بسیاری از ما در جست و جوی یک زندگی طولانی‌تر والبته سالم هستیم اما شاید راه اشتباهی را برای رسیدن به این هدف دنبال کردیم. با هم راه و رسم زندگی سالم و طولانی را یاد بگیریم.

۵ راهکار کلیدی برای طول عمر بیشتر
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محققان دانشگاه هاروارد مطالعه گسترده‌ای در مورد تأثیر عادات سالم بر طول عمر و امید به زندگی افراد انجام داده است. دانشمندان در این مطالعه اطلاعات بسیاری را در مدت زمان طولانی (حدود ۳۰ سال) در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داده‌اند. در این تحقیق ۱۲۰ هزار نفر داوطلب شرکت داشته‌اند که ۷۸ هزار نفر آن را زنان و ۴۰ هزار نفر آن را مردان تشکیل داده بودند. پژوهشگران داده‌های به‌دست آمده از این مطالعه را در پنج دسته رژیم غذایی، فعالیت بدنی، وزن، استعمال دخانیات و مصرف الکل بررسی کرده‌اند.

سبک زندگی سالم چیست؟

علت انتخاب این پنج دسته‌بندی برای بررسی در این تحقیق این بوده که مطالعات انجام گرفته پیش از این مطالعه نیز، نشان می‌دهد که این موارد تاثیر زیادی بر خطر مرگ زودرس دارند.

۱. رژیم غذایی سالم

 در واقع رژیم غذایی سالم بر اساس میزان دریافت غذاهای سالم مانند سبزیجات، میوه‌ها، آجیل‌ها، غلات سبوس‌دار، چربی‌های سالم و اسیدهای چرب امگا ۳ و عدم دریافت غذاهای ناسالم مانند گوشت‌های قرمز و فرآوری شده، قند، نمک و چربی‌های ترانس رتبه‌بندی شده است.

طول عمر

۲. فعالیت بدنی

 میزان فعالیت یک بدن سالم با حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت متوسط ​​تا شدید در هر روز اندازه‌گیری می‌شود.

۳. وزن

 بدن سالم، بدنی است که وزن آن بر اساس شاخص توده بدنی طبیعی بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ باشد.

۴. سیگار

با توجه به اینکه میزان سالم و کنترل شده‌ای برای استعمال سیگار وجود ندارد، «سالم» بودن در اینجا به معنای سیگار نکشیدن است.

۵- ​​الکل

 همانند سیگار، الکل نیز یکی از بزرگ‌ترین عوامل مرگ زودرس است. بنابراین حذف آن به معنای داشتن یک سبک زندگی سالم است.

طول عمر

آیا سبک زندگی سالم واقعا تاثیری بر طول عمر دارد؟

طبق نتایج به‌دست آمده از این تحقیق، عادات سالم تفاوت زیادی بر طول عمر و کیفیت زندگی ایجاد می‌کنند. بر اساس این تجزیه و تحلیل، افرادی که هر پنج عادت را رعایت کرده‌اند، به طور چشمگیری از زندگی طولانی‌تر نسبت به افرادی که هیچ یک از عادت‌ها را معیار زندگی خود قرا نداده‌اند، برخوردار بوده‌اند: این طول عمر برای زنان ۱۴ سال و برای مردان ۱۲ سال بیشتر بوده است. تحقیقات نشان می‌دهد، علت مرگ افرادی که هیچ یک از این عادت‌ها را نداشته‌اند به احتمال خیلی زیاد سرطان یا بیماری‌های قلبی عروقی است.

محققان همچنین میزان امید به زندگی در افراد را نیز بر اساس همین دسته‌بندی پنجگانه بررسی کردند. این مطالعه نشان داده است افرادی که تنها یک عادت سالم (اینکه کدام یک از عادت‌ها باشد مهم نبود) داشته‌اند، امیدشان به زندگی دو سال بیشتر بوده است. جای تعجب نیست که هرچه عادت‌های سالم‌تری در افراد وجود داشته باشد، طول عمر آنها نیز بیشتر است.

بنابراین تنها با رعایت ۵ اصل کلیدی می‌توان میزان امید به زندگی و طول عمر را تا حد قابل توجهی افزایش داد.

طول عمر