تمیزکردن تشک خوشخواب و اهمیت نظافت و بهداشت کالای خواب ما، کمتر از لباس تن ما نیست. اگر در نظر داشته باشیم که یک سوم از شبانه روز خود را با کالای خواب خود به سر می بریم لزوم رعایت بهداشت و شستشوی کالای خواب را نیز درک خواهیم کرد. علاوه بر آن وقتی درخواب هستیم اتفاقاتی در رختخواب ما در جریان است که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود. البته بهترین تشک های تخت خواب کمتر نیاز به شستشوی دائمی دارند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

111

چرا شستشوی تشک خوشخواب اهمیت دارد؟

بدن ما همواره در حال نوسازی سلول های مرده خود می باشد و ریزش سلولهای مرده در خواب صورت میگیرد. وقتی درخواب هستیم گاهی تا یک میلیون سلول مرده از پوست ما ریزش میکند که برای ما قابل دیدن نیست و با توجه به میکروسکوپی بودن شاید مشکلی هم برای ما ایجاد نکند اما اگر این سلولها در رختخواب ما انباشته شوند بستر خوراکی مناسبی برای تغذیه و رشد و نمو باگ ها هستند.

حال تصور کنید محیطی که یک سوم شبانه روز خود را در آن به سر میبریم آلوده به همه چیزهایی است که شرح داده شده و ما فقط به این دلیل که این آلودگی ها تا مدتی با چشم غیر مسلح دیده نمیشود آنها را نادیده گرفته و به استفاده از لحاف و تشک خود ادامه دهیم. جای تعجب نیست اگر به انواع آلرژی های پوستی و حتی کم کم به ضعف ایمنی بدن دچار شویم. علاوه بر عوارض جسمی آلوده بودن کالای خوابمان، از آنجایی که خواب منبع آرامش ما محسوب میشود، خوابیدن بر کالای خواب فرسوده و خصوصا آلوده و کثیف ، سطح انرژی صبحگاهی ما را نیز پایین آورده و از سرحال بودن صبحگاهی ما کاسته میشود.

چه موقع باید به فکر شستشوی تشک تخت خواب خود باشید؟

در صورتی که ماه هاست که تشک خود را تمیز نکرده اید:

باید هر ماه تشک خود را تمیز کنید تا به یک محل تمیز، تازه و راحت مبدل گردد.

اگر هنگام خواب حساسیت یا آلرژی داشته باشید:

اگر علائم آلرژیک را بیشتر زمانی که در بستر هستید یا از خواب بیدار می شوید احساس می کنید، وقت آن رسیده است که تشک تان را تمیز کنید. مایت غبار خانگی می تواند آلرژی تان را تشدید کرده و در صورت برطرف نشدن بیمارتان کنند.

در صورتی که متوجه وجود ساس در بستر خود شوید:

آلودگی تشک با ساس ها ممکن است همیشه در مراحل اولیه آن آشکار نشود، اما می توانید برخی از علائم آن را پیدا کنید. اگر ساس ببینید، متوجه خون ریز یا مواد دفعی حشره روی سطح تشک خود خواهید شد، لطفاً به بهداشت تشک تان توجه بیشتری داشته باشید.

تشک شما بو دهد:

در صورتی که تشک بوی مایعات بدن یا کپک به خود بگیرد. این بوها بسیار ناخوشایند هستند و می توانند خواب تان را بر هم زنند و حتی باعث ایجاد مشکلات سلامتی بزرگ تری شوند.

تشک تان چرک و لکه های واضحی داشته باشد:

اگر این چرک ها و لکه ها را به راحتی مشاهده کردید، بهتر است سریعاً تشک تان را تمیز کنید.

حتی اگر تشک شما هیچ مشکلی به جهت تمیز کردن نداشته باشد، باز هم باید آن را مرتبا تمیز کنید و از جمع شدن گرد و خاک و باکتری ها در آن خودداری کنید. در یک کلام، همواره مهم است که از تشک خود در برابر لکه ها، ساس ها، مایت های غبار و سایر آلودگی ها محافظت کنید تا سالم بمانید.

