آرمان ملی: پروژه استیضاح رئیس‌جمهور هم تمام شد؛ پروژه‌ای که برخی معتقد بودند از ابتدا هم اراده‌ای برای اجرای آن نبود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 یک روز نه تنها دم از استیضاح رئیس‌جمهور می‌زنند بلکه خواهان اعدام روحانی می‌شوند و روز دیگر خبر می‌دهند که استیضاح منتفی شده و چشم انتظار تشکر هستند! مخالفان دولت اکنون تنها درصدد تخریب دولتمردان و رئیس‌جمهور نیستند بلکه اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند از جمله سیاه‌نمایی درباره تصمیمات اصلاح‌طلبان با القای این موضوع که روحانی با تاکید سران جریان اصلاحات بر سر کار آمد، پس در انتخابات 1400 نباید به کاندیدای این جریان اعتماد کرد و رای داد. همچنین تعدادی از اصولگرایان و مدعیان اصولگرایی به دلیل تخلفاتی که داشتند در زندان هستند و این موضوع از حافظه جامعه محو نخواهد شد؛ بنابراین با سیاه‌نمایی و مشغول کردن ذهن جامعه به موضوعات فرعی تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری درصدد آن هستند که به تبلیغ کاندیدای جریان خودشان بپردازند. نکته قابل تامل در رفتار اصولگرایان به بی‌توجهی آنان به فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری بازمی‌گردد. ایشان فرمودند: «سال آخر دولت‌ها معمولا سال حساسی است و باید مراقبت شود که پیگیری امور به‌هیچ‌وجه سست نشود و بر همین اساس اعتقاد راسخ دارم که دولت‌ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند.» اما همگان شاهد بودند که رفتار و عملکرد اصولگرایان نسبتی با حمایت از دولت نداشت.

استیضاح کنید!

چند روز پوستری را تبلیغ می‌کردند که خبر از یک نشست مجازی در قم می‌داد و نشستی که محور آن استیضاح حسن روحانی بود. در این پوستر اعلام شده بود که رسایی، حاجی‌دلیگانی، کوشکی، غضنفری، مومن‌نسب، جاویدنیا، کیارش، علوی، جلال‌زاده، آصفری و... در نشست حضور دارند. عنوان نشست هم «استیضاح روحانی؛ حق ملت، تکلیف مجلس» بود. نکته قابل تامل اینجاست که رسانه‌های دلواپس مانند فارس و تسنیم از انتشار گزارش این نشست خودداری کردند که البته ظاهرا برگزارکنندگان جلسه از موضوع خبر داشتند، چراکه حمید رسایی به پخش سخنرانی خود از طریق اینستاگرامش پرداخت! او در این جلسه با بیان اینکه کمر مردم زیر بار گرانی‌ها و فشار‌های معیشتی در حال شکستن است، گفت: مشکل برخی «واشنگتن دی‌سی» نیست، «واشنگتن دوستی» است. رسایی با بیان اینکه در طول 41 سال گذشته تا این اندازه میان مردم، نخبگان و گروه‌های مختلف در رابطه با استیضاح اجماع وجود نداشته است، مدعی شد: «امروز مردم از صبح که بیدار می‌شوند آرزو می‌کنند تا آقای روحانی تا شب از ریاست‌جمهوری کنار رفته باشد. امروز با کسانی که هفت سال کشور را معطل برجام کرده‌اند مواجه هستیم که می‌خواهند مسئولیت ناکارآمدی‌های خود را گردن رهبری و انقلاب بیندازند و تنها راه‌حل این معضل، برداشتن زانوی دولت روحانی از گلوی مردم به‌وسیله استیضاح است. رسایی با اشاره به اینکه برخی استیضاح را خلاف منویات رهبری می‌دانند، گفت: درخصوص موضوع استیضاح حسن روحانی، اساسا نباید توقع داشت که رهبر انقلاب اعلام موضع کنند، زیرا سیره امامین انقلاب همواره حمایت از روسای جمهوری بوده که قانونا در این جایگاه هستند؛ طبعا ایشان در مواقع لازم، تذکرات خود به رئیس‌جمهور را به‌صورت علنی یا خصوصی خواهند داد اما تصور اینکه امام و رهبر جامعه به‌صورت خصوصی به بخشی از نظام یعنی مجلس فرمان بدهند که برای تغییر بخش دیگر یعنی دولت اقدام کند، برخلاف عقل اداری و مدیریتی است.

