کالم لینچ و رابی گرامر در فارن پالسی نوشت: یک هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دیپلمات‌های خارجی در تلاش هستند تا سر از کار تیم سیاست خارجی بایدن در بیاورند. تیم بایدن برای دیپلماتهای خارجی حاضر در واشنگتن طی حداقل یک سال اخیر روشن کرده که برترین مشاوران نامزد دموکرات در سیاست خارجی، از جمله آنتونی بلینکن و جیک سالیوان، از توجیه در مورد برنامه های سیاست خارجی مبارزات انتخاباتی، ممنوع است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کالم لینچ و رابی گرامر در فارن پالسی نوشت: یک هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دیپلمات‌های خارجی در تلاش هستند تا سر از کار تیم سیاست خارجی بایدن در بیاورند. حتی نزدیکترین متحدان آمریکا نیز اکنون در شک و تردید هستند.

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: تیم بایدن برای دیپلماتهای خارجی حاضر در واشنگتن طی حداقل یک سال اخیر روشن کرده که برترین مشاوران نامزد دموکرات در سیاست خارجی، از جمله آنتونی بلینکن و جیک سالیوان، برای توجیهی در مورد برنامه های سیاست خارجی مبارزات انتخاباتی ممنوع است.

این مهار نگرانی را نشان می دهد که مشاوران بایدن می توانند خود را در معرض حتی ادعاهایی مبنی بر دخالت در سیاست خارجی رئیس جمهور مستقر قرار دهند، همانطور که تیم دونالد ترامپ چهار سال پیش این کار را کرد.

در آخرین انتقال، مایکل فلین، مشاور ارشد امنیت ملی ترامپ، متهم به تلاش برای تضعیف سیاست خارجی دولت اوباما با هدایت تلاش برای جلوگیری از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در انتقاد از اسرائیل شد. در حالی که وی به مبارزات انتخاباتی ترامپ توصیه می‌کرد - به عضویتی که وی تا قبل از اخراج از کاخ سفید اعلام نکرد ، برای پرداخت لابی برای شرکتی که منافع دولت ترکیه را نمایندگی می‌کند‌، پرداخت شد. مکالمات تلفنی مخفیانه فلین در دسامبر 2016 با سفیر روسیه، سرگئی کیسلیاک، موضوع تحقیقات گسترده‌ای در مورد مداخله روسیه در انتخابات آمریکا توسط مشاور ویژه رابرت مولر و موضوع اخراج فلین پس از یک ماه کار بود.

یکی از مقامات آشنا به سیاست مبارزات انتخاباتی بایدن گفت: برای گفتگو با مقامات خارجی منع شدیدی وجود ندارد. در این بین تنها یک وسواس واقعی وجود دارد که فقط بخواهیم متفاوت از ترامپ به نظر برسیم و نخواهیم به دولت فرصتی برای اظهارنظر بدهیم، ببینید، آنها همان کارهایی را کردند که ما کردیم.

یک دیپلمات اروپایی گفت: اگر کسی تمام وقت برای تیم بایدن کار می‌کند، پس صریحاً می‌گویند که آنها نمی‌توانند با مقامات خارجی ملاقات کنند.

کمپین بایدن اظهار داشت که با توجه به دهه ها کار وی در واشنگتن ، بیشتر سوابق معاون رئیس جمهور سابق در معرض قضاوت عموم قرار دارد. جو بایدن مدتی رئیس کمیته روابط خارجی سنا و پس از آن معاون رئیس جمهور بود. سخنگوی ستاد انتخاباتی بایدن در بیانیه‌ای گفت: وی مقالاتی را با موضوع سیاست خارجی نوشته، به پرسشنامه‌های کاندیداها پاسخ داده و در این مبارزات انتخاباتی به صورت علنی درمورد اولویت‌های سیاست خارجی خود در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهور صحبت کرده است. بازیابی نقش آمریکا در صحنه جهانی، بازسازی روابط با متحدین و همراهی با جهان برای مقابله با چالش‌های مشترک بشری از جمله تغییرات اقلیمی جزو محورهای مورد اشاره بایدن بوده است.

روسو افزود: طی 8 روز آینده، مبارزات انتخاباتی ما کاملاً معطوف به صحبت با مردم آمریکا در مورد آنچه در این انتخابات در معرض خطر است، خواهد بود.

این رویکرد محتاطانه یک تغییر چشمگیر از تیم مبارزات انتخاباتی 2016 ترامپ است که میزبان جلساتی با رهبران خارجی از جمله بوریس جانسون وزیر خارجه وقت انگلیس و شینزو آبه نخست وزیر وقت ژاپن در برج ترامپ در شهر نیویورک بود. ترامپ همواره تلاش کرد برنامه سیاست خارجی رئیس جمهور باراک اوباما را در ماههای آخر ریاست جمهوری خود زیر پا بگذارد.

