نماینده فرانسه در سازمان ملل با تاکید صریح به اینکه قطعنامه ۲۲۳۱ باید به طور کامل از جانب همه کشورها اجرا شود، گفت که پاریس از حمایت شورای امنیت از برجام در ماه‌های اوت و سپتامبر استقبال می‌کند.

درخواست فرانسه از کشورها درباره قطعنامه ۲۲۳۱
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش تارنمای وزارت امور خارجه فرانسه، «نیکولا دوریویه» در نشست مجازی شب گذشته (۲۹ مهر) شورای امنیت با موضوع بررسی جامع وضعیت خلیج‌فارس، پیش نیاز برقراری امنیت و ثبات در منطقه خلیج‌فارس را رعایت تعهدات و قوانین بین المللی و از جمله برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانست.

 در جریان نشست مجازی شورای امنیت، نماینده فرانسه گفت که منطقه خلیج‌فارس مواجه با چالش‌های امنیتی و سیاسی است و برقراری ثبات و پی ریزی ساختار امنیتی منطقه مستلزم پرهیز از دوقطبی‌ها و همکاری میان کشورها است.

وی گفت: فرانسه از حمایت شورای امنیت از برجام در ماه‌های اوت و سپتامبر استقبال می‌کند. قطعنامه ۲۲۳۱ باید به طور کامل به وسیله همه کشورها اجرا شود.

وی در عین حال بدون اشاره به بی تعهدی های تروئیکای اروپایی در قبال برجام، از ایران خواست تا به کاهش تعهدات هسته‌ای پایان دهد.

دوریویه در ادامه سخنان خود با اشاره به انقضای تحریم تسلیحات متعارف سازمان ملل علیه ایران، مدعی شد که پایان این تحریم بدان معنا نیست که تمامی محدودیت‌های تسلیحاتی ایران پایان یافته باشد. او گفت تحریم تسلیحاتی اروپا علیه ایران و محدودیت‌های موشکی برجام تا اکتبر ۲۰۲۳ پابرجا خواهند بود.

وی با یادآوری قطعنامه ۱۵۴۰ سازمان ملل که انتقال سلاح و موشک به بازیگران غیردولتی منطقه را به شدت محدود کرده، خواهان رعایت این سازوکار شد و مدعی شد که ایران قطعنامه مذکور را نقض کرده است.

نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل در ادامه سخنان خود پیشنهاد کرد که چارچوبی برای گفت‌وگو و از میان بردن عدم اعتماد ایجاد شود. وی دبیرکل سازمان ملل را برای سامان دادن به این گفت‌وگوی منطقه‌ای و ارائه پیشنهادهایی برای برقراری ساختار امنیتی منطقه پیشنهاد کرد.

دوریویه، پایان دادن به جنگ در یمن را نخستین و مهمترین اقدام برای پایان دادن به رنج مردم یمن و کمک به برقراری فضای مثبت در منطقه دانست. 

او همچنین با اشاره به تحولات جاری در خاورمیانه، بار دیگر موضوع فرانسه را در خصوص عادی سازی روابط برخی از کشورهای منطقه خلیج‌فارس و اسرائیل مبنی بر استقبال از این رویداد ننگین، تکرار کرد.