تیروئید یکی از مهم‌ترین غدد بدن انسان است که بیماری‌های مرتبط با آن یکی از شایع‌ترین انواع بیماری‌ها است که برخی مواقع بین مردم چندان جدی گرفته نمی‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش سلام نو، کم کاری تیروئید یکی از شایع‌ترین مشکلات مرتبط با تیروئید و دومین بیماری شایع غده درون‌ریز پس از دیابت است و وقتی رخ می‌دهد که غده تیروئید نتواند به اندازه نیاز بدن هورمون تولید کند.

علائم کم کاری تیروئید به راحتی قابل تشخیص از علائم بیماری های دیگر نیست و ضرورت دارد که درباره آن‌ها دقت کرده و به پزشک مراجع کنیم. برخی از اعلام معمول کم کاری تیروئید عبارتند از:

 آلرژی، تپش قلب، مشکل معده ،هضم یا یبوست، سینه درد، حالت تهوع، میل کم جنسی، خارش پوست، مشکلات پوستی، درد عضلانی، درد مفاصل، مریضی روحی و احساسی، خشکی و شکنندگی مو، تمرکز ضعیف، افزایش وزن یا کاهش سخت وزن، ناخن های شکننده و شکسته شده، تورم و تیرگی زیر چشم ها، صورت و دست ها و پاها و مشکلات قاعدگی مثل خونریزی شدید یا خیلی کم.

1

برای درمان کم کاری تیروئید حتما باید به پزشک مراجعه کرد اما تغییر رژیم غذایی یکی از مهم‌ترین گام‌ها در درمان این بیماری است که از سوی پزشک هم توصیه می‌شود.

1- کافئین و قند را کم کنید

اولین گام برای درمان کم کاری تیروئید تغییر رژیم غذایی است. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری از خستگی مفرط و گیجی، فراموشی و عدم تمرکز رنج می‌برند. یک رژیم غذایی مناسب، فاقد کافئین و قند (کربوهیدرات) است. مصرف کربوهیدرات‌های فرآوری شده مثل آرد نیز باید کاهش پیدا کند چرا که این مواد عملکردی شبیه قند در بدن دارند. همچنین باید استفاده از کربوهیدرات‌هایی که به غلات مربوط می‌شوند را به حداقل رساند و از سبزیجات غیرنشاسته‌ای استفاده کرد.

2- چربی سالم را در اولویت قرار دهید

چربی مورد نیاز شما و کلسترول ماده‌ی سازنده‌ی مسیرهای هورمونی بدن است، اما این به معنای مصرف هر نوعی چربی‌ای نیست. با مصرف چربی‌های طبیعی و سالم مانند روغن زیتون، روغن حیوانی، آووکادو، تخم کتان، ماهی، مغزها، کره‌ی مغزها، پنیر و ماست پرچربِ بدون هورمون و آنتی‌بیوتیک و شیر نارگیل، در میزان هورمون‌های تیروئید بدن خود تعادل را برقرار کنید.

3-گلوتن مصرف کنید

ترکیب مولکولی بافت تیروئید تقریبا به ترکیب گلوتن شبیه است. در افرادی که مبتلا به هاشیموتو هستند، مصرف گلوتن ممکن است باعث افزایش حملات دستگاه ایمنی بدن به بافت تیروئید شود.

4- گلوتاتین را در اولویت قرار دهید

گلوتاتیون یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و در کاهش علائم هاشیموتو موثر است. این آنتی‌اکسیدان با تنظیم سیستم ایمنی بدن به کاهش بیماری‌های خودایمنی کمک می‌کند، بافت تیروئید را التیام می‌بخشد و از آن محافظت می‌کند.

5- ویتامین مصرف کنید، به خصوص ویتامین دی

کمبود ویتامین D همواره با بیماری های خودایمنی متعدد مرتبط است، که شامل مشکلات تیروئیدی نیز می شود ، راهی ساده برای تامین ویتامین D شما این است که روزانه صبح به مدت حداقل 15 دقیقه آفتاب بگیرید. همچنین باید ویتامین A، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B6، ویتامین C و ویتامین B12 را مصرف کنید.

6- جلبک دریایی را جدی بگیرید

جلبک دریایی ، یک گیاه دریایی قهوه ای است که غنی ار ید و دیگر مواد معدنی است. جلبک دریایی در درجه اول برای درمان کم کاری تیروئید مفید است که به دلیل کمبود ید ایجاد می شود. می توانید از مکمل های جلبک دریایی نیز استفاده کنید.

7- جینسینگ جادویی

جینسینگ یک گیاه شگفت انگیز برای افرادی است که از  کم کاری تیروئید و پر کاری تیروئید رنج می برند سطح هورمون ها را در بدن متعادل می کند و به عملکرد طبیعی و غده تیوس و غدد فوق کلیه کمک می کند.دو بار در روز (قبل از صبحانه و قبل از ناهار) 100-200 میلی گرم از عصاره جینسینگ سیبری مصرف کنید.

8- تخم کتان استفاده کنید

تخم کتان، غنی از اسیدهای چرب است، به ویژه اسیدهای چرب امگا 3، که برای سلامتی تیروئید بسیار مهم هستند. مصرف تخم کتان، می تواند تولید هورمون های تیروئید را افزایش دهد.

2

9- شیرین بیان بنوشید

تولید کورتیزول در افرادی که از کم کاری تیروئید رنج می برند، کاهش می یابد.چای شیرین بیان می تواند به بهبود این وضعیت کمک کند. ریشه های شیرین بیان را در آب جوش بریزیدو چند دقیقه اجازه دهید بماند سپس آن را فشار دهید تا صاف شود و سپس آن را بنوشید.

10- روغن گل پامچال

روغن  گل پامچال به بهبود مشکلات مرتبط با کم کاری تیروئیدی کمک می کند و همچنین باعث عملکرد سالم غده تیروئید می شود، اگر کم کاری تیروئید دارید، یک قاشق غذا خوری روغن گل پامچال به صورت روزانه مصرف کنید. برای افزایش خاصیت، می توانید روزانه یک قاشق غذاخوری از روغن گل پامچال و روغن تخم کتان استفاده کنید.

در نهایت توجه داشته باشید که تمام این توصیه‌ها که معطوف به رژیم غذایی است در کنار تجویز پزشک موثر است و شما برای درمان تیروئید کم کار به مراجعه به پزشک و مصروف دارو نیاز دارید.