سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس جزئیات مصوبات امروز این کمیسیون را تشریح کرد.

گام اول مجلس برای شفافیت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، در تشریح جزئیات جلسه امروز کمیسیون متبوعش، اظهار داشت: بررسی ادامه طرح شفافیت آراء نمایندگان در دستورکار جلسه امروز اعضای کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی پارلمان قرار داشت.

وی افزود: پس از بررسی‌ها و استماع نظرات و پیشنهادات اعضای کمیسیون درباره طرح مذکور، مفادی از آن به تصویب اعضا رسید.

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس در تشریح جزئیات مصوبات امروز کمیسیون، گفت: طبق مصوبات امروز باید جزئیات مصوبات کمیسیون‌های تخصصی قوه مقننه از طریق انتشار در سایت مجلس به اطلاع عموم برسد و همچنین درباره مصوبات صحن نیز باید جزئیات رأی‌گیری‌ها مبنی بر این که چه نماینده‌ای چه رأیی داده باید به اطلاع عموم برسد.

محمودی با اشاره به مصوبه امروز کمیسیون مبنی بر شیوه برگزاری جلسات کمیسیون‌ها، بیان داشت: همچنین بر اساس مصوبه امروز اصل بر برگزاری جلسات علنی کمیسیون‌های تخصصی است مگر در موارد امنیتی یا خاص که آن هم با درخواست 5 تن از نمایندگان و تصویب اعضای کمیسیون جلسه غیرعلنی می‌شود.

نماینده مردم شهرضا در مجلس با بیان اینکه با مصوبه امروز کمیسیون باید اطلاعات مربوط به ماموریت نمایندگان در سایت مجلس منتشر شود، اظهار داشت: جزئیات اطلاعات مربوط به مأموریت‌های نمایندگان اعم از تعداد روزهای مأموریت، اشخاصی که وی را همراهی می‌کرده‌اند و همچنین میزان حق مأموریت نماینده باید در سایت مجلس منتشر شود.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به نشست امروز صبح کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس گفت: در جلسه امروز طرح شفافیت آراء نمایندگان در دستورکار اعضا قرار داشت و موادی از آن به تصویب نمایندگان رسید.

وی افزود: بر اساس مصوبه امروز کمیسیون جزئیات مصوبات کمیسیون‌های تخصصی مجلس باید از طریق انتشار در سایت مجلس به اطلاع عموم برسد و نماینده صدا و سیما نیز می‌توانند برای اطلاع‌رسانی در جلسات کمیسیون‌ها شرکت کنند.

عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: همچنین بر اساس مصوبه امروز کمیسیون درباره مصوبات صحن باید جزئیات رأی‌گیری‌ها مبنی بر این که چه نماینده‌ای چه رایی داده (موافق‌، مخالف،‌ ممتنع) باید به اطلاع عموم برسد.

سلیمی خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس این مصوبه اصل بر علنی بودن جلسات کمیسیون‌ها است مگر در موارد امنیتی یا خاص که آنهم با درخواست 5 نفر از نمایندگان و تصویب اعضای کمیسیون جلسه غیرعلنی می‌شود که ارائه این درخواست هم همانطور که گفتم تنها در مورد امنیتی و اضطراری ممکن است نه در هر مورد دیگر.

وی افزود: در مورد مأموریت‌های نمایندگان نیز کمیسیون مصوب کرد که باید جزئیات اطلاعات مربوط به این مأموریت‌ها اعم از تعداد روزهایی که نماینده در مأموریت بوده و این که چه کسانی وی را همراهی می‌کردند و میزان حق مأموریت وی چه مقدار بوده در سایت مجلس منتشر شود.

به گزارش ایسنا؛ مالک شریعتی نیاسر که از طراحان اولیه طرح شفافیت آرای نمایندگان نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «مواد مرتبط با علنی شدن و پخش زنده مذاکرات کمیسیون های مجلس، ‎شفافیت آرای نمایندگان در کمیسیون ها (با رعایت شرایط غیرعلنی شدن جلسات مطابق اصل ۶۹ قانون اساسی) صبح امروز در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس به تصویب رسید؛ ان شاءالله سایر مواد صبح فردا بررسی و تصویب خواهد شد.»

کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان قبلا در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس به تصویب رسیده بود و قرار بود در این هفته برای بررسی و تصویب جزییات، در دستور کار اصلی این کمیسیون قرار گیرد.