حسابرسی داخلی یک فعالیت مستقل، اطمینان بخش واقع بینانه و مشاوره ای است که برای ارزش افزایی و بهبود عملیات سازمان طراحی شده‌است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حسابرسی داخلی با فراهم ساختن رویکردی سیستماتیک و روش مند برای ارزیابی و بهبود اثربخشی فرآیندهای راهبری، مدیریت ریسک و کنترل، سازمان را در دستیابی به هدف‌هایش یاری می‌کند.

اهداف حسابرسی داخلی

1- بهبود فرایند نظارت در سازمان با سیستم کنترلی کارآمد

همانطور که گفتیم اصلی ترین ویژگی حسابرسی داخلی، نظارت بر واحدها و مشاوره است. حسابرسان داخلی می توانند برنامه هایی را برای هر واحد، در جهت رسیدن به اهداف سازمان طراحی کنند. این برنامه های مالی، کاملا در چارچوب قوانین سازمان است و هر چندوقت یک بار توسط مشاوران حسابرسی مورد بررسی قرار می گیرد. این روند منظم و هدفمند، می تواند به راهی برای رسیدن به اهداف بزرگ سازمان و شرکت ها تبدیل شود.

 

2- حفاظت از دارایی ها و مدیریت بر فعالیت های نیروی انسانی

بخش حسابرسی داخلی، برای هر قسمت از سازمان برنامه مالی را تدوین می کند. این برنامه از طریق اطلاعات دقیق جمع آوری شده از فرم ها و گزارش ها تدوین شده و کاملا قابلیت اجرا دارد. به همین دلیل حسابرسی داخلی، اطلاعات کارآمدی از میزان درآمدها، هزینه ها و سرمایه سازمان دارد.

 

مدیران ارشد با کمک این اطلاعات و اهداف تعیین شده، می توانند عملکرد هر بخش و حتی هر فرد را به دقت بررسی کنند. این فرایند کمک می کند تا قبل از آنکه مشکل مالی بزرگی در سازمان به وجود آید، با کمک سیستم کنترلی حسابرسی داخلی، نقص اصلی به درستی شناسایی و رفع شود.

 

مهم ترین دستورالعمل حسابرسی داخلی

 

3- بررسی صداقت گزارش های مالی شرکت؛ مهم ترین هدف حسابرسی داخلی

مهم ترین دغدغه مدیران و سرمایه گذاران در هر سازمان، دریافت اطلاعات درست و طبقه بندی شده از افراد ارشد در هر بخش است. حسابرسی داخلی وظیفه بررسی این اطلاعات و گزارش ها را در زمینه مالی به عهده دارد. چراکه تنها با کمک این اطلاعات صحیح است که می توان یک نقشه راه کارآمد برای آینده مالی یک کسب و کار ایجاد کرد.

حسابداری باما

4-  شناسایی هدررفت منابع مالی؛ کدام بخش سازمان زیان ده است؟

وظیفه حسابرسی داخلی فقط به نظارت بر خدمات حسابداری و کنترل نیروهای انسانی محدود نمی شود. گاهی ممکن است که در یک سازمان، برنامه ناکارآمد و هزینه بری در حال اجرا باشد که مدیران شرکت از هدر رفت مالی و میزان زیان آن اطلاعی ندارند. حسابرسی داخلی این بخش های ضرر رسان را شناسایی می کند و برای اصلاح یا توقف آن ها، راهکارهایی را ارائه می دهد.

 

شناسایی زیان مالی از اهداف مهم حسابرسی داخلی

 

نظارت بر کدام گزارش ها از وظایف حسابرسی داخلی است؟

بخش های مالی یک شرکت حسابداری (به ویژه کسب و کارهای بزرگ)، پیچیدگی ها و جزئیات بسیاری دارند. به همین دلیل حسابرس داخلی باید گزارشات کلی بخش های مختلف را بشناسد. این گزارشات عبارتند از:

 

سیستم های مالی و حسابداری (شامل کنترل و مدیریت بودجه، ارزیابی سرمایه، روش های پرداخت حقوق، دستمزد و مزایای کارکنان و محاسبه سال مالی)

گزارش های عملیاتی (شامل کنترل داخلی منابعی چون دستمزدها، موجودی انبار، استخدام، ورود و خروج چک و اوراق بهادار و رسیدگی به تنخواه گردان ها و حسابدار )

سایت حسابداری باما :

https://www.accbama.com

https://hesabdarnovin.com