رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مواضع رسمی بایدن نشان می دهد که تصمیم دارد فشار حداکثری ترامپ را به فشار هوشمند علیه مردم ایران تبدیل کنند، گفت: برای ما امضای بایدن هم تضمین نیست و فقط اقدامات عملی دولت بایدن شرط است،درصورتیکه عادی شدن فرایندِ فروشِ نفت، فعالیت های بانکی و تجارت شرکت های ایرانی با دنیا را در عمل مشاهده کنیم به آن رویِ خوش نشان می دهیم، گرچه به آن خوشبین نیستیم. اگر بایدن واقعا معتقد به توافقی است که بعنوان نفر دوم دولت قبل با ایران امضا کرده ، باید بدون پیش شرط تعهدات عمل نشده را اجرا و خسارات چندساله مردم ایران را از انجام ندادن تعهدات دولت آمریکا جبران کند تا همانطور که رهبر حکیم انقلاب در شهریور ماه 1398 سیاستِ عقلانی و اصولیِ ایران را تبیین کردند، بتواند در قالب کشورهای عضو توافقنامه 5+1 با ایران تعامل کند.

شروط قالیباف برای تعامل در قالب کشورهای عضو 1+5؛ برای ما امضای بایدن هم تضمین نیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مهمترین بخش اظهارات محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز مجلس به شرح زیر است:

* ما نظامِ فاسدِ حاکم بر آمریکا را ، مقصرِ اصلیِ تصمیمات غلط آنها می‌دانیم و تنها خون‌بهای آنها را اخراجِ سربازانِ آمریکایی از منطقه می دانیم ولی ، از کوچکی و زبونیِ صادر کننده‌ی فرمان آن جنایت بزرگ هم شادمان می شویم .

* این تصمیماتِ ماست که مستقل از این رفتن‌ها و آمدن‌ها، پایه‌های اصلیِ اقتصادِ ما را می‌سازد و قدرتِ ما را در این عرصه مشخص می‌کند.

* کسی که واگن خود را به لوکوموتیو دیگران ببندد باید منتظر بنشیند تا با آنچه در اختیارش نیست شادی کند یا عزا بگیرد.

* تصمیمات ما در حوزۀ مسکن ،  بورس ، ترخیص کالاهای اساسی از گمرک ،  سیاست‌های پولی و بانکی ، نظام بودجه ریزی،  اختصاصِ ارز ترجیحی،  سوداگری‌ها در بازار ارز، طلا و خودرو،  بی تفاوتی نسبت به گرانی  ها و رها کردن بازار و بی توجهی به تولید ملی، به پاستور و بهارستان و باب همایون و میرداماد ارتباط دارد نه به جورجیا و میشیگان و آریزونا.

* لغو تحریم ها باید یکی از اهداف در سیاست خارجی باشد اما واقع بینی حکم می‌کند که  لغو تحریم‌ها بدون فرصت‌سازی و تولید قدرت و قوی کردن طبقه متوسط و مستضعف، ساده اندیشانه است.

*  مجلسِ شورای اسلامی معتقد است باید با تغییر برآوردِ آمریکا ، فشار تحریمی و اقتصادی بر ایران را برای آنان هزینه زا کرد.

* درست است که بایدن با ترامپ فرق‌ دارد اما مهم این است که بدانیم بایدن در بهترین حالت با اوبامایی که طراح تحریم های به اصطلاح فلج‌کننده و اولین ناقض تعهدات آمریکا است، تفاوتی ندارد.

 

* دولت اوباما-بایدن با ایجاد «ترس تحریمی» تحریم ها را در عمل، اعمال و ساختارِ تحریم ها را حفظ کردند.

* ترامپ  آنچیزی را درو کرد که اوباما و بایدن کاشتند.

* مواضع رسمی بایدن نشان می دهد که تصمیم دارد فشار حداکثری ترامپ را به فشار هوشمند علیه مردم ایران تبدیل کنند.

* برای ما امضای بایدن هم تضمین نیست. برای ما فقط اقدامات عملی دولت بایدن شرط است،درصورتیکه عادی شدن فرایندِ فروشِ نفت، فعالیت های بانکی و تجارت شرکت های ایرانی با دنیا را در عمل مشاهده کنیم به آن رویِ خوش نشان می دهیم، گرچه به آن خوشبین نیستیم.

* اگر بایدن واقعا معتقد به توافقی است که بعنوان نفر دوم  دولت قبل با ایران امضا کرده ، باید بدون پیش شرط تعهدات عمل نشده را اجرا و خسارات چندساله مردم ایران را از انجام ندادن تعهدات دولت آمریکا جبران کند تا همانطور که رهبر حکیم انقلاب در شهریور ماه 1398 سیاستِ عقلانی و اصولیِ ایران را تبیین کردند، بتواند در قالب کشورهای عضو توافقنامه 5+1 با ایران تعامل کند.