 

روش تمیز کردن تشک تخت

اگر تا به حال تشک خود را تمیز نکرده اید، ممکن است تمیز شدن کامل آن کمی زمان بر باشد، زیرا کار زیادی برای انجام دادن دارید. اما اگر شما به طور منظم، نظافت تشک خود را انجام می دهید، کارتان آسان است و فقط باید یک یا دو کار را بر اساس تمیز کاری های قبلی خود انجام دهید. در اینجا ما تمام نکات و مراحل تمیز کردن تشک را جمع آوری کرده ایم و امیدوارم که به زودی بتوانید آن ها را عملی کنید. اگر تا به حال تشک خود را تمیز نکرده اید، در زیر پنج مرحله آورده شده است که می تواند در این زمینه کمک تان کند:

مرحله 1. هر آن چیزی که روی تخت است را جمع کنید و در ماشین لباسشویی بریزید. همیشه هنگام شستن ملافه ها، از گرم ترین درجه آب استفاده کنید.

مرحله 2. جاروبرقی خود را بردارید و همه قسمت های تخت و تشک را تمیز کنید. به درزها و شکاف های تخت توجه ویژه ای داشته باشید. این ها مناطقی هستند که مواد مختلف در آن جمع می شوند.

مرحله 3. لکه ها را چک کنید و سپس پاک شان کنید. اگر میان وعده تان را در رختخواب صرف می کنید یا حیوانات خانگی دارید یا بچه کم سن و سال دارید، طبیعی است که روی تخت تان لک وجود داشته باشد. با این حال این لک ها قابل برطرف کردن هستند. شوینده های خانگی و یا پاک‌کننده های بوی حیوانات خانگی، در این زمینه کمک تان می کنند.

مرحله 4. با جوش شیرین بسترتان را گندزدایی کنید و بوی بد آن را برطرف کنید. جوش شیرین را در تمام سطح تشک بپاشید. نترسید. می توانید از جعبه یک پوندی کامل آن استفاده کنید. برای نتیجه گیری بهتر، به مدت 24 ساعت صبر کنید، یا حداقل صبح این کار را انجام دهید و بگذارید تا عصر اثر کند. اگر اتاق شما آفتاب گیر است که چه بهتر.

مرحله 5. بعد از اینکه جوش شیرین فرصتی برای اثربخشی خود پیدا کرد، مجدداً تشک تان را جارو کنید و آخر اینکه، همیشه از یک محافظ تشک یا روتختی استفاده کنید.

22

اگر دو بار در سال این مراحل ساده را دنبال کنید، متوجه می شوید که قبل از این خواب تان تا این اندازه شیرین و دل پذیر نبود.

پس از این تمیز کاری اساسی، شما تنها به انجام چند روش تمیزکاری ساده برای نگهداری این درجه از تمیزی نیاز خواهید داشت:

  • ملافه های خود را بشویید: ملافه های تخت خواب باید هر 1 یا 2 هفته یک بار در آب داغ شسته شوند. اگر بیمار هستید، یا لکه هایی مشاهده می کنید و یا- به خصوص شب ها- عرق می کنید، بیشتر آن ها را بشویید.
  • لکه ها، چرک ها و بوها را بلافاصله برطرف کنید: اجازه ندهید لکه ها یا بوها در تشک شما نفوذ کنند. لکه ها را تمیز کنید و بوها را به سرعت از بین ببرید.
  • تشک خود را خشک کنید: هوای تازه و نور خورشید می تواند بوها و لکه های سفید کننده ها را از بین ببرد. یک روز آفتابی و مکانی تمیز پیدا کنید تا به مدت چند ساعت هوای تشک خود را بیرون کنید. حتی اگر نمی توانید تشک خود را بیرون ببرید، کافی است آن را در نزدیکی یک پنجره باز آفتابی قرار دهید تا به دفع بوی آن کمک کند.
  • بلافاصله تختخواب خود را مرتب نکنید: وقتی از رختخواب خارج می شوید، حداقل سی دقیقه یا بیشتر تشک خود را در معرض هوا قرار دهید تا رطوبت و بوی بد آن به طور کامل خارج کنید.

