طی دو ماه آینده،یعنی قبل از بیستم ژانویه مصادف با اول بهمن، دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده می‌بایست قدرت را به فرد منتخب، جو بایدن تحویل دهد اما در این میان هفته گذشته شایعه حمله نظامی آمریکا به ایران از سوی نشریه نیویورک تایمز مطرح شد. حال چه قرائن و شواهدی این شایعه را باور پذیر می‌نماید و چه قرائن و شواهدی آن را رد می‌کند؟

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مسلم آن است که شخصیت غیر قابل پیش‌بینی دونالد ترامپ موجب شده است تا بخشی از تحلیلگران فرضیه حمله نظامی ایالات متحده به ایران را جدی بگیرند. این افراد معتقد به تصمیمات عجیب ترامپ طی 4 سال گذشته هستند برای مثال می‌توان به خروج او از قراردادهای بین‌المللی همانند پیمان پاریس و همچنین سخنان دور از ذهن او همچون تجویز مواد شوینده به بدن برای مقابله با کرونا اشاره کرد. یا تصمیم به ترور سردار سپاه ایران، قاسم سلیمانی را ذکر نمود که شوک بزرگی برای تمامی تحلیلگران بوده است. این موارد موجب شده تا برخی نگران شائبه رویارویی نظامی دو کشور شوند.

اما قرائن و شواهد بیشتری گواه آن است که ترامپ چنین تصمیمی نخواهد گرفت. به طور مثال همانطور که جان بولتون در کتاب خاطرات خود آورده است، در ماجرای سقوط پهباد آمریکایی، ترامپ با فشار زیادی روبه رو بود که پاسخ محکمی به ایران بدهد. خود بولتون یکی از مشوقان او بود. اما به هر روی او تصمیم حمله به ایران را عملیاتی و اجرایی نکرد.

دلیل دیگری که می‌تواند صحت فرضیه دوم را تایید کند این است که هزینه درگیری با کشور بزرگی چون ایران بسیار زیاد است. ایران نشان داده است که در زمینه نظامی از قدرت موشکی فوق العاده بزرگی برخوردار است. نمونه آن را در حمله ایران به پایگاه عین الاسد در دی ماه سال گذشته شاهد بودیم. که اگر پیغام ایرانیان به نخست وزیر عراق نبود، شاید تلفات آمریکاییان بسیار بالا می‌بود. فیلم‌های منتشر شده پس از آن رویداد، نشان از قدرت موشکی بالای ایران می‌داد. سربازان آمریکایی که در آن پناهگاه حضور داشتند نیز به این نکته اعتراف کردند.

علاوه بر این، قدرت موشکی ایران می‌تواند کشورهای دوست و متحد آمریکا را هم در معرض آماج موشک‌های ایرانی قرار دهد. باید در نظر داشت که دوستان ایران در منطقه نیز بی‌شک بیکار نخواهند نشست.

نکته بعدی این است که دونالد ترامپ پایگاه نسبتا خوبی در میان جامعه آمریکایی دارد. فراموش نکنیم که هر چند او شکست خورد اما نزدیک به 70 میلیون نفر به او رای دادند و ترامپ قادر است با یک استراحت 4 ساله بخت خود را بار دیگر بیازماید تا رئیس جمهوری یک دوره‌ای تاریخ آمریکا نشود. اما درگیری با ایران خبر خوبی برای آن 70 میلیون رای‌دهنده نخواهد بود.

ترامپ 4 سال پیش هم با وعده خروج نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان توانست نظر برخی رای دهندگان را به خود جلب نماید و با شعار « اول آمریکا » نوعی درون گرایی را به آمریکا‌ها تفهیم کند. ضمن اینکه خلقیات یک تاجر می‌بایست بر اساس هزینه و فایده کارهایش سنجیده شود و در چنین شرایطی درگیری با ایران برحسب عقلانیت هیچ سود و منفعتی برای رویه تجاری دونالد ترامپ نخواهد داشت.