشک و شکننده شوند. پس برای داشتن دست‌های زیبا و ناخن‌های محکم و قوی باید رطوبت ناخن را تامنی کرد، اما چگونه می‌توان رطوبت مورد نیاز ناخن‌ها را تامین و از خشکی و شکنندگی آنها جلوگیری کرد؟

ناخن‌ها را می‌شود با درمان‌های خانگی و فقط با کمک چند روغن جادویی مقاوم کرد. این روغن‌ها برخلاف لوسین‌های ترمیم‌کننده، قیمت‌های خیلی کمتری دارند و در بازار هم راحت‌تر پیدا می‌شود. در ادامه به معرفی سه روغن جادویی برای سلامت ناخن‌ها می‌پردازیم.

 

 

  1. روغن نارگیل

روغن نارگیل سرشار از کربوهیدرات، ویتامین‌ها و انواع مواد معدنی مفید برای بدن است. همچنین میزان چربی‌های اشباع‌شده (شامل تری گلیسیرید و اسیدهای چرب) هم در روغن نارگیل بسیار زیاد است. بنابراین حتی یک‌بار استفاده از آن هم می‌تواند ناخن‌های شما را تا مدت‌ها براق و درخشان نگهدارد.

در ترکیبات روغن نارگیل اسید چرب لوریک وجود دارد، این اسید چرب ضد باکتری است و در نتیجه باعث مهار باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌های ناخن می‌شود. اسید لوریک به آسانی در عمق ناخن نفوذ می‌کند و جذب می‌شود و باعث از بین رفتن بو، عفونت و درد می‌شود و رنگ طبیعی ناخن‌ها را باز می‌گرداند.

اگر شما هم بعد از هربار مانیکور کردن، از شکننده شدن ناخن‌هایتان ناراحت می‌شود باید روغن نارگیل را امتحان کنید. خواص ضد التهابی روغن نارگیل از پوست اطراف ناخن‌هایتان در برابر ایجاد حساسیت پس از مانیکور محافظت می‌کند.

برای آنکه از خاصیت روغن نارگیل برای تقویت و سلامت ناخن و کوتیکول سود ببرید، روغن نارگیل را به روش‌های زیر در روتین مراقبت ناخن خود استفاده کنید و از ناخن‌های سالم، براق و محکم لذت ببرید.

به چند شکل می‌شود از روغن نارگیل روی ناخن‌ها استفاده کرد. یکی از بهترین روش‌های استفاده از روغن نارگیل این است که هر شب قبل از خواب، مقداری از روغن را در یک ظرف گرم کرده و ناخن‌ها و انگشت‌هایتان را در آن ماساژ دهید. اگر از این روش استفاده می‌کنید بهتر است بعد از آن دستکش بپوشید.

  1. روغن آرگان

روغن آرگان که به آن طلای مایع هم می ‌گویند، از هسته میوه درخت آرگانیا بدست می آید. از زمان های گذشته برای التیام زخم‌ها، تقویت پوست و مو و همچنین تسکین راش‌ های پوستی مورد استفاده قرار می گرفت. در حال حاضر در بسیاری از کمپانی های تولید کننده لوازم آرایشی و بهداشتی به عنوان یک ماده مهم مورد استفاده قرار گرفته و همه روزه در بسیاری از دانشگاه های جهان از مجموع فوائد این روغن صحبت می شود.

روغن آرگان را به اسم روغن مراکشی هم می‌فروشند. این روغن در حدود هشتاد درصد از چربی‌ها و مواد معدنی لازم برای سلامت پوست و ناخن‌ها را در خودش جای داده است. بد نیست بدانید میزان ویتامین E موجود در روغن آرگان سه برابر بیشتر از روغن زیتون است. همچنین ماندگاری اثرات روغن آرگان روی پوست از اغلب روغن‌های گیاهی بیشتر است.

همان‌طور که می‌دانید استفاده از لاک‌ها و یا مانیکور شدن، آسیب‌های مختلفی را به بافت ناخن وارد می‌کنند. بنابراین خیلی ضروری است که در کنار استفاده از آن‌ها، به سلامت ناخن‌هایتان هم اهمیت دهید. خواص ویژه روغن آرگان می‌تواند به شما کمک کند تا ناخن‌هایی سالم، مقاوم و زیبا داشته باشید.