استفاده از محافظ تشک

همانطور که در مطلب اشاره گردید استفاده از محافظ تشک راهکاری بسیار مناسب جهت جلوگیری از کثیف شدن تشک شما و افزایش زمان نیاز به شستشوی آن می باشد. به همین منظور گروه تشک و کالای خواب داتیس به منظور رفاه حال مشتریان اقدام به تولید محافظ تشک ضدآب و همچنین محافظ تشک جذبی نموده است که اکنون در سبد کالایی این مجموعه موجود می باشد.

روش شستن تشک تخت در منزل و از بین بردن لک تشک تخت

آیا می دانید تشک تخت را چگونه بشوییم؟ روش شستن خوشخواب نیز می تواند به سادگی شستن لباس باشد. بهتر است ملحفه ها و روبالشی های خود را هفته ای یکبار شستشو دهید و لحاف یا پتوی خود را ماهی یکبار بشوئید. اما پاک کردن لکه ها از روی تشک معمولا کار ناخوشایندی است. به خاطر داشته باشید که هنگام شستشوی تشک تخت در منزل بیش از اندازه از مواد شوینده و لکه پاک کن ها و همچنین از آب زیاد استفاده نکنید.

برای شستن لکه های ساده می توانید تشک خود را با لکه پاک کن لیمویی یا مایع ظرفشویی رقیق شده تمیز کنید. مایع را روی لکه اسپری کرده سپس اجازه دهید 5 الی 10 دقیقه بماند. سپس مکررا محل آلوده را پاک کنید و لکه و مواد شوینده را از روی تشک خارج نمائید و برای این کار از یک حوله یا پارچه تمیز استفاده کنید. بخاطر داشته باشید که نباید آب زیادی روی تشک بریزید.

هنگام شستشوی تشک تخت خود به نمادهای شستشوی روی برچسب آن توجه کنید. بعضی تشک ها را نمی توان با آب گرم شست و یا برخی از تشک ها محدودیت های بیشتری هنگام شستشو دارند. همچنین برای از بین بردن لکه های زرد روی تشک می توانید از روش پیشنهادی برای آب کشیدن تشک پنبه ای که در ادامه آمده است، کمک بگیرید.

در صورتی که پوست حساسی دارید یا از آلرژی در رنج می باشید حتما از مواد شوینده مخصوص پوست های حساس و ضد آلرژی استفاده کنید. از مایع لباس شویی بدون عطر استفاده نمائید.

333

شستشوی ادرار از تشک خوشخواب

برای از بین بردن لکه ادرار روی تشک و از بین بردن بوی ادرار از تشک خوشخواب باید از روش تمیز کردن تشک خوشخواب با جوش شیرین استفاده کنید:

  1. از یک حوله خشک ، پارچه یا حوله کاغذی برای خشک کردن ادرار استفاده کنید. سپس ملافه ها را از روی تشک بردارید. از مالش و کشیدن حوله روی لکه خودداری کنید، چرا که این کار باعث می شود لکه تا عمق بیشتری نفوذ کرده و پخش شود.
  2. ریختن جوش شیرین روی تشک باعث جذب رطوبت باقیمانده می شود.
  3. از محلول آب و یک پودر شستشوی بیولوژیک مانند پرسیل-بیو استفاده کنید. یا در صورت عدم دسترسی به آن می توانید از محلول سرکه سفید و آب گرم استفاده کنید. البته این محلول در ابتدا باعث ایجاد بوی بدی می شود.
  4. محلول خود را روی قسمت لک شده اسپری کرده و رها کنید تا 3 الی 5 دقیقه بماند. در صورتی که از یک لکه پاک کن تجاری استفاده می کنید حتما از دستورالعمل تولید کننده پیروی نمائید. حتما دستکش محافظ بپوشید و پنجره را نیز برای تهویه باز بگذارید. شما باید مقدار کافی از لکه پاک کن را برای خنثی کردن مقدار ادراری که داخل تشک نفوذ کرده است استفاده کنید.
  5. سپس مرحله اول را برای بیرون کشیدن رطوبت از تشک با حوله یا یک پارچه خشک تکرار نمائید. این کار برای خارج کردن ادرار و جلوگیری از باقی ماندن آن در تشک لازم است. پس تلاش کنید تا جایی که می توانید تشک را خشک کنید.
  6. جوش شیرین را روی تمام تشک بپاشید. سپس باید به تشک حداقل 18 ساعت وقت بدهید تا کاملا خشک شود، پس بهتر است لوازم خواب دیگری تدارک ببینید.
  7. جوش شیرین را با یک جاروبرقی از روی تشک بیرون بکشید و تشک را در فضای آزاد یا جایی که جریان هوا به خوبی گردش داشته باشد قرار دهید تا در معرض هوا ، بوی بد آن بطور کامل برود.

