گوشی را بر می‌دارد و خودش را معرفی می‌کند:«اوباما هستم، رئیس جمهور قبلی ایالات متحده ی آمریکا»، آن طرف گوشی، زنی که گویا کودکی خردسال دارد همزمان با ابراز تعجب، خوشحالی خود را پنهان نمی‌کند و...

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حق با محبعلی است: فرهنگ‌ها متفاوت است اما همین که یک رئیس جمهور سابق گوشی را بر می‌دارد و با شهروندی از شهروندان آمریکایی سخن می‌گوید یعنی فاصله‌ها در آن گوشه ی دنیا از بین رفته است. وی ادامه می‌دهد اما این کار اوباما را باید از چند جنبه دید:

= اول این که اوباما بیشتر از هر زمانی احساس ترس می‌کند از این که ترامپ بماند و تفکری که ترامپ را حمایت می‌کند یعنی همان تفکری است که قائل به جدایی سفید و سیاهان بود، همان تفکری که برای سیاه پوستان امریکایی و طبقه ی فرودست هیچ ارزش و جایگاه قائل نبود، همان اندیشه‌ای که جهان را مال خود و مردمان جهان را جزئی از مایملک خود می‌دانست. اوباما در همین امریکایی بزرگ شده که اگر«رُزا پارک» در یک روز بارانی روی صندلی مخصوص سفیدپوستان ننشسته بود و آن غائله را به پا نکرده بود هرگز باراک اوبامایی هم در مهد تبعیض نژادی، نژاد پرستی و ظلم به انسان نمی‌توانست 8 سال در کاخ سفید باشد.

= دوم این که اوباما در تلاش است تا همه ی اندوخته ی مادی، معنوی و اعتباری خود را به میدان بیاورد تا شاید از ادامه ی حضور ترامپ جلوگیری کند چون او می‌داند نه آمریکا با ترامپ خوشحال و خوشبخت است نه جهان می‌تواند با ادامه ی حضور ترامپ نفسی به آسانی بکشد.

= سوم این که شاید تلاش برای رئیس جمهور شدن بایدن فرع ماجرا باشد اصل این است که حامیان تفکری که ترامپ نماینده ی آن هستند دست از سر آمریکا و جهان بردارند.

= چهارم این که؛ شاید این تلاش‌ها این پیام را به مردم جهان مخابره کند که نه در آمریکا و نه در هیچ کجای جهان، تفکری مثل ترامپ اگر حاکم شد دیگر نامی از انسانیت و عدالت و آرامش باقی نخواهد ماند. او دارد تلاش می‌کند تا جامعه ی مدنی بین‌المللی را علیه ترامپیسم تجهیز و تحریک کند.

برداشت‌های منفی هم وجود دارد!

اگرچه بسیاری بر این عقیده‌اند که تماس تلفنی باراک اوباما با مردم عادی،حاوی پیام‌های مثبتی است اما مخالفان رئیس جمهور شدن «جوبایدن» و حامیان ترامپ شاید حق داشته باشند که تیتر بزنند:«وضعیت اسفناک بایدن در انتخابات امریکا»، باراک اوباما شخصا تلفن به دست شد تا یکی یکی از مردم بخواهد به «جو» رای بدهند.

