روزنامه نیویورک‌تایمز گزارشی را منتشر کرده که رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد در این روزهای آخری که در کاخ سفید است، حمله موشکی را به تاسیسات جمهوری اسلامی انجام بدهد. شما فکر می‌کنید آیا ترامپ شرایط حمله به ایران را دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رژیم ترامپ در آخرین روزهایی هم که در کاخ سفید مستاجر است، سعی در این دارد، طوری رفتار کند که انگار در مسائل بین‌المللی شکست نخورده است و دونالد ترامپ سعی می‌کند که با یکجانبه‌گرایی به خواسته‌های نادرست خود برسد. جمهوری اسلامی نباید در برابر ادعاهای دولت ترامپ کوتاه بیاید و باید با این‌گونه رفتارها برخورد کند. ایران باید با مجامع بین‌المللی و کشورهایی که در تفاهم‌های بین‌المللی در کنار ایران بوده‌اند موضوع را منعکس و اعلام کند که هرگونه برخورد نامناسبی با ایران می‌تواند سبب برخورد عبرت آموز ایران با کشور متجاوز شود. دولت ترامپ با وجود شکست‌های دیپلماتیکی که در برابر ایران داشته، علاقه‌مند است طوری رفتار کند که در برابر ایران به پیروزی رسیده است.

رئیس‌جمهور روحانی درباره انتخاب شدن جوبایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا نظر مثبتی داشته‌اند. شما واکنش رئیس‌جمهور را به انتخاب بایدن چگونه بررسی می‌کنید؟

ایشان ابراز امیدواری کردند که باید ایران از هرگونه تغییر که به معنی بازگشت به قواعد بین‌المللی باشد حمایت می‌کند. آقای بایدن هم که قبلا گفته است با شروع دوره ریاست‌جمهوری‌اش به برجام بازمی‌گردد از این رو معتقدم بهترین مکان برای بازگشت به برجام در کمیسیون مشترک برجام است که همه طرف‌ها در آنجا حضور دارند. در چارچوب برجام ایران زیان‌هایی از اجرا نشدن تعهدات طرف‌های مقابل دیده است که باید در کمیسیون مشترک مطرح و بررسی شود و برای جبران این خسارت‌ها راه‌حل یافت. این یک فرصت طلایی است و اگر در کمیسیون مشترک برجام بتوانیم اختلافات را حل کنیم یعنی در جاهای دیگر هم خواهیم توانست به نتیجه برسیم و در تمام این مسیر نباید فراموش کرد که دولت روحانی و آقای ظریف قدرتشان را از مردم می‌گیرند و باید به خواست ملت توجه شود.

با توجه به اینکه دموکرات‌ها قبل از انتخابات شعارهای زیادی درباره برگشت به برجام سر می‌دادند. فکر می‌کنید که جوبایدن به توافقنامه برجام برخواهد گشت؟

جوبایدن قبل از انتخابات در سخنانی اعلام کرد که به برجام برخواهد گشت، اما مسأله جمهوری اسلامی این نیست که بایدن یا ترامپ به برجام برگردند، بلکه موضوع اصلی توافقنامه بین‌المللی که رئیس‌جمهور آمریکا آن را امضا کرده است. نه تنها آمریکا بلکه تمام کسانی که در این توافقنامه هستند باید طبق قراردادهای بین‌المللی رفتار کنند و تعهدات بین‌المللی را زیر سوال نبرند. ایران و آمریکا قراردادی بین‌المللی را امضا کرده‌اند و باید طبق این قرارداد عمل کنند. هر دولتی که در آمریکا بعد از ترامپ بر سرکار بیاید باید این خسارت را جبران کند و به تعهدات بین‌المللی پایبند باشد. هر کشوری که قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقص کند، باید خسارات این عهدشکنی خود را پرداخت کنند. حتی اگر مذاکره هم بین ایران و آمریکا صورت نگیرد، دولت آمریکا باید پاسخگوی رفتارهای خود در قبال ایران باشد. مسأله مهم برای ایران تحریم‌های یکجانبه‌ای که توسط دولت آمریکا بر مردم ایران صورت گرفته است. مسأله‌ای که در دانش روابط بین‌الملل مطرح می‌شود این است که کشورها در مقابل تعهدات خود دارای مسئولیت‌هایی هستند که باید اجرائی شود. ایالات متحده آمریکا عضو دائم شورای امنیت است. در قطعنامه 2231 شورای امنیت و مطابق با آن کشورها متعهد هستند به قوانین بین‌المللی پایبند باشند. به باور من آمریکا یک کشور با منافع ثابت و علاقه‌مندی به قدرت، نفوذ فراوان و اقتصاد موفق است. اینها شاخصه‌های ثابت منافع و امنیت ملی آمریکاست، چه بایدن چه ترامپ و هر فرد دیگری که روی کار بیاید این شاخص‌ها تغییر نمی‌کند. از طرفی باید توجه کرد افرادی که روی کار می‌آیند دارای سلیقه و رویکرد متفاوت در رسیدن به این شاخص‌ها هستند. ترامپ کسی است که فکر می‌کرد با خروج از برجام و معاهده پاریس و غیره می‌تواند منافع بیشتری برای آمریکا به دست آورد، اما نتیجه آن به ضرر آمریکا تمام شد و حتی بسیاری از شاخص‌های بالا را به شکلی که تا قبل از آمدن او بود از دست داد. برای اولین‌بار در شورای امنیت سازمان ملل برای رأی به پیش‌نویس یک قطعنامه خودش و یک کشور کوچک به آن رای دادند و حتی متحد همیشگی او یعنی انگلیس با آن همراهی نکرد و این یک افتضاح بین‌المللی برای قدرت آمریکا بود؛ اما این شکست یک سلیقه و رویکرد بود و جو بایدن احتمالا این روش را برای رسیدن به شاخص‌های منافع ملی آمریکا انتخاب نخواهد کرد.