مراسم تودیع و معارفه رییس دادگاه انقلاب اسلامى تهران با حضور معاون اول قوه قضاییه، رییس کل دادگسترى استان تهران و سایر مسئولان قضایى با رعایت پروتکل‌هاى بهداشتى برگزار شد.

غضنفرآبادی رفت؛ قاضی زرگر رئیس دادگاه انقلاب تهران شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در این مراسم از اقدامات و زحمات حجت‌الاسلام و المسلمین غضنفرآبادی رئیس پیشین دادگاه انقلاب اسلامی تهران تقدیر شد و حجت الاسلام و المسلمین زرگر به عنوان رئیس جدید این دادگاه معرفی شد.

در ابتداى این مراسم، غضنفرآبادى، رییس سابق دادگاه انقلاب اسلامى تهران ضمن خیرمقدم گویى به حاضرین گفت: کار در دادگاه انقلاب شرایط خاص خود را دارد و شیرینى و تلخى دارد و کار در دادگاه انقلاب اسلامى تهران متفاوت است و شرایط خاصى دارد.

رییس سابق دادگاه انقلاب اسلامى تهران خاطرنشان کرد: من چند هدف را در دادگاه انقلاب دنبال کردم و کارهایى را در ساختمان دادگاه انقلاب انجام دادیم.

وى تصریح کرد: خیلی دغدغه داشتم که این مجموعه قضات و کارمندان سالم بماند و در جلسات توصیه و تاکید شد تا مراقبت صورت گیرد.

رییس سابق دادگاه انقلاب اسلامى تهران افزود: در زمینه رفع دغدغه و مشکلات همکاران آنچه که مى شد، فراهم کردیم و در جهت حل مشکلات همکاران ادارى و قضایى انجام دادیم.

وى اظهار کرد: تمام تلاشم این بود که در اتاقم باز باشد و زمانى که مردم مراجعه مى کردند وقت ملاقات داده شود و اعتقاد داشتم که اگر یک مراجعه کننده را جواب دهم مراجعات به مراجع بالاتر محدودتر مى شود.

غضنفرآبادى بیان کرد: خواهشی که دارم این است مردم را جواب دهید و در حد قانونى به آن ها کمک کنید.

پالایش پرونده ها، تصمیم گیرى در مورد اسناد محرمانه و قفسه بندى از جمله اقداماتى بود که به گفته غضنفرآبادى انجام شده و یا در دست انجام است.

وى در پایان ضمن آرزوى توفیق، سعادت و بهروزى براى آقاى زرگر گفت: امیدوارم خداوند توفیق دهد در این جایگاه خدمت کنند. هر کجا باشم یک سرباز کوچک در خدمت انقلاب هستم و خدا کمک کند تا بتوانیم اثبات کنیم سربازهاى خوبى هستیم.

احیای واحد تحقیقات در دادگاه انقلاب

حشمتى مهذب، رییس کل دادگسترى استان تهران در ادامه این مراسم عنوان کرد: خدا را شاکریم که امروز این اجتماع را در دادگاه انقلاب داریم.

رییس کل دادگسترى استان تهران خاطرنشان کرد: خیلى از ماها در دادگاه انقلاب رشد کردیم و این رشد و موقعیت را مدیون همکاران عزیز و شهداى گرانقدر هستیم و افتخار مى کنیم در اینجا کار کردیم و سرمایه، تجربه و اطلاعاتمان را از دادگاه انقلاب داریم.

وى با اشاره به اظهارات شهید بهشتى در مورد جایگاه دادگاه انقلاب و با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان گفت: یاد و نام همه این عزیزان و بزرگواران را گرامى مى داریم.

حشمتى با بیان اینکه دادگاه انقلاب سرمایه انقلاب است، اظهار کرد: وظیفه حفاظت و حراست از دادگاه انقلاب را داریم و باید براى تقویت آن تلاش کنیم تا به عنوان یک نهاد کارا و کارامد باشد.

رییس کل دادگسترى استان تهران اذعان کرد: رسیدگى به وضعیت دادگاه انقلاب را شروع کرده ایم و وظیفه داریم نظام و ارزش ها و بنیان هاى اصلی آن را حفظ کنیم و در وسط میدان نمى توانیم اهل تحلیل باشیم؛ بلکه مقتدا و رهبرمان تحلیل ارائه مى کنند و ما باید تلاش کنیم تا فتنه‌ها رخ ندهد.

