احتمالاً در خصوص خواص سرکه سیب زیاد شنیده‌اید. باید بدانید که اغلب شنیده‌هایتان درست است و دانشمندان نیز بعد از بررسی‌های متعدد برخی فواید سرکه سیب را به طور علمی به اثبات رسانده‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

احتمالاً می‌دانید که سرکه سیب حاصل ترکیب سیب با مخمر است. مخمر نانوایی قندها را تخمیر کرده و آن را به الکل تبدیل می‌کند. بعد از مدتی باکتری‌ها به مواد اضافه شده و الکل به اسیداستیک تبدیل می‌شود. این ماده همان عامل طعم و عطر تند سرکه سیب است. البته به نظر می‌رسد که خواص سرکه سیب نیز از وجود اسیداستیک باشد. سرکه سیب حاوی آب، ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات دیگری نیز هست که برای سلامتی بسیار مفید هستند. در این مطلب در خصوص فوایدی صحبت می‌کنیم که به اثبات علمی رسیده‌اند. با ما همراه باشید.

سرکه سیب و خواص آنتی باکتریال آن

می‌توان از سرکه سیب به عنوان ضدعفونی‌کننده و ماده نگهدارنده طبیعی استفاده کرد. از آنجایی که این سرکه حاوی اسیداستیک است می‌تواند رشد باکتری‌هایی مانند‌ای کولای باکتری را متوقف کند. این باکتری باعث تجزیه مواد غذایی شده و می‌تواند عفونت ایجاد کند. نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۸ انجام شده است نشان می‌دهد سرکه سیب ظرفیت ضدمیکروبی چندگانه دارد چون می‌تواند با عوامل بیماری‌زا مانند‌ای کولای باکتری، استافیلوکوکوس اورئوس و کاندیدا آلبیکان مقابله کند. با این حال پژوهشگران هنوز به طور کامل نمی‌دانند این خاصیت سرکه سیب با چه دوز و میزان از این سرکه خود را نشان می‌دهد.

سرکه سیب برای مقابله با میزان قند خون

یکی از فواید معروف سرکه سیب ارتباط آن با تنظیم میزان قند خون است. اگرچه نمی‌توان این محصول را درمان شماره یک دیابت دانست؛ اما مصرف آن به میزان مناسب آن می‌تواند قند خون را متعادل نگه دارد. نتایج پژوهشی که در Diabete Care به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که مصرف سرکه سیب رقیق شده در آب می‌تواند باعث بهبودی ۱۹ تا ۳۴ درصدی حساسیت سلول‌ها به انسولین به‌خصوص بعد از صرف یک غذای شیرین شود. نتایج پژوهش دیگری که در Molecular Nutrition and Food Research به چاپ رسیده است نیز نشان می‌دهد که سرکه سیب می‌تواند باعث بهبود عملکرد انسولین بعد از صرف غذا شود، بنابراین می‌تواند باعث کاهش میزان قند خون شود.

سرکه سیب همیار لاغری

کاهش وزن برحسب ویژگی بدنی افراد مختلف متفاوت است چون وزن هر کدام از ما را ژنتیک و سبک زندگی‌مان مشخص می‌کند. سرکه سیب نمی‌تواند به خودی خود معجزه کرده و باعث کاهش وزن معجزه‌آسایی شود. با این حال مصرف آن می‌تواند به عنوان مکملی طبیعی در جهت رسیدن به وزن ایده آل باشد. نتایج بررسی‌های انجام شده روی انسان نشان داده است که مصرف متعادل سرکه سیب باعث افزایش احساس سیری می‌شود. در نتیجه جذب کالری کاهش پیدا کرده و روند لاغری شتاب بیشتری می‌گیرد. نتایج پژوهشی که در Journal of the American Dietetic Association به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که مصرف سرکه سیب بعد از مصرف غذای حاوی قند بالا باعث افزایش احساس سیری می‌شود. پژوهشگران همچنین مشاهده کردند افراد شرکت‌کننده در این بررسی‌ها در طول روز ۲۰۰ تا ۲۷۵ کالری کمتری مصرف کردند. از این گذشته نتایج پژوهش دیگری که در Bioscience، Biotechnology and Biochemistry به چاپ رسیده نیز حاکی از این است که مصرف روزانه سرکه سیب کاهش چربی‌های شکمی را در افرادی که شکم بزرگی دارند استارت می‌زند.

