رئیس‌جمهور فرانسه در تشریح بخشی از دکترین خود اعتراف کرد که وابستگی کشورهای اروپایی به ایالات متحده موجب شد که شرکت‌های اروپایی از تجارت با ایران امتناع ورزند.

اعتراف مکرون؛ وابستگی اروپا به آمریکا مانع روابط تجاری با ایران شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای مبسوط با نشریه فرانسوی «گرند کانتیننت» دکترین خود را در خصوص مسائل مختلف بین‌المللی و داخلی تشریح کرد.

تروریسم اسلام‌گرا یک ایدئولوژی است که دین اسلام را تحریف کرده

وی در بخش مقدماتی مصاحبه خود از شیوع ویروس همه‌گیر «کرونا» و تروریسم بعنوان بحران‌های سال ۲۰۲۰ یاد کرد و گفت:‌ «همانطور که گفتید، ۲۰۲۰، با بحران‌هایی همراه بوه است. قطعاً (این بحران) نه تنها بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ بوده بلکه شامل تروریسم نیز می‌شود که در ماههای اخیر، با قدرت بیشتری به سراسر اروپا و آفریقا بازگشته است. من به طور خاص به این تروریسم تحت عنوان اسلام‌گرایی اشاره می‌کنم که به نام یک ایدئولوژی است که یک دین را تحریف کرده است».

۸۰ درصد از قربانیان تروریسم اسلام گرا، مسلمانانند

ماکرون که اخیراً مواضع اسلام‌ستیزانه خود را بعد از اهانت تکراری نشریه «شارلی ابدو» به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) تاحدودی تعدیل کرد، در این مصاحبه نیز مسلمانان را قربانیان تروریسم توصیف کرد و گفت: «تروریسم به همه ما ضربه زده و نباید فراموش کنیم که بیش از ۸۰ درصد از قربانیان این تروریسم اسلام‌گرا از جهان مسلمانان بوده است... ما با یکدیگر با این بحران‌ها روبرو هستیم. از نظر من، هدف (جامعه) بین‌المللی، یافتن راه‌هایی برای همکاری مفید (برای مقابله با تروریسم) است».

همکاری بین‌المللی و ایجاد اروپای قوی؛ دکترین ماکرون برای مقابله با تروریسم

ماکرون در خصوص برنامه و نظریه خود در خصوص مبارزه با تروریسم تأکید کرد:‌ «ما به دو اصل قوی نیاز داریم: بازگشت به مسیر همکاری مفید جامعه بین‌المللی به طوریکه با جلوگیری از وقوع جنگ، چالش‌های فعلی را مورد بررسی قرار دهیم و اصل بعدی ایجاد یک اروپای بسیار قوی‌تر است».

چندی پیش به دنبال اقدام تکراری نشریه «شارلی ابدو» فرانسه، خشم جامعه مسلمانان برانگیخته شد اما ماکرون به جای عذرخواهی از مسلمانان در پی افزایش احساسات ضد فرانسوی در میان کشورهای اسلامی،  در توئیتر به دو زبان عربی و انگلیسی و در حمایت از این اقدام موهن به بهانه آزادی بیان گفته بود که هیچ چیزی سبب عقب‌نشینی فرانسه نخواهد شد.

با این حال، پس از شدت گرفتن انتقادات و برپایی تظارات در کشورهای اسلامی علیه رئیس‌جمهور فرانسه، ماکرون در گفت‌و‌گو با شبکه «الجزیره» ضمن عقب‌نشینی از موضع پیشین خود، گفت: «به نظر من منشأ عکس‌العمل‌ها (به این موضوع) دروغ، تحریف سخنانم و این برداشت مردم بود که من این کاریکاتورها را تأیید می‌کنم».

لزوم استقلال راهبردی اروپا از آمریکا و چین

رئیس‌جمهور فرانسه در بخشی از این مصاحبه بر لزوم حق حاکمیت و استقلال راهبردی اروپا تأکید کرد و گفت: «وقتی درباره حاکمیت و استقلال راهبردی اروپا صحبت به میان آوردم، دیوانه پنداشته شدم و این ایده‌ها به عنوان امیال و هوس‌های فرانسه رد شد اما ما موفق شدیم که کارها را پیش ببریم و در اروپا این ایده‌ها مورد توجه قرار گرفته است».

وی در بخشی از این مصاحبه تأکید کرد که اروپا باید وابستگی‌ خود به کشورهایی چون چین و آمریکا را بکاهد و در این زمینه توضیح داد: «اروپا باید راه‌حل‌های خود را پیش ببرد تا به فناوری آمریکا یا چین وابستگی نداشته باشد».

وابستگی اروپا به آمریکا مانع همکاری تجاری با ایران شد

رئیس‌جمهور فرانسه سپس با انتقاد از وابستگی کشورهای اروپایی به آمریکا در قضیه توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه،‌روسیه، چین بعلاوه آلمان) گفت: «متأسفانه، پیامدهای کامل این قضیه را در قضیه مذاکرات ایران درک کردیم. ما کشورهای اروپایی همچنان می‌خواستیم در چارچوب آنچه برجام می‌نامیم باقی بمانیم اما با خروج آمریکا، هیچ شرکت اروپایی از ترس تحریم‌های ایالات متحده، نتوانست به تجارت با ایران ادامه دهد از این رو وقتی درباره حق حاکمیت یا استقلال راهبردی سخن به میان می‌آورم، تمامی این مسائل را کنار هم گذاشتم که در نگاه اول بسیار متفاوت از این منظر به نظر می‌رسید».

ماکرون سپس با اشاره به این موارد ادامه داد: «گرچه در سالهای اخیر پیشرفت‌هایی در این زمینه (پیشبرد راه‌حل‌های اروپا) کرده‌ایم اما همچنان مشکلاتی باقی است».

دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به مشارکت آمریکا در برجام پایان داد و تحریم‌های معلق‌شده علیه ایران را احیا کرد.

خروج آمریکا از برجام در حالی صورت گرفت که ایران به تمامی تعهداتش ذیل توافق هسته‌‌ای برجام پایبند مانده بود و آژانس اتمی در بیش از ۱۰ گزارش این موضوع را تأیید کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام تا یک سال تمامی تعهداتش در این توافق هسته‌ای را همانند حالت عدم خروج آمریکا اجرا کرد.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۸، با توجه به آنکه کشورهای اروپایی به وعده‌های خود برای جبران آثار خروج آمریکا از برجام عمل نکرده بودند اعلام کرد به موجب مفاد توافق هسته‌ای قصد دارد تعهداتش ذیل این توافق را کاهش دهد.

جمهوری اسلامی ایران بعد از آن در پنج گام از تعهداتش کاست. ایران در پنجمین گام از کاهش تعهدات خود، دی‌ماه سال ۱۳۹۸ اعلام کرد همه محدودیت‌های عملیاتی برجام را کنار گذاشته است.