بعد از رشد حدود ۳۰۰ هزار واحدی شاخص کل، بورس روند نزولی داشت.برخی از کارشناسان معتقدند که این روند نزولی ادامه‌دار نیست. بلکه بازار در حال اصلاح است و به زودی رشد شاخص مجدداً آغاز می‌شود. اما روند بازار در این هفته چگونه است؟

سهام عدالت در بورس / پیش بینی جدید از بورس 99
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

​بورس در این روزها با نگرانی های زیادی رو به رو بوده است. بورس در هفته قبل رشد خوبی را طی کرده است . پیش بینی های کارشناسان درباره بورس امیدوار کننده است . بورس در فصل بعد با روند خوبی مواجه خواهد شد . بورس در تابستان 99 روند منفی را طی کرد.

در هفته سوم آذرماه در حالی بازدهی شاخص کل بورس تهران ۲.۴ درصد بود که این شاخص به علت فشار فروشی که نمادهای بزرگ بازار با آن مواجه بودند طی ۳ روز معاملاتی پایانی منفی بود. حال سؤالی که ایجاد می‌شود این است که بورس امروز از فشار فروش رها می‌شود یا باز هم منفی خواهد بود؟ در همین راستا گفتگویی با دو کارشناس بازار سهام انجام دادیم و نظرشان را درباره روند بورس در هفته گذشته و پیش‌بینی‌ هفته جاری پرسیدیم. 

بورس

مسعود میرزا باقری کارشناس بورس درباره روند این بازار در هفته پیش اظهار کرد: بازار با سختی و تلاش بسیار، هفته گذشته را به عنوان چهارمین هفته مثبت پس از ریزش تابستانی ثبت کرد. در عین‌ حال هفته قبل یکی از نوسانی‌ترین و پر زدوخورد ترین هفته‌های بورس در پاییز بین خریداران و فروشندگان بود طوری که سهام امروز در صف خرید بود و فردا در صف فروش و هیچ‌کس دلیلی جز سیاست کنترلی بازار گردان ها برای توجیه این مسئله نداشت.

وی ادامه داد: به نظر تازه واردها که بهار و تابستان داغ و بدون مقاومت‌های مرسوم تکنیکال را دیده بودند حالا با مفهوم بررسی تکنیکال بیشتر آشنا شدند و با کوچک‌ترین مقاومت تکنیکی دچار تزلزل و احساس ترس از سهامداری می‌شوند و اقدام به فروش می کنند. بازار در بعضی از سهام سود ده به سقف‌های قبل نزدیک می‌شود. سهام آریاساسول، پارس جم و حتی فملی پس از بازگشایی از این دست سهام هستند و به نظر سهام با سوددهی مطمئن با توجه به رشد خزنده نرخ کامودیتی ها همین راه را خواهند پیمود.

این کارشناس بازار سهام در ادامه افزود: از دیگر سو سهام شرکت‌های نامطمئن و یا غیر شفاف با توجه به افت شدید بخشی از این افت را جبران کردند اما همچنان برای رسیدن به سقف قبلی راه بسیار بلندی پیش رو دارند. به نظر رسیدن به سقف قبلی برای این دسته از سهام بیشتر به داغ بودن بازار بستگی دارد تا مقوله‌های بنیادی.

بورس

تأثیر قطعی شدن انتخابات آمریکا بر بورس

وی درباره موارد تأثیرگذار بر بازار سهام به گسترش نیوز گفت:  از اخبار خارج از بازار مؤثر روی بورس می‌توان به ادامه انتقادات شدید از لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اشاره کرد. همان‌طور اظهارات ضد و نقیض مسئولان در مورد قیمت در نظر گرفته‌شده ارز و مبانی توجیه این قیمت که این‌قدر عجیب بود که بازاری‌ها چندان به آن اعتماد نکردند همچنین در انتهای هفته‌ آینده ما شاهد قطعی شدن انتخابات آمریکا در ۲۶ آذرماه خواهیم بود که با توجه به تجربه قبلی بازار به آن موضوع اهمیت بیشتری می‌دهد.

میرزاباقری در پایان بیان کرد: درنهایت در بازارهای جهانی شاهد کاهش شاخص دلار و افزایش نرخ کامودیتی ها ناشی از برگشت سریع اقتصاد چین به بازار و داغی صادرات چین است طوری که برای صادرات از شانگهای به مقاصد اروپایی نرخ کانتینرها تا ۲.۵ برابر بالا رفته. به نظر هفته‌ جاری هم می‌تواند همچنان محل زدوخورد خریداران و فروشندگان باشد و با رشد ملایم بازار به اتمام برسد.

بورس

حمید رضاپور دیگر کارشناس بازار بورس در  گفتگو با گسترش نیوز اظهار کرد:  در هفته‌ای که گذشت ، بازار سرمایه متعادل دنبال شد و صف های خرید و فروش به‌صورت جدی دیده نشد. نکته مهم در هفته اخیر، توجه سهامداران به شرکت‌ها و سهام کوچک است که حتی به‌صف خرید برخی از آن‌ها نیز منجر شد و این موضوع باعث مثبت بودن شاخص هم‌وزن در اغلب روزهای هفته شد.

وی ادامه داد: در آخرین روز هفته شاهد افزایش عرضه در سهام شاخص ساز بودیم ‌اما نکته مثبت افزایش حجم معاملات در بازار است که باعث کف سازی در اکثر نمادها و شاخص کل می‌شود و برای ادامه راه بسیار مفید خواهد بود.

عوامل مؤثر بر روند مثبت بورس

افزایش حجم معاملات نشان دهنده وجود پول در بازار است که دست به دست می‌شود و مثبت و صعودی بودن شاخص کل هم‌وزن به معنی کوچ سهامداران با سمت سهام کوچک است و شاید این معنی را صادر کند که ترس و عدم اطمینان به تصمیمات دولتی و در نتیجه سهام دولتی، حاضران و فعالان بازار را از سمت سهام دولتی و بزرگ به سمت کوچک‌ها هدایت می‌کند.

بورس

این کارشناس بورس افزود: مواردی هم چون سخنان مسئولان ارشد دولت منتخب امریکا و امیدواری به رفع تحریم‌ها در کنار اخبار مثبت درخصوص تولید و خریداری واکسن کرونا و نیز شروع دوباره عرضه‌های اولیم باعث ایجاد جو مثبتی در رین سهامداران شده است.

هفته‌ای متعادل در بورس

رفتار بازار هفته پیش امیدواری به بازاری متعادل و با رفتاری معقول و کمتر هیجانی از سوی سهامداران بیشتر کرد.

 رضاپور در پایان پیش‌بینی‌اش از روند بورس در هفته جاری را این‌گونه بیان کرد: به نظر در هفته جاری نیز روال متعادل رو به صعود بازار حفظ شود. البته بازهم سهامداران باید توجه کنند که رشد شارپی و صعودی شدید از بازار را نباید انتظار داشته باشند و از سویی، با هر منفی در سهامشان، هیجان‌زده نشوند و از حضور در صف‌های فروش خودداری کنند.