سرکه سیب مفید برای سلامت قلب

احتمالاً بارها در مقالات مربوط به سلامتی در خصوص فواید سرکه سیب در سلامتی قلب خوانده‌اید. همیشه این اعتقاد وجود داشته است که مصرف روزانه سرکه سیب باعث کاهش میزان کلسترول خون و کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. اما تاکنون هیچ پژوهش علمی چنین ادعاهایی را به اثبات نرسانده بود. اما نتایج پژوهش‌هایی که روی حیوانات انجام شده است نشان می‌دهد که این محصول باعث کاهش عوامل بروز بیماری‌های قلبی عروقی مانند تجمع کلسترول و تری گلیسیرید در خون می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد که سرکه سیب مانند یک داروی ضدفشارخون عمل می‌کند. با این حال هیچ یافته علمی در خصوص انسان وجود ندارد که چنین تاثیری را به صورت قطعی به اثبات رسانده باشد؛ اما متخصصان بر این عقیده هستند که مصرف متعادل و درست سرکه سیب در کنار یک تغذیه سالم و خوب می‌تواند به بهبود سلامت قلب و عروق کمک کند. متخصصان همچنین توصیه می‌کنند که در صورت مصرف داروی خاص بهتر است که ابتدا با پزشکتان در خصوص مصرف سرکه سیب مشورت کنید.

سرکه سیب برای مراقبت از پوست

وقتی پای پوست به میان می‌آید هر محصول غذایی یا آرایشی جنبه مهم‌تری به خود می‌گیرد. در خصوص استفاده از سرکه سیب روی پوست همیشه بحث و جدل بوده است. با وجود اینکه برخی از متخصصان پوست کاملاً مخالف استفاده از سرکه سیب هستند و برخی دیگر معتقدند که با حل کردن آن در آب، می‌توان از سرکه سیب برای کنترل علائم برخی از مشکلات پوستی مانند اگزما یا شوره استفاده کرد. به بیان علمی، پوست ما توسط یک لایه اسیدی محافظت می‌شود. زمانی که این حالت اسیدیته تهدید می‌شود، خشکی و التهاب افزایش می‌یابد. سرکه سیب به دلیل دارا بودن اسیدهای ارگانیک می‌تواند به ایجاد تعادل pH پوست کمک کند. البته یادتان باشد که در تمام موارد باید سرکه سیب با آب (به میزان مساوی) حل شود. برای اینکه خیالتان راحت باشد بهتر است قبل از اینکه سرکه سیب را به پوستتان بزنید مقداری از آن را روی قسمت داخلی آرنجتان تست کنید. اگر هر گونه واکنش یا حساسیت نامناسبی مشاهده کردید باید آن را با آب فراوان بشویید و از سرکه سیب روی پوستتان استفاده نکنید. از آنجایی که تأثیر سرکه سیب روی پوست به طور قطعی به اثبات نرسیده است و پژوهشگران به طور یکصدا در این خصوص نظری نمی‌دهند بهتر است قبل از استفاده از آن حتماً تست کنید.

چگونه می‌توان از خواص سرکه سیب بهره‌مند شد؟

برای بهره‌مندی از خواص سرکه سیب کافی است از آن در آشپزخانه و در تهیه غذاهایتان استفاده کنید. این سرکه برای تهیه چاشنی‌ها، مایونز خانگی و دیگر سس‌ها مناسب است. برخی از افراد ترجیح می‌دهند که سرکه را در آب رقیق کنند. به این ترتیب که برای یک لیوان آب ولرم یک تا دو قاشق (حدود ۵ تا ۱۰ میلی لیتر) سرکه سیب ریخته و صبح‌ها مصرف می‌کنند. توصیه می‌شود که از مصرف سرکه سیب خالص بپرهیزید چون این کار به مینای دندان‌ها آسیب زده و اثرات گوارشی بدی دارد. علاوه براین خطر بروز واکنش متقابل با برخی داروها را دارد. اگر تحت درمان دارویی هستید قبل از مصرف سرکه سیب با پزشک خود مشورت کنید.

سرکه سیب یک محصول معجزه‌آسا نیست

همان‌طور که گفته شد برخی از خواص سرکه سیب به طول علمی و در آزمایشگاه‌ها به تأیید رسیده است. اما با این حال این بدین معنی نیست که سرکه سیب یک محصول درمانی و یا دارویی باشد. در واقع می‌توان گفت سرکه سیب به سلامتی کمک می‌کند؛ اما نمی‌توان آن را جایگزین دارو کرد. بهتر است در کنار مصرف سرکه سیب سبک زندگی سالمی نیز داشته باشید. از این گذشته اگر از بیماری خاصی رنج می‌برید حتماً به پزشک مراجعه کنید. گوشه‌ای از ذهنتان نیز به خاطر بسپارید که سرکه سیب با برخی از داروها تداخل دارد و باید با نظر پزشکتان اقدام به مصرف آن کنید.