علیرضا پورحسین: سخنگوی ارتش ملی یمن از عملیات موشکی موفق علیه تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی خبر داد. آنها توانستند که ایستگاه توزیع تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی را هدف گیرند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

این عملیات در پاسخ به ادامه تجاوز و محاصره یمن و نیز وعده چند روز پیش نیروهای مسلح یمن مبنی بر انجام عملیات گسترده در عمق عربستان سعودی انجام شده است. عملیات ارتش یمن طبق گفته مسئولان این کشور ادامه دارد. تاکنون مقامات عربستانی واکنشی به این خبر نشان نداده‌‌اند اما گزارش‌ رسانه‌‌ها حاکی از بلند شدن ستون دود گسترده از تاسیسات آرامکوست. این حمله درحالی اتفاق افتاده است که مایک پمپئو به عربستان سفر و با محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی دیدار کرده است. اخیرا دولت ترامپ اعلام کرده که قصد دارد دولت حوثی‌‌های یمن را در لیست تروریستی قرار دهد. این چندمین حمله انصارا... یمن به تاسیسات نفتی عربستان سعودی است و مدتی تولید و صادرات نفت عربستان را مختل کرده است. در این میان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی روز یکشنبه در عربستان با محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی دیدار کرده که این َدیدار اولین دیدار آنها در بحبوحه تلاش‌های آمریکا در راستای عادی‌سازی روابط میان عربستان و رژیم‌صهیونیستی است. نتانیاهو این سفر مخفیانه را به شمال‌غرب عربستان انجام داده تا به دیدار مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا و ولیعهد سعودی ملحق شود. دیداری که همزمان با حمله ارتش یمن به این کشور شده است. در راستای بررسی این مساله «آرمان ملی» گفت‌وگویی با حسن هانی‌زاده، سفیر پیشین ایران در لبنان داشته است که در ادامه می‌خوانید.

حمله موشکی ارتش یمن به تاسیسات آرامکو از چه نظر حائز اهمیت است؟

حمله ارتش یمن و انصارا... به شرکت آرامکو در جده مقارن شد با سفر بنیامین نتانیاهو به عربستان سعودی که در این دیدار نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی به مدت 5 ساعت با ولیعهد عربستان دیدار کرده است. دیداری که در راستای همکاری‌های امنیتی، نظامی و جریان‌سازی علیه ایران صورت گرفته است. لذا پیام ارتش یمن با پرتاب موشک به جده این بوده است که ملت یمن و نیروهای نقلابی آن هرگز اجازه نخواهند داد که عربستان یک پایگاه نظامی و جاسوسی در اختیار موساد در کنار مرزهای یمن قرار دهد. به همین دلیل اکنون عربستان سعودی از چند ناحیه دچار آسیب‌پذیری شدیدی شده است که به عرصه نظامی نیز کشیده شده است و عملا در خاک خود مورد هدف ارتش یمن قرار می‌گیرد و عملا تسلیحات پیشرفته آنها نیز نمی‌تواند مانع ارتش یمن شود.

آیا به واقع عربستان پس از کنار رفتن دونالد ترامپ دچار ضعف خواهد شد؟

عربستان سعودی در عرصه سیاسی علاوه بر عرصه نظامی نیز آسیب‌پذیر شده است. حکومت فعلی عربستان تمام امید خود را به این بسته بود که بار دیگر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده می‌شود اما با شکست او در انتخابات، عربستان مهم‌ترین حامی سیاسی خود را از دست داد. امروز بن‌سلمان نگران آینده خود است زیرا گزارش‌ها نشان می‌دهد که جو بایدن در نظر دارد که محمد بن‌سلمان را برکنار و از محمد بن‌نایف حمایت کند و این مساله در حاکمیت فعلی عربستان شکاف ایجاد کرده است. در همین راستا بن‌سلمان به نتانیاهو پناه برده است تا از لابی‌های صهیونیستی کمک گیرد و از حاکمیت او حمایت کنند. در همین راستا، دیداری مخفیانه با نتانیاهو داشته است. عربستان عملا چتر حمایتی خود را در آمریکا از دست داده است و تمام امید آنها به رژیم صهیونیستی است. شرایط منطقه با پیروزی جو بایدن قطعا دستخوش تغییراتی می‌شود. از جمله اینکه جو بایدن مشخصا سیاستی متفاوت در خصوص عربستان و رژیم‌صهیونیستی در پیش خواهد گرفت. تحرکات و سفرها و دیدارهای این روزها نیز در راستای نگرانی‌هایی است که به‌وجود آمده است. آنها به دنبال این هستند تا به عربستان دلداری دهند که همچنان از آنها حمایت خواهد شد اما به نظر می‌رسد که این امر با واقعیت فاصله دارد و آینده خاورمیانه دستخوش تحولات زیادی خواهد شد.

می‌توان این گونه برداشت کرد که عربستان با توجه به این فشارها به‌زودی به جنگ یمن خاتمه خواهد داد؟

ائتلاف عربستان سعودی که حدود پنج سال پیش علیه مردم یمن شکل گرفت در حال فروپاشی است و بسیاری از کشورهای عضو ائتلاف نیروهای خود را از آن خارج کرده‌اند. از سوی دیگر شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باعث شده که عربستان در برخی از سیاست‌های خود بازنگری کند. عربستان در حال حرکت به این سمت است که شورای ریاست‌جمهوری یمن را به رسمیت بشناسد و به این نتیجه رسیده که منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن توان تسلط بر این منطقه را ندارد. به همین دلیل ابتکار میدانی و سیاسی در یمن در اختیار انصارا... قرار گرفته است. اعزام سفیر از سوی ایران به صنعا نیز نشان می‌دهد که تغییرات و تحولاتی در عرصه یمن و نوع رویکرد عربستان به این موضوع به وجود آمده است. در حال حاضر عربستان در موضع ضعف قرار گرفته است، این در حالی بود که دولت ریاض پیش از این مانع حضور سفیر ایران در صنعا می‌شد ولی در حال حاضر چندان در مسائل یمن دخالت نمی‌کند و ابتکار عمل بیشتر در دست انصارا... است و ایران به درخواست این گروه سفیر خود را به یمن اعزام کرده است. روند تحولات نشان می‌دهد در آینده وضعیت سیاسی و نظامی در یمن به نقطه قابل قبولی خواهد رسید و این مردم یمن خواهند بود که در مورد آینده این کشور تصمیم می‌گیرند. اعزام سفیر ایران به یمن یک نقطه روشنی در تحولات جاری در این منطقه است و این موضوع باعث می‌شود که انصارا... دست بالاتری در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و میدانی در یمن داشته باشد و یک موازنه سیاسی بین عربستان و یمن به وجود آید.