یورو نیوز/ سه کشور اروپایی علی‌رغم ناتوانی در عمل به وعده‌های خود برای جبران آثار خروج آمریکا از برجام در بیانیه‌ای روز چهارشنبه مدعی شده‌اند ایران علی‌رغم حسن نیت آنها مرتکب «نقض جدی» این توافق هسته‌ای شده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش یورو نیوز، این سه کشور اروپایی مدعی شدند: «ما تحریم‌ها را همان گونه که در توافق مقرر شده بود لغو کرده و اقداماتی اضافی انجام دادیم تا ایران بتواند تجارت قانونی را از طریق توسعه سازوکار مالی اینستکس دنبال کند.»

آنها در این بیانیه همچنین نوشته‌اند: «اگر چه بر خلاف این اقدامات که با حسن نیت انجام شد، ایران اکنون یک سال و نیم است که تخطی‌های متعدد و جدی از تعهدات هسته‌ای‌اش انجام می‌دهد، ما همچنان نگران عملکرد ایران هستیم که منافع مربوط به عدم اشاعه در توافق را از میان برمی‌دارد. پیشرفت و تحقیق و توسعه در این راستا پیامدهای جدی در بر خواهد داشت.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما از این نگران هستیم که ایران اورانیوم را بیش از حد ۳.۶۷ درصد تعیین شده در برجام غنی‌سازی می‌کند و به افزایش ذخایر اورانیوم ادامه داده که اکنون ۲ هزار و ۴۴۳ کیلوگرم است. این ۱۲ برابر بیش از حد تعیین شده در برجام است. برخلاف برجام، ایران در حال استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته برای تولید اورانیوم با غنای پایین است. ایران همچنین برخلاف برجام، در حال غنی‌سازی در تاسیسات فردو است که این محل هیچ کاربرد غیرنظامی معتبری ندارد.»

این بیانیه می‌افزاید: «ایران به انجام دادن تحقیقات و توسعه در چندین نوع سانتریفیوژ پیشرفته که در برجام و برنامه تحقیق و توسعه برجام مجاز نیست، پرداخته است. این شامل فعالیت صدها سانتریفیوژ آی‌آ۴، آی‌ار۲ام و آی‌ار۶ است. ایران همچنین نوع جدیدی از سانتریفیوژهایی را که در برجام مجاز نیستند معرفی کرده است. ایران باید از انجام دادن هر تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته که برخلاف مقررات برجام است، خودداری کند.»

سه کشور اروپایی در ادامه بیانیه خود گفتند: «مهم‌تر از تمام اینها، ایران اعلام کرده است که قصد دارد سانتریفیوژهای پیشرفته را در واحد غنی‌سازی سوخت در نطنز نصب کند. گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید می‌کند که این روند آغاز شده و یک زنجیره سانتریفیوژآی‌ار۲ام و نیز برخی آی‌ار۴ ها در این تأسیسات نصب شده است. این گزارش همچنین می‌گوید که این زنجیره‌ها به انباشته‌سازی اورانیوم ادامه خواهند داد. آژانس در ۱۷ نوامبر گزارش داد که روند تزریق گاز اورانیوم هگزافلورید به سانتریفیوژهای آی‌آر۲ام آغاز شده است.»