ادعاهای جدید حمید کلیدشناس

البته رسایی یدطولایی در اقدامات ابتکاری برای نشان دادن مخالفتش با دولت روحانی دارد چنانکه دیروز نسیم‌آنلاین فیلمی از رسایی نشان داد که کلیدی در دست دارد و می‌گوید: «اگر آقای روحانی می‌خواست به ملت ایران پیام دهد که ملت ایران، من می‌خواهم...، کلید حل مشکلات دست من است، می‌خواهم تحریم‌ها را بردارم و مشکلات را حل کنم، باید از اینها استفاده می‌کرد. آن کلید، همان کلیدی است که بعد از اشغال جاسوسخانه آمریکا، می‌بینید که مک فارلین به فرودگاه می‌آید، یک انجیل با خودش می‌آورد که رئیس‌جمهور آمریکا روی آن امضا کرده است و یک کیک می‌آورد، دقیقا شکل کلیدی که دست آقای روحانی است، همان کلیدی است که روی کیک آمریکایی‌هاست. همان کلیدی است که در سازمان امنیت ملی، آرم سازمان امنیت ملی، عکس یک کلید است. این همان کلیدی است که دست آقای روحانی است. به نظرم داشت به آمریکایی‌ها پیام می‌داد. آقای روحانی می‌گفت من آماده هستم.» برخی مخالفان روحانی در همان سال 92 که روحانی به نشان دادن کلید پرداخت به او حسن کلیدساز گفتند و با این اقدام رسایی باید به او لقب حمید کلیدشناس داد!

استیضاح نمی‌کنیم

در همان روز که همایش استیضاح رئیس‌جمهور از سوی مخالفان دولت برگزار شد، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات‌رئیسه مجلس در برنامه تلویزیونی تهران 20 اظهار داشت: مجلس با مصلحت‌اندیشی به دولت کمک می‌کند تا به‌راحتی به خردادماه سال آینده یعنی پایان مهلت خود قانونی برسد. چراکه هدف مجلس کمک به دولت برای سهولت در ادامه کار خود است. اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که اگر مجلس یک یا دو وزیر دیگر از دولت را استیضاح کند دولت مستقر سقوط خواهد کرد و امکان این که وزرا و رئیس‌‌جمهور را به‌راحتی استیضاح کرد. گفت: حقیقت این است که اگر الان استیضاح رئیس‌جمهور را در مجلس شروع کنیم، روند آن در حدود 2ماه طول می‌کشد و به ماه دهم سال می‌رسیم، بعد از آن نیز معاون اول رئیس‌جمهور به مدت 3ماه رئیس دولت می‌شود و بعد از هم به تعطیلات عید می‌رسیم و اندکی بعد نیز مهلت کارِ دولت تمام می‌شود و اگر نتیجه‌ای داشت انجام می‌شد؛ بنابراین ما در مجلس به این نتیجه رسیده‌ایم که استیضاح انجام نشود. حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان هم دیروز نوشت: «سخنی برادرانه با طیف امیدآفرین نمایندگان متعهد و انقلابی مجلس شورای اسلامی در میان است و آن اینکه آیا تصور نکرده یا لااقل احتمال نمی‌دهید که تصمیم اخیر شما عزیزان بزرگوار برای استیضاح رئیس‌جمهور آب ریختن ناخواسته به آسیاب توطئه «دولت بی‌سر» دشمن باشد؟! آیا برای پیشگیری از این نتیجه تلخ که خدای ناخواسته، حاصل کارتان به سبد دشمن ریخته شود نیز فکری کرده‌اید؟!