یکشنبه بود که رویترز طی گزارشی، از کشف یک حمله سایبری گسترده به وزارت خزانه‌داری آمریکا و چند نهاد و سازمان مهم دیگر این کشور خبر داد. منابع دیگری نیز اعلام کردند، حمله هکری به اداره ملی مخابرات و اطلاعات آمریکا و برنامه «آفیس 365 » شرکت مایکروسافت صورت گرفته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روز دوشنبه نیز خبر رسید که وزارت امنیت داخلی‌، پنتاگون، وزارت امور خارجه آمریکا و انستیتوی ملی سلامت این کشور، هک شده‌اند. برخی رسانه‌ها نوشتند که این حمله، بزرگترین حمله سایبری به نهادهای آمریکا طی پنج سال گذشته بوده است. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، این عملیات سایبری از اوایل ماه مارس (اسفند98) شروع و تازه برملا شده است. «آسوشیتدپرس» دیروز در گزارش دیگری، از ابعاد دیگری از این حمله سایبری بزرگ خبر داده و نوشت: «برخی از محرمانه‌ترین اسرار آمریکا ممکن است در یک عملیات منظم و چند ماهه که هکرهای نخبه دولت روسیه مقصر آن قلمداد می‌شوند، به سرقت رفته باشد. احتمالات درباره آنچه ممکن است به سرقت رفته باشد،‌ تکان‌دهنده است».

 این خبرگزاری نوشته است:« آیا ممکن است هکرها به اسرار هسته‌ای دست یافته باشند؟ اطلاعات واکسن کرونا چطور؟ نقشه راه سامانه‌های تسلیحاتی نسل بعدی؟ شاید چندین هفته یا چندین ماه زمان نیاز باشد که کارشناسان حوزه دیجیتال و دولت آمریکا و شبکه‌های صنعتی خصوصی به پاسخ‌هایی دست یابند. کارشناسان می‌گویند، این هکرها کاملا در پوشاندن رد پای خودشان استاد هستند و برخی از سرقت‌های آنها ممکن است هرگز شناسایی نشود». این گزارش می‌افزاید: آنچه واضح به نظر می‌رسد این است که این کمپین که به گفته کارشناسان امنیت سایبری تاکتیک‌ها و فنون آژانس اطلاعاتی خارجی روسیه را به نمایش می‌گذارد، در فهرست قدرتمندترین موارد در تاریخچه جاسوسی سایبری قرار خواهد گرفت.آژانس‌های دولتی آمریکا از جمله وزارت خزانه‌داری و تجارت، جزو ده‌ها هدف با ارزش بالا در بخش دولتی و خصوصی آمریکا بودند که مشخص شد از ماه مارس(اسفند 98) از طریق به روزرسانی نرم‌افزار تجاری به هزاران شرکت و سازمان دولتی در سراسر جهان تحت نفوذ قرار گرفته‌اند».

سفر نیمه کاره

از سوی دیگر‌، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد، در پی هک سازمان‌های دولتی آمریکا، «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی این کشور، مجبور شد سفر خود به منطقه غرب آسیا و اروپا را نیمه‌کاره بگذارد و برای بررسی حملات سایبری، زودتر از موعد به کشورش بازگردد. به گفته یک منبع آگاه، قرار بود وی روز شنبه به واشنگتن بازگردد، اما فقط توانست به فلسطین اشغالی و فرانسه برود و سفرهای خود به ایتالیا، آلمان، سