رئیس کل بانک مرکزی گفت: از آنجا که خرید واکسن کرونا (covax) بایستی از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد، تا کنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز، به خاطر تحریم غیر انسانی دولت آمریکا وضرورت اخذ مجوز اوفک، با مانع مواجه شده است.

روایت همتی از تلاش‌ برای خرید واکسن کرونا: از هر راهی رفتیم به خاطر تحریم آمریکا نشد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عبدالناصر همتی در یادداشتی به بیان توضیحاتی درخصوص تلاش ایران برای خرید واکسن کرونا پرداخت و تأکید کرد: برخی نادانسته یا مغرضانه ، سعی در تطهیر اقدامات غیر انسانی آمریکا در تحریم ایران را دارند ، و تنها به ادعای دروغین آمریکا بر عدم محدودیت برمعاملات دارو تاکید میکنند.

برای ثبت درحافظه تاریخی می گویم:

* اعلام خبر مربوط به توزیع واکسن کرونا توسط برخی کشور های همسایه بین مردمشان تلخ ترین پاسخ به این عده است.

* از آنجا که خرید واکسن کرونا (covax) بایستی ازمسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد، تا کنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز ، به خاطر  تحریم غیرانسانی دولت آمریکا وضرورت اخذ مجوز اوفک،  با مانع مواجه شده است.

*  کره جنوبی،بابت انتقال پول از مسیر U-turn دلار برای خرید های بشر دوستانه، نتوانست تضمینی برای عدم مصادره پول بانک مرکزی ایران توسط دولت آمریکا درهنگام انتقال  بدهد.

* صندوق بین المللی پول با فشار و تهدید آمریکا، و‌ علیرغم اذعان به حق ایران و عدم وجود هیچ گونه مانع اقتصادی یا حقوقی، حتی جرأت مطرح کردن وام بشر دوستانه ایران در هیئت مدیره صندوق را پیدا نکرد.

* البته ، انتقال پول از مسیرهای دیگر تحت پیگیری است که انشاالله با همکاری و اقدام به موقع دستگاههای ذیربط به نتیجه خواهد رسید.

* خریدواکسن از دیگر کشورها نیز در دستور کار همکاران وزارت بهداشت قراردارد. اخبارواصله درخصوص تولید داخلی واکسن کرونا نیز امیدوار کننده است.