فعال اصولگرا گفت: اصلاح‌طلبانی که بخواهند با پشتوانه رئیس‌جمهور آمریکا سرکار بیایند، معلوم است چه گروهی خواهند بود و چه کارهایی خواهند کرد.

تحلیل چمران از روی کار آمدن بایدن یا ترامپ
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مهدی چمران، با اشاره به تحلیل برخی اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه پیروزی «جو بایدن» در آمریکا موجب قدرت گرفتن جریان اصلاحات در ایران می‌شود، گفت: اگر یک کشور مستقل و انقلابی مثل ایران سرنوشت خود و گروه‌های سیاسی‌اش را به انتخابات یک کشور دیگر گره بزند، خلاف استقلال سیاسی و اجتماعی است.

وی افزود: دلبستگی به اینکه اگر فلان شخص در آمریکا رئیس‌جمهور شود به نفع جریان ماست، نوعی خودباختگی را نشان می‌دهد. اینکه همه حواس‌، راهبرد و برنامه‌هایمان را مطابق با انتخاب یک رئیس‌جمهور در کشوری دیگر تبیین کنیم با استقلال ذاتی یک ملت مغایر است.

چمران با بیان اینکه ترامپ و بایدن هردو یکی هستند، گفت: یکی یک چهره مودبانه‌تری دارد و دیگری چهره خشن‌تر و بی‌ادبانه‌تری دارد. یکی با مشت آهنین و دیگری هم با همان مشت ولی با دستکش مخملین جلو می‌آید.

وی افزود: جو بایدن سال‌های سال در آمریکا مسئول بوده و همواره هم ضد کشور ما کار کرده است، حالا اینکه اگر رئیس‌جمهور شود چطور می‌تواند به نفع ما باشد و بتواند یک گروهی را در ایران سرکار بیاورد بحث مهمی است. آن گروهی که بخواهد با پشتوانه رئیس‌جمهور آمریکا سرکار بیاید، معلوم است چه گروهی خواهد بود و چه کارهایی خواهد کرد. در هیچ کشور مستقلی، گروه‌های سیاسی اینگونه به انتخابات آمریکا نگاه نمی‌کنند مگر کشورهایی که نوکر، دست به سینه و گاو شیرده آمریکا هستند.

چمران گفت: بایدن و ترامپ، برای ما دولت آمریکا هستند. این را باید بدانیم که رئیس‌جمهور در آمریکا خودش به تنهایی تصمیم نمی‌گیرد بلکه یک هیئت حاکمه سیاست را به رئیس‌جمهور می‌گوید اما روش اعلام آن سیاست توسط هر رئیس‌جمهوری فرق می‌کند. این روش اعلام سیاست‌ها نباید ما را فریب دهد.

وی افزود: تفکری که برای دستیابی به موفقیت، چشم امید به انتخابات آمریکا دارد، به تفکر ما می‌توانیم باور نکرده است. وقتی قرار بود نفت در ایران ملی شود، رزم‌آرا گفت وقتی ما آفتابه هم در کشور نمی‌توانیم بسازیم، چطور می‌خواهیم نفت را اداره کنیم. تفکری هم در سال‌های اخیر می‌گفت ما فقط می‌توانیم آبگوشت بزباش در کشور بپزیم. این نوع تفکر با فکری که ملت ایران دارد فرق می‌کند و نشئت گرفته از وادادگی و خودباختگی در مقابل بیگانگان است.