به طور معمول روغن آرگان را به افرادی توصیه می‌کنند که علاوه بر خشک بودن ناخن‌ها، پوست کنار ناخن‌هایشان هم بسیار سفت است. روغن آرگان به راحتی رطوبت لازم برای سلامت بودن ناخن‌هایتان را تأمین می‌کند. فقط کافی است چند قطره از روغن آرگان را روی ناخن‌ها بریزید و شروع کنید به ماساژ دادن. بهتر است بعد از ماساژ چند دقیقه صبر کنید تا روغن به خوبی در پوست و بافت‌های ناخن جذب شود. روغن آرگان از ایجاد پینه در دست و کناره‌های ناخن هم جلوگیری می‌کند.

002

  1. روغن زیتون

رژیم غذایی مدیترانه ای که به سالم ترین رژیم غذایی جهان نیز شهرت دارد، مبتنی بر روغن زیتون پایه ریزی شده، چرا که یکی از مهمترین خواص روغن زیتون، دارا بودن مقدار زیادی اسکوالین (Squalene) می باشد که عامل اصلی و اساسی کاهش دهنده کلسترول خون و همچنین اسیدهای چرب، کنترل فشار خون و کاهش چربی کبد میباشد به همین جهت پایه غذا های مدیترانه ای بر این روغن گیاهی استوار شده است.

اثربخشی روغن جادویی زیتون را به راحتی می‌شود با لوسین‌های گران‌قیمتی که برای سلامت ناخن تجویز می‌شوند مقایسه کرد. روغن زیتون با نفوذ به پوست و بافت ناخن، به ترمیم آسیب‌ها و ترک‌ها و نرم شدن ناخن کمک می‌کند. تمام این اتفاق‌ها در کنار هم باعث محکم و درخشان شدن ناخن‌هایتان می‌شود.

برای شروع توصیه می‌کنیم روغن زیتون را روی حرارت خیلی پایین شعله گاز و یا در مایکروفر گرم کنید و بعد از کمی خنک‌تر شدن ازش استفاده کنید. بهتر است ناخن‌هایتان را به مدت یک ربع تا نیم ساعت در روغن زیتون گرم بگذارید و ماساژ دهید. بد نیست بدانید رطوبت رسانی به ناخن‌ها در حرارت بهتر انجام می‌شود. بهتر است این کار را در طول یک هفته به طور روزانه انجام دهید و شاهد تاثیر فوق‌العاده‌ش در سلامت ناخن‌ها باشید.

بعد از اینکه انگشت‌هایتان را از داخل روغن زیتون بیرون آوردید، بهتر است آن‌ها را با یک پارچه نخی تمیز کنید و یا دستکش نخی بپوشید. استفاده از دستکش باعث می‌شود تا روغن در مدت زمان بیشتری روی ناخن‌ها بماند و اثربخشی‌اش بیشتر باشد. به خصوص اگر ماساژ ناخن‌ها با روغن زیتون را در شب انجام دهید، تاثیر بهتری از آن خواهید گرفت.

در آخر

استفاده از روغن‌های طبیعی بهترین روش برای مقاوم کردن ناخن‌ها و سلامت آن‌هاست. روغن‌هایی مثل روغن زیتون، روغن نارگیل و یا آرگان را می‌توانید به طور نامحدود برای ناخن‌ها و پوست کنار ناخن‌ها استفاده کنید. این روغن‌ها بدون ضرر هستند و برخلاف لوسین‌ها و مواد شیمیایی موجود در بازار، هیچ آسیبی به ناخن‌ها نمی‌رسانند.

اگر اهل مانیکور کردن ناخن‌هایتان هستید، بد نیست همیشه بعد از بازگشت به خانه از این روغن‌های طبیعی استفاده کنید. آن‌ها با نفوذ به بافت ناخن، آن را نرم‌تر می‌کنند و دیگر امکان ندارد که به راحتی بشکنند و یا آسیب ببینند.

منابع:

https://mag.khanoumi.com/6589/

https://mag.khanoumi.com/366/

https://mag.khanoumi.com/369/