فارس/ وزیر دفاع سابق جمهوری اسلامی تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی و با هیچ‌کس درباره قدرت نظامی خود وارد مذاکره نخواهد شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سردار «حسین دهقان» وزیر دفاع سابق جمهوری اسلامی روز گذشته (چهارشنبه) در مصاحبه با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در خصوص برخی گزارش‌های ادعایی رسانه‌های غربی در خصوص تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی گفت: «ما از بحران استقبال نمی‌کنیم. ما از جنگ استقبال نمی‌کنیم. ما به دنبال شروع جنگ نیستیم اما به دنبال مذاکره برای مذاکره هم نیستیم».

دهقان با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر شروطی که آمریکا قصد دارد برای مذاکره با ایران تعیین کند، گفت: «جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی و با هیچ‌کسی درباره قدرت نظامی خود وارد مذاکره نمی‌شود. موشک‌ها، نمادی از پتانسیل عظیم متخصصان، جوانان و مراکز صنعتی ما است».

وزیر دفاع سابق ایران در خصوص گزارش اخیر نیویورک‌تایمز که مدعی شده بود، ترامپ قصد داشته در روزهای پایانی ریاست‌جمهوی خود، علیه ایران اقدام نظامی صورت دهد، هشدار داد و گفت: «یک درگیری محدود و تاکتیکی می‌تواند به یک جنگ تمام عیار تبدیل شود. قطعاً ایالات متحده، منطقه و جهان تاب ایستادگی در مقابل چنین بحران گسترده و جامعی را نخواهند آورد».

سردار دهقان در خصوص بازرسی‌های آژانس از تأسیسات هسته‌ای ایران تأکید کرد که این بازرسی‌ها تا زمانیکه بازرسان آژانس «جاسوس» نباشند، باید ادامه داشته باشد.

سردار دهقان حادثه تیرماه در تأسیسات نطنز را بعنوان یک «خرابکاری صنعتی» توصیف کرد و گفت: «آنهایی که وظیفه نصب برخی دستگاهها را داشتند، احتمالاً تغییراتی ایجاد کرده‌اند که به انفجار منجر شد».

وزیر دفاع سابق جمهوری اسلامی ایران درباره اتهام‌زنی‌های ایالات متحده به وی درباره انفجار سال 1983 بیروت گفت: «ایالات متحده سعی می‌کند هر آنچه را که در جهان رخ می‌دهد به فردی در ایران نسبت دهد. آیا واقعا شواهدی در اختیار دارید؟ برای چه آنها این مسئله را به من ارتباط می‌دهند؟»

سردار دهقان با اشاره به توافقات اخیر برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی تأکید کردند که افزایش حضور این در غرب آسیا می‌تواند به یک «اشتباه راهبردی» منجر شود.

وی در خصوص بهبود روابط برخی کشورهای خلیج فارس با رژیم صهیونیستی گفت: «جبهه گسترده ای ایجاد می‌شود. فقط تصور کنید که هر اسرائیلی در هر پایگاه نظامی می‌تواند هدف گروههای مخالف اسرائیل قرار گیرد».

طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سردار تهران در ادامه تأکید کرد که جمهوری اسلامی خواستار اخراج تمامی نیروهای آمریکایی از منطقه بعنوان انتقام به شهادت رساندن سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرماند قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

وی درباره حملات موشکی جمهوری اسلامی به پایگاه «عین الاسد» عراق بعنوان بخشی از انتقام حمله تروریستی آمریکا به سپهبد سلیمانی گفت که آن حملات ایران تنها یک «سیلی اولیه» بوده است و تاحدودی به واسطه آن حمله تروریستی، بازگشت جمهوری اسلامی به مذاکره با ایران ساده نخواهد بود.

دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سپهبد «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد اما در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفت.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

«جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات که رسانه‌ها او را پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا معرفی کرده‌اند پیشتر گفته که در صورت ورود به کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به برجام بازخواهد گشت اما با وجود این، او از توضیح درباره جزئیات برنامه‌اش برای بازگشت به برجام خودداری کرده است.