این روزها،«رییس‌جمهور پیشین امریکا شهر به شهر سفر می‌کند و کارزاری یک نفره به راه انداخته تا به هر نحو ممکن مانع از تکرار ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ شود که به گفته او، آینده ایالات‌متحده را به خطر انداخته است. باراک اوباما برخلاف تمام سنت‌های نانوشته در امریکا به میدان آمده، علیه رییس‌جمهور مستقر سخنرانی می‌کند، ترامپ را فردی نالایق می‌نامد و با تمام وجود از مردم ایالات‌متحده خواهش می‌کند تا از جو بایدن و کامالا هریس حمایت کنند. باراک اوباما دور جدید سفرهای خود را از روز 21 اکتبر آغاز کرد و به جای جو بایدن که این روزها درگیر آماده شدن برای مناظره انتخاباتی بود، کوشید تا آرای ایالت‌های حساس را به نفع دموکرات‌ها بازگرداند. او که این روزها بخش اعظمی از میراث برجای مانده از دولت خود را بر باد رفته می‌بیند، امیدوار است تا این‌ بار نام کسی از صندوق رای خارج شود تا از باقی‌مانده میراث او محافظت کند. دونالد ترامپ در طول 4 سال گذشته به هر نحو ممکن با سیاست‌های دولت اوباما مخالفت کرد و به‌ طور خاص تمام توان خود را به کار بست تا دستاوردهای دولت قبل از برنامه جامع اقدام مشترک ایران گرفته تا بیمه درمانی اوباما را نابود کند. ترامپ که با شکست دادن هیلاری کلینتون در سال 2016 به قدرت رسید این ‌بار در مقابل جو بایدن، معاون اول پیشین اوباما قرار گرفته و به جای انتقاد از گذشتگان باید به دفاع از عملکرد خود بپردازد و پاسخگوی آمارهایی باشد که از شکست خوردن دولت او در حوزه اقتصاد و حمایت درمانی از مردم روایت می‌کنند.»

تماس تلفنی نه سنت شکنی است نه پوپولیسم

قاسم محبعلی در پاسخ به این پرسش که تماس تلفنی با شهروندان آمریکایی، سنت شکنی است، عادی است یا یک پدیده ی نوین؟ می‌گوید: اصولاً این گونه مباحث در امریکا جاافتاده است یعنی هر تلاشی می‌تواند در همان چارچوب مشخص خود معرفی و تعریف شود یعنی تلاش انتخاباتی، تلاش انتخاباتی است و معنا و مفهوم دیگری از جمله ساختارشکنی نخواهد داشت. و وقتی در ادامه از وی می‌پرسیم؛ شاید اگر این اتفاق در ایران رخ داده بود نام آن پوپولیسم بود؛ می‌گوید: این بستگی به بینش یک جامعه و فرهنگ آن جامعه دارد بله شاید در کشور ما از بس برخی مدیران اجرایی از مردم فاصله گرفته اند، چنین نزدیک شدن‌هایی به تعبیری پوپولیست گرایی معنا شود اما به خاطر داشته باشید هر تلاشی در جای خود می‌تواند اثرگذاری‌های خاصی داشته باشد.

اوباما می‌کوشد عمق نگرانی خود را نشان دهد

محبعلی ادامه می‌دهد: شاید تمام تماس اوباما در چند فقره خلاصه شده باشد اما همین اندازه، جامعه ی آمریکایی درک خواهد کرد که این تلاش بیرون از تلاش برای پیروزی یک شخص یا به زانو درآوردن شخصی دیگر باشد بلکه این تلاش‌ها و حتی توسل یافتن به تلفن می‌تواند به این معنا باشد که عمق نگرانی از ادامه ی آمریکا با ترامپ را خاطرنشان کند و حتی این نگرانی را به بیرون از مرزهای ایالات متحده ی آمریکا نیز بسط دهد.

بی تاثیربودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، غیرواقعی است

دیپلمات اسبق کشورمان در پایان ضمن رد این فرضیه و نظریه که ریاست جمهوری آتی آمریکا هیچ تاثیری بر ما ندارد، می‌گوید: در حرف بله می‌توان ادعا کرد که رئیس جمهور شدن بایدن یا ترامپ ربطی به ما ندارد اما در عمل ترامپ باقی بماند یا جوبایدن بیاید نه تنها برای جهان که برای ما نیز مهم است. محبعلی خاطرنشان می‌کند: اوباما همچنان در آمریکا و بخش‌هایی از جهان محترم و معتبر است و داخل مجموعه ی تنفری که ترامپ به وجود آورنده‌ی

آن شده، نمی‌تواند قرار گیرد پس حتماً هر تلاش اوباما برای شکست دادن ترامپ می‌تواند مهم و تاثیرگذار معنا شود.