 

لکه خون را چگونه از روی تشک پاک کنیم ؟

برای پاک کردن لکه خون از روی تشک بهتر است مقدار کمی آب اکسیژنه روی محل لک شده بریزید. سپس با یک پارچه تمیز بلافاصله پس از ریختن آب اکسیژنه لکه را خشک کرده و آلودگی را از روی تشک خارج کنید. اگر لکه همچنان باقی بود کمی مایع لباسشویی را بطور مستقیم روی لکه بریزید. این کار به شکسته شدن پروتئین های موجود در مایعات بدن کمک می کند. سپس ناحیه آلوده شده را به نرمی فرچه بکشید. فراموش نکنید که لکه های خون را باید با آب سرد شستشو دهید چرا که آب گرم باعث ماندگار شدن این لکه ها می شود.

نحوه پاک کردن لکه از روی خوشخواب

برای لکه هایی که با شستشوی ساده نمی روند، بهتر است از جوش شیرین استفاده نمائید. مقداری جوش شیرین را بعد از ریختن مایع شوینده روی محل لک شده بریزید. اجازه دهید جوش شیرین در طول شب روی محل آلوده بماند و سپس با جاروبرقی آن را از روی تشک پاک کنید.

 

نحوه برطرف کردن مایت های گرد وغبار

مایت های غبار در تشک زندگی می کنند و از پوست انسان تغذیه می کنند. آن ها می توانند به پوست شما حمله کرده و آلرژی تان را تشدید کنند و هنگام خواب طولانی تر روی تشک احساس خارش خسته کننده ای را به شما القا کنند. بنابراین، شما باید مایت های غبار را حذف کنید. هنگامی که مایت های غبار در تشک شما ظاهر شدند، هیچ وقت خواب راحتی در شب نخواهید داشت.

مایت های غبار یک مشکل شایع برای اکثر خانواده هاست، اما می توانید برای از بین بردن آن ها از مراقبت های پیش گیرانه استفاده کنید. مایت های غبار روی پوست مرده انسان زندگی می کنند. برای برطرف کردن آن ها می توانید با از بین بردن پوست مرده خود شروع کنید.

نخست توصیه می کنیم که به مدت چند هفته، ملافه ها و روبالشی خود را شستشو دهید. ملافه ها به هنگام خواب، به طور مستقیم با پوست شما در تماس هستند و می توانند برای مدت طولانی پوست مرده ایجاد کنند، که محیط مناسبی را برای رشد مایت های غبار ایجاد می کنند. ملافه و روبالشی خود را هر هفته بشویید، تا مایت های غبار چیزی برای تغذیه پیدا نکنند.

دوم، ملافه و روبالشی خود را در نور آفتاب خشک کنید. نور خورشید دارای اشعه ماوراء بنفش است که می تواند به طور موثر مایت های غبار را از بین ببرد. بنابراین قرار دادن ملافه و روبالشی های خود در معرض مستقیم نور خورشید، روشی ساده و مفید برای برطرف کردن مایت های غبار است.

سوم، بالش خود را چک کنید. اگر بالش تان کثیف است یا بیش از نیمی از سال مورد استفاده قرار گرفته است، آن را با بالش جدیدی جایگزین کنید. بالش همچنین مکانی است که مایت ها معمولاً داخل آن لانه می گزینند. بنابراین هرگز تمیز کردن آن را فراموش نکنید.

مایت های غبار نمی توانند در دماهای بالا زنده بمانند. بنابراین بخارشوی یک انتخاب مناسب برای از بین بردن آن هاست. شما می توانید بخارشوی را حداقل دو بار روی سطح تشک خود بکشید، بیشتر مایت های غبار با این عمل از بین می روند. به یاد داشته باشید که بعد از این کار، تشک خود را در معرض نور آفتاب قرار دهید.

کشیدن جارو همیشه مفید است، چه برای از بین بردن ساس ها و چه برای برطرف کردن مایت های غبار. حتماً هر مکانی، به خصوص لحاف ها و سایر نقاط باریک را جارو کنید.

بهتر است بعد از کشیدن جاروبرقی از روکش تشک استفاده کنید. این پوشش از ورود مایت های غبار در تشک شما جلوگیری می کند. همانطور که می دانید، اگر این مایت ها در تشک شما منزل گزینند، خلاص شدن از شر آن ها خیلی دشوار می شود. یکی دیگر از مزایای استفاده از روکش تشک این است که کار تمیز کردن شما را راحت تر می کند و فقط باید مرتباً ملافه ها و روبالشی های خود را بشویید.

 

آموزش از بین بردن بوها از خوشخواب

بوها دشمن دیگری برای تشک شما هستند. ممکن است در طول خواب عرق کنید، اگر عرق و مایعات بدن به موقع برطرف نشوند، جذب تشک شما می شوند که در نهایت می توانند بوی بدی ایجاد کنند. در این صورت هرگز هنگام خوابیدن بر روی تشکی بدبو احساس راحتی نخواهید داشت. اگر مدت طولانی این مشکل را چک نکنید، بوها می توانند بر خواب سالم شما تأثیر منفی بگذارند و منجر به مشکلات بزرگتری از جمله رشد باکتری ها و قارچ ها شوند. بنابراین از بین بردن بو و تازه و سالم نگه داشتن تشک بسیار مهم است. اما خبر خوب این است که از بین بردن این بوها کار ساده ای است. تمام مراحل لازم، کشیدن جارو، استفاده از جوش شیرین، اسپری/ اسکراب و خشک کردن تشک با نور خورشید است.

  1. تشک خود را جارو کنید: جاروبرقی همیشه شروع خوبی برای تمیزکاری است و به شما کمک می کند تا قبل از انجام مراحل بعدی، تشک خود را به سادگی تمیز کنید.
  2. جوش شیرین بپاشید: جوش شیرین به طور موقت بو را از بین می برد. فقط آن را به طور موازنی روی تشک خود بپاشید و حداقل 6 ساعت صبر کنید. هرچه این بازه زمانی طولانی تر باشد، اثربخشی بهتری خواهد داشت. سپس آن را جارو کنید. خواهید دید که جوش شیرین باعث برطرف کردن بو می شود.
  3. تشک خود را اسپری یا اسکراب کنید: برای از بین بردن بوی بد، مخلوطی از بوهای خوش را در محل مورد نظر اسپری کنید، سپس محل را اسکراب و خشک کنید. این کار را تکرار کنید. برای محافظت از تشک، ممکن است ابتدا مایع از بین برنده بو را رقیق کنید. سرکه نیز برای از بین بردن بوها مفید است، اما زیاد آن را اسپری نکنید، زیرا ممکن است بوی آن خوابتان را بر هم زند.
  4. تشک خود را در نور آفتاب خشک کنید: هوا تشک شما را خشک می کند. نور مستقیم خورشید برای تشک شما عالی است.

 

چه موقع زمان جایگزین کردن تشک است؟

همانطور که دیدید در متن حاضر، نکات ساده ای برای تمیز کردن چرک ها و لکه ها، از بین بردن بوها، برطرف کردن ساس ها و مایت های غبار ارائه شد. این نکات و مراحل برای نگه داری از تشک در زندگی روزمره هر فردی کافی هستند. اما آیا ما ملزم به این هستیم که در کل زندگی خود فقط به همین یک تشک محدود باشیم؟ مطلقاً خیر. در برخی موارد، تشک ارزش صرفه جویی را ندارد. در ضمن، اگر بیش از 10 سال است که از یک تشک استفاده می کنید زمان آن فرارسیده است که آن را کنار بگذارید. آنچه ما در نظر داریم کیفیت خواب و سلامتی شماست.