وى با تاکید بر لزوم ایجاد واحد تحقیقات در دادگاه انقلاب بیان کرد: در دادگاه انقلاب به یک واحد تحقیقات نیاز داریم؛ البته پیش از این چنین واحدى را داشتیم و خیلی لازم است آن را با تلفیقی از دوستان سابق و جوان احیا کنیم و براى پیگیرى و رسیدگى به پرونده ها، وجود این واحد به اعتقاد بنده ضروری است.

حشمتى مهذب با بیان اینکه مانده دادگاه انقلاب سه یا چهار هزار پرونده است، گفت: این باید به حداقل برسد و مساعدت هایى در جهت کاهش موجودى ها داریم.

رییس کل دادگسترى استان تهران اذعان کرد: در کل استان تهران در خصوص رسیدگی ها و ساماندهى و کاهش موجودى ها، پارسال یک چهارم کاهش موجودى ها براى تهران بود و این وضعیت ادامه دارد و رفع اطاله دادرسی و کاهش موجودى ها از موضوعات مهم است.

وى با بیان اینکه کاهش موجودى به هر قیمت نیست و اتقان آرا مهم است، گفت: در گلوگاه هایى مثل تجدیدنظر گفته ایم تیم بگذارند تا پرونده هایى که منجر به صدور راى مى شود، ملاحظه کنند.

حشمتى مهذب تصریح کرد: میانگین وارده به محاکم ما در تهران ١٦ پرونده بیشتر از میانگین کشورى است.

رییس کل دادگسترى استان تهران خاطرنشان کرد: تراکم پرونده ها را رصد مى کنیم و کمک مى کنیم تا به کاهش موجودى مطلوب و منطقى برسیم.

وى با بیان اینکه تهران على رغم اینکه مرکز کشور و پایتخت است، با محرومیت هاى خاصى مواجه است، گفت: ملارد که جمعیت قابل توجهى دارد یک بیمارستان ندارد و در سایر بخش ها محدودیت ها و فقر به عین قابل مشاهده است؛ اما در عین حال ١٢ پروژه در حال احداث داشتیم و این پروژه ها را حرکت دادیم و شروع به ادامه ساخت آن ها کردیم.

رییس کل دادگسترى استان تهران اظهار کرد: پنج پروژه جدید تعریف کرده ایم که یکى مخزن مکانیزه بایگانى است و خیلی مهم است. فقط در مخزن اینجا دو میلیون و ٤٠٠ هزار پرونده داریم که باید توجه شود.

وى با تاکید بر لزوم توجه به مردم و گوش دادن به خواسته هاى آن ها گفت: واقعا ما خادم مردم هستیم و باید با همه وجود در خدمت مردم باشیم.

حشمتى در پایان با قدردانى از غضنفرآبادى گفت: دادگاه انقلاب را تا زمانى که انقلاب هست باید حفظ کنیم و امیدواریم که آقاى زرگر موفق باشند.

دادگاه انقلاب جایگاه رفیعی دارد

قاضى زرگر، رئیس جدید دادگاه انقلاب اسلامی تهران در ادامه این مراسم بیان کرد: دادگاه انقلاب در شرایطى که به وجود آمد و زحماتى که در طول این چهل سال انجام گرفت، مشکلاتى را از کشور برطرف کرد و منافعى نصیب کشور شد که در این بحثی نیست.

رییس دادگاه انقلاب اسلامى تهران خاطرنشان کرد: من از ششم فروردین ماه سال ٥٨ در این تشکیلات بودم و واقعا شب و روز نداشتیم و نداشتند.

وى با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دستگاه قضایى بیان کرد: دادگاه انقلاب جایگاه رفیعی دارد؛ هدف نظام مقدس اسلامى کار فرهنگى و پیاده کردن احکام اسلامى است؛ لذا درخواستى که از مسئولان نظام، قوه قضاییه و عزیزان همکار دارم، این است که دست به دست هم دهیم و یک تشکیلات قوى با قولى که آقاى محسنى و ریاست قوه قضاییه دادند همتراز با نظام اسلامى را محقق کنیم.

قاضى مقیسه نیز در این مراسم با تقدیر از اقدامات غضنفرآبادی رئیس پیشین دادگاه انقلاب گفت: امروز یک فرد قرص و محکم و نفوذناپذیر به سمت ریاست دادگاه انقلاب منصوب شد و ما از این جهت خیلى خوشحالیم.

در پایان این مراسم با اهداى لوحى از حجت‌الاسلام و المسلمین غضنفرآبادى و قاضى مقیسه تقدیر به عمل آمد و با اعطاى حکمى حجت‌الاسلام و المسلمین زرگر به عنوان رییس دادگاه انقلاب اسلامى تهران منصوب شد.