رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد با کاهش تعداد نظامیان آمریکایی در منطقه، به افکار عمومی کشورش پیام ظاهرا متفاوتی را ارسال کند: این‌که دولت آمریکا قصد دارد هزینه‌های حضور نظامی در سایر نقاط دنیا را صرف حمایت از شهروندان کند!

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه رسالت در گزارشی به رمزگشایی از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و عراق پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

آنچه مسلم است این‌که ترامپ قصد دارد طی حدود  دو ماه باقیمانده تا حضور خود در کاخ سفید ، دو اقدام را صورت دهد: نخست این‌که شکست رسمی خود در انتخابات را تا حد ممکن نپذیرد تا طرفدارانش را نسبت به حضور  انتقام‌جویانه در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آتی ترغیب کند.

دومین اقدام ترامپ، ایجاد هزینه‌هایی جدید برای دولت بعدی آمریکا می‌باشد. هزینه‌هایی که بازپرداخت یا جبران آن‌ها از سوی دولت بایدن سخت و در مواردی ناممکن خواهد بود. در آخرین این موارد،  وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است  که نیروهای این کشور در عراق و افغانستان را تا ۱۵ ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی (پیش آغاز ریاست جمهوری جو بایدن) به ۲۵۰۰ نفر کاهش خواهد داد. این مسئله، برای دولت بایدن که خواستار حضور مستمر و حداکثری نیروهای آمریکایی در منطقه می‌باشد بحران‌ساز خواهد بود.

آنچه مسلم است این‌که سیاستمداران آمریکایی  بر سر مداخله‌گرایی و بحران‌سازی‌های مزمن و دامنه‌دار در غرب آُسیا و شبه‌قاره هند رویکردی مشترک دارند اما بر سر تاکتیک‌ها و روش‌های متنوعی که در این خصوص به کار می‌گیرند اختلاف‌نظر دارند. نکته مهم‌تر این‌که بسیاری از جمهوری‌خواهان سنتی نیز با تصمیم خاص ترامپ مبنی بر عقب‌نشینی حداکثری از منطقه مخالف هستند. آن‌ها معتقدند که این اقدام (عقب‌نشینی نظامی از منطقه) منجر به کاهش و تنزل جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی آمریکا خواهد شد. 

 

آدرس غلطی که آمریکایی‌ها می‌دهند

واقعیت امر این است که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا هر دو، پیام‌آوران شکست واشنگتن در منطقه غرب آسیا محسوب می‌شوند. نباید فراموش کرد که هر دو حزب سنتی آمریکا و متعاقبا هر سه دولت بوش پسر، اوباما و ترامپ، در پمپاژ ناامنی و ترور و خشونت در منطقه گوی سبقت را از یکدیگر ربوده و دولت بایدن نیز با رویکرد خطرناک «تجزیه عراق و سایر کشورهای منطقه» این بازی خونین را ادامه خواهد داد. همچنین باید توجه داشت که ترامپ طرفدار گزینه «ایجاد و استمرار جنگ‌های نیابتی در منطقه» است. تأسیس گروه تروریستی داعش توسط آمریکا در همین راستا صورت گرفت.

با این ‌حال رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد با کاهش تعداد نظامیان آمریکایی در منطقه، به افکار عمومی کشورش پیام ظاهرا متفاوتی را ارسال کند: این‌که دولت آمریکا قصد دارد هزینه‌های حضور نظامی در سایر نقاط دنیا را صرف امنیت داخلی در ایالات‌متحده و حمایت از شهروندان و برطرف ساختن نیازهای اقتصادی آن‌ها کند! این پیام دروغین، در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ نیز به‌دروغ از سوی ترامپ به شهروندان آمریکایی مخابره شد.

این در حالی است که بودجه نظامی آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ به‌مراتب نسبت به قبل افزایش یافته و هزینه «بحران‌سازی» و «ترویج ترور و خشونت» در منطقه غرب آسیا و افغانستان از سوی آمریکا، در بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میلادی افزایش یافته است.

از سوی دیگر، نباید فراموش کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور بعدی آمریکا (در صورت حضور در کاخ سفید) از ایده‌پردازان اصلی در خصوص تجزیه عراق بوده است. بایدن در دورانی که به‌عنوان یک سناتور دموکرات در سنای آمریکا حضور داشت، به جنگ عراق رأی مثبت داد، باوجود آنکه نسبت به ادعاهای دروغین بوش و اعضای دولت وی در خصوص وجود سلاح‌های ممنوعه کشتارجمعی در عراق آگاه بود.