دموکرات‌ها پیش بینی می‌کنند که کمپین انتخاباتی ترامپ از هرگونه تماسی بین مقامات دولت خارجی و کمپین بایدن به عنوان مدرکی برای تضعیف برنامه سیاست خارجی نامزد دموکرات استفاده کنند.

دیپلمات‌های خارجی گفتند که معمولاً سفارتخانه‌ها باید با احزاب سیاسی در کشورهای متحد تماس بگیرند تا از اولویت های سیاست خود قبل از انتخابات مطلع شوند، این همان لابی پنهانی است که فلین برای منافع ترکیه در حال انجام آن است.

یک دیپلمات خارجی گفت: باید بین آماده سازی برای زمان ورود به کار با زمان مشاوره با مقامات خارجی تفاوت وجود داشته باشد تا اینکه در واقع برای تضعیف رئیس جمهور فعلی با مقامات خارجی لابی کنید.

سیاست مبارزات انتخاباتی بایدن که قبلاً توسط پولیتیکو گزارش شده بود، برای هیئت دیپلماتیک خارجی واشنگتن که تلاش کرده در اولویت‌های سیاست خارجی با مبارزات انتخاباتی در آخرین مرحله از انتخابات هماهنگی داشته باشد، ناامیدکننده است.

چندین دیپلمات اروپایی گفتند که گفتگو با کاندیدای ریاست جمهوری در فصول گذشته انتخابات به دولت‌های آنها کمک کرده تا خود را برای انطباق با اولویت‌های جدید سیاست خارجی آماده کنند. این امر به ویژه برای متحدان اروپایی آمریکا مهم است، برخی از آنها در کنار نیروهای آمریکایی در افغانستان و خاورمیانه مستقر شده و در تلاشند تا درک کنند که سیاست خارجی دولت بایدن چه تاثیری بر این اعزام‌ها دارد.

دیپلمات‌های خارجی گفتند که آنها درک کرده‌اند که چرا کمپین بایدن نمی‌خواهد چنین خطری کند.

در همین حال، بایدن و تیم او از طریق بیانیه‌های عمومی و توییت‌های گوناگون، راه‌های دیگری برای برقراری ارتباط با دولت‌های خارجی پیدا کرده‌اند. در ماه سپتامبر، بایدن در توییتر خود به انگلیس هشدار داد که هرگونه اقدام تضعیف کننده منافع دو کشور که به درگیری سیاسی چند دهه‌ای ایرلند شمالی پایان داد، می‌تواند مذاکرات آینده در مورد یک معامله تجاری آمریکا و انگلیس را به خطر بیندازد.

منع ارتباطات مطلق نبوده، اما بیشتر تعاملات با نمایندگان خارجی شامل جانشینانی است که به طور رسمی در مبارزات انتخاباتی بایدن عضو نیستند اما همچنان به معاون رئیس جمهور سابق نزدیک هستند. آنها شامل کارشناسان سیاست خارجی دموکرات وابسته به اتاقهای فکر هستند که تماسهای معمول با مقامات خارجی دارند. قانونگذاران ارشد از جمله سناتور کریس کوونز که برای مشاغل برتر در دولت بایدن در نظر گرفته شده‌اند، به عنوان وزیر خارجه بالقوه دولت بایدن انتخاب شده است.

یک دیپلمات مستقر در واشنگتن گفت: آنها بسیار محتاط هستند، افرادی مانند بلینکن اساساً با دیپلمات‌های خارجی صحبت یا با آنها ملاقات نمی‌کنند.

این دیپلمات که نخواست نامش فاش شود، گفت دسته‌ای از افراد وجود دارند که به طور رسمی در مبارزات انتخاباتی شرکت نمی‌کنند اما انتظار می‌رود بخشی از تیم بایدن در دولت آینده باشند. آن افراد با نمایندگان دولت‌های دیگر در تماس هستند.

گودمن گفت قطع ارتباط با دولت های خارجی "بیش از حد خواهد بود. از تماس های تبریک در صورت پیروزی در انتخابات گرفته تا تعاملات روتین دیپلماتیک، می تواند در تماس مستقیم با همتایان خارجی حسن نیت زیادی ایجاد کند، حتی اگر منجر به هیچ تجارت یا مذاکره‌ای در این گفت و شنود‌ها نشود. تیم بایدن همچنین می‌تواند بدون اینکه نگران مغایرت این اقدامات با قانون لوگان باشد، نظرات، نیازها و نگرانی‌های متحدان و سایر کشورها را در این گفت و گوها گوش دهد.

آرون دیوید میلر، کارشناس باسابقه خاورمیانه در دولت‌های دموکرات و جمهوری خواه و عضو ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی، گفت: واژه اصلی در اینجا نظم و انضباط است. افراد زیادی در خانه شما را خواهند زد. نمی‌توانید مقامات زیادی داشته باشید که انواع سیگنال‌ها و پیام‌ها را به دولت‌های خارجی ارسال کنند.

لینک کوتاه

entekhab.ir/002RPW