برنا/ نماینده پیشین مجلس گفت: آن چیزی که امروز مدنظر هست این است که باید با سعه صدر و ابزار دیپلماسی، وزارت خارجه رصد دقیق انجام دهد، اگر اردوغان متوجه نشده چه شعری خوانده و این شعر مربوط می‌شود به یکی از عناصر زمان ایرانی که این شعر را سروده که در حقیقت به نفع ایران است و اگر اردوغان فهمیده چه شعری را گفته، باید برخورد شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«ابولفضل حسن بیگی»، نماینده پیشین مجلس، در خصوص اظهارات اخیر اردوغان به برنا گفت: نظرات گوناگونی سیاسیون و همچنین افراد آذی زبان در خصوص شعرخوانی اردوغان دارند و می گویند، شعری که اردوغان خوانده در حقیقت یک خواننده ایرانی خوانده برای زمانی که آذربایجان از ایران جدا شده بود و در حقیقت آذربایجان مال ایران است، بر این نکته هم خیلی تکیه کرده و صحه گذاشتند.

او، ادامه داد: اسنادی را رو می کنند راجع به این که اردوغان نفهمیده چه شعری را خوانده و شاید کسانی که به او این شعر را داده‌اند، هدفشان این بوده که بالاخره می‌توانند، موضوع کشور عثمانی و امپراطوری عثمانی را دنبال کنند.

حسن بیگی، خاطرنشان کرد: گروهی هم به شدت می تازند بر اینکه این شعری که اردوغان گفته باید تحت هر شرایطی با آن برخورد شود.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم افزود: در حال حاضر یک هماهنگی بین ایران، ترکیه روسیه بر سر موضوع سوریه به وجود آمده و به جمع‌بندی رسیدند، بنابراین برخی تلاش دارند، شعری که او خوانده باید از آن استفاده کرد و به هر شکل ممکن این ارتباط و همگرایی که بین سه کشور هست را از بین بٌرد.

او با بیان اینکه یک نگاهی هم از خارج کشور وجود دارد، تصریح کرد: این نگاه این است که وقتی ما با 15 کشور همسایه رابطه داشته باشیم که در حال حاضر با 13 کشور رابطه داریم، بنابراین می توانیم همه تحریم های دشمن را به نوعی دور بزنیم، در نهایت هرکدام به یک شکلی، ایران را وارد چالش می کنند که این چالش ها، محدودیت هایی برای جمهوری اسلامی ایران، ایجاد می کند.

این نماینده پیشین مجلس، ادامه داد: آن چیزی که امروز مدنظر هست این است که باید با سعه صدر و ابزار دیپلماسی، وزارت خارجه رصد دقیق انجام دهد، اگر اردوغان متوجه نشده چه شعری خوانده و این شعر مربوط می‌شود به یکی از عناصر زمان ایرانی که این شعر را سروده که در حقیقت به نفع ایران است و اگر اردوغان فهمیده چه شعری را گفته، باید برخورد شود.

او، اضافه کرد: با توجه به اینکه جو بایدن روی کار آمده و با صراحت اعلام کرده که ما باید اردوغان را عزل کنیم و فرد دیگری را جایگزین کنیم که این مسئله، خوراک داخلی داشته و نباید از وحدت دو ملت هزینه شود. بنابراین در اینجا باید هم حقوقی برخورد شود و هم بر مبنای استراتژی جمهوری اسلامی ایران، اقدامات دقیقی انجام شود برای اینکه سوژه دست دشمنان اسلام، داده نشود.

حسن بیگی، خاطرنشان کرد: بنابراین وظایف وزارت خارجه سنگین‌تر است که باید دنبال کرده و به سرعت این موضوع را حل کند و نگذارد تبدیل به یک غده و یک بیماری بدخیم شود.

او در پایان اضافه کرد: اردوغان کار درستی انجام نداد و می‌توانست در این سخنرانی از اقداماتی صحبت کند که حتی خودش هم شاهد بود که ایران به چه شکل پای این موضوعات ایستاده است. شخص مقام معظم رهبری اعلام کردند که خویشتن داری کنید، اگر داعش در مرز ایران بیاید ما با آنها برخورد می‌کنیم، در عین حال به صراحت فرمودند که باید مصوبات شورای امنیت ملی اجرایی شود، بنابراین جایگاه جمهوری اسلامی از ترکیه نسبت به جنگ عرب ها کمتر نبوده که اردوغان بخواهد، پیروزی ها را مصادره کند. این کار غیر عقلایی، غیر حقوقی و متاسفانه خلاف منافع دو ملت انجام شده است.