پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

برخی از اختلالات مخصوص دوران کودکی هستند و از سن 2 سالگی خود را نشان می دهند . یک سری از اختلالات دیگر مخصوص سن نوجوانی هستند . والدین باید این اختلالات را شناسایی کنند و برای درمان آن ها اقدام نمایند، زیرا تاثیر مخربی بر آینده فرزند می گذارند . برای تشخیص و درمان این اختلالات باید به روانپزشک کودک و نوجوان مراجعه نمود .

001

 

در این قسمت از مقاله به برخی از اختلالات روانی در کودکان و نوجوانان اشاره می شود :

  • اوتیسم : اوتیسم یا درخود ماندگی در اثر اختلال در روند رشد طبیعی مغز ایجاد می شود . علائم این بیماری در سنین بین 2 تا 3 سالگی قابل مشاهده می باشد . این بیماری سبب ناتوانی در برقراری رابطه اجتماعی با سایر کودکان می شود . باید هر چه سریعتر کودک مبتلا به اوتیسم را به متخصص اعصاب و روان ارجاع  داد، زیرا درمان به موقع به کمتر شدن علائم بیماری کمک بسیاری می کند .
  • اختلال بیش فعالی : اختلال بیش فعالی یا کمبود توجه یک اختلال عصبی – رفتاری است که با علائم بی توجهی، حواس پرتی، بیش فعالی و دمدمی مزاج بودن شناخته می شود .
  • اختلال وسواس : یکی از اختلالات در نوجوانان وسواس به خصوص وسواس فکری است . این اختلال هم برای نوجوانان و هم برای والدین آزار دهنده است . وارسی بیش از حد اشیاء و وسایل از نشانه های شایع این اختلال است .
  • اختلال افسردگی : افسردگی علاوه بر بزرگسالان در کودکان و نوجوانان نیز دیده می شود و کودک در هر مرحله ای از رشد، برای دفاع از خود و رویارویی با افسردگی، به گونه ای خاص واکنش نشان می دهد .

نوجوانان افسرده دارای علائم زیر می باشند :

  1. احساس غم زیادی دارد .
  2. خیلی کند هستند .
  3. مانند قبل از انجام فعالیت ها لذت نمی برد .
  • اختلال یادگیری : هر دانش آموزی از بهره هوش طبیعی برخوردار است و مشکل بینایی، شنوایی و حرکتی ندارد اما در یک درس یا بیش تر ضعف تحصیلی دارد که به آن اختلال یادگیری می گویند .
  • اختلال سلوک : شروع این اختلال از نوجوانی و از سن 10 سالگی است . اگر این اختلال توسط پزشک تشخیص داده نشود، می تواند بسیار خطرناک باشد و منجر به اختلال شخصیت شود .

علائم و نشانه های اختلال سلوک :

  1. نافرمانی به همراه شیطنت های زیاد
  2. بیش از حد خشمگین هستند و در حال جنگ و نزاع با والدین هستند .
  3. خشم نوجوان با هدف آزار و اذیت است .
  4. عدم درک احساسات اطرافیان
  5. فرار از منزل و مدرسه

002

سخن پایانی

برای اطلاع از بهترین متخصص اعصاب و روان در تهران به لینک درج شده مراجعه نمایید .