  1. به طور معمول عمر مفید یک تشک 7 تا10 سال است. بعد از گذشت 10 سال، تشک کهنه می شود، حتی اگر سطح تشک همچنان خوب به نظر برسد. پرکننده های اسفنجی یا مموری فوم ها تشک کهنه را پر می کنند ولی نرمی و انعطاف پذیری تشک را احیا نمی کنند. کویل های تشک، عملکرد اصلی و انعطاف پذیری خود را از دست می دهد. بنابراین به سادگی می توانید گودافتادگی تشک را مشاهده کنید و این تشک نمی تواند در طول خواب از ستون فقرات شما پشتیبانی کند و اگر مدت طولانی روی چنین تشکی بخوابید منحنی طبیعی ستون فقرات تان تحت تاثیر قرار می گیرد. ما به شدت توصیه می کنیم که هر 7 تا10 سال، یک تشک جدید تهیه کنید و منتظر این نباشید که خیلی فرسوده و ناراحت کننده شود.
  2. اگر تشک شما ساس یا مایت غبار دارد، لطفاً آن را کنار بگذارید. گستردگی وجود ساس در بستر نشانه عدم کنترل آن هاست. اگر در مراحل اولیه مشاهده ساس ها بتوانید آن ها را از بین ببرید که چه بهتر، از تشک قبلی خود استفاده کنید. با این حال، اگر رشد این ساس ها غیر قابل کنترل شود، آن را کنار بگذارید. اما چگونه متوجه شویم که ساس ها از کنترل خارج شده اند؟ این مهم، دو علامت دارد یکی این است که اغلب اوقات و به طور گسترده آن ها را ببینید. مورد دیگر این است که ساس های برطرف شده، مجددا ظاهر شوند. توچه داشته باشید که این جانداران حتی در صورت تعویض تشک نیز ممکن است در منزل تان باقی بمانند. بنابراین لازم است اتاق خواب، به خصوص مبلمان داخل، لباس و وسایل دیگر آن را تمیز کنید تا تمام ساس ها را قبل از وارد شدن به تشک جدید خود از بین ببرید.
  3. اگر تشک شما کپک زده است، خرید یک مدل جدید را در نظر داشته باشید. کپک های روی تشک به شدت دلالت بر این دارد که شما به مدت طولانی یک نقطه از آن را کثیف و مرطوب نگه داشته اید و از همه مهم تر، خلاص شدن از شر این کپک ها سخت است. حتی اگر تشک خود را کاملاً تمیز کنید، هرگز نمی توانید بفهمید که آیا این کپک ها را به طور قطع از بین برده اید یا خیر. خوابیدن روی تشک کپکی می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی فرد شود، بنابراین شرط کار تهیه یک تشک جدید است.

فراموش نکنید که تشک شما ضمانت دارد. بنابراین اگر راجع به تشک مشکلی داشتید، با تولید کننده تشک خود تماس بگیرید. اما یک مورد که اغلب نمی توان از آن غافل شد این است که تولید کنندگان ممکن است ضمانت تشک شما را از باب لکه ها رد کنند. آن ها فکر می کنند که تمیز نگه داشتن تشک وظیفه خود شماست و لکه ها اشتباهات فردی هستند. بعضی از لکه ها می توانند به سطح تشک آسیب برسانند، که ممکن است دائمی و غیر قابل رفع باشند.

هنگام خرید تشک، بهتر است کلیه بندهای ضمانت نامه را بررسی کنید و از مواردی که شامل ضمانت نمی شود آگاهی یابید. همچنین، تولید کنندگان ممکن است پیشنهادات خوبی را برای نگهداری و تمیز کردن تشک به شما ارائه دهند، که می توانید آن ها را امتحان کنید.

44

یک محیط خواب خوب به معنای یک خواب شبانه بهتر است. از نکاتی که در مجله خواب داتیس آمده است برای شستن تشک تخت در خانه خود استفاده نمائید تا محیط خوابی پاکیزه و ایمن داشته باشید.

اگر کمکی یا سوالی داشتید حتما در نظرات بپرسید. داتیس از زمینه تشکهای طبی و همینطور بالش های طبی با کیفیت فعالیت میکنه و سعی کرده در فروشگاه اینترنتی تشک خودش فقط محصولات تشک داتیس و طبی نباشه و از پایه تشک تا تخت خواب های باکیفیت درج کنه. حتما از محصولات ما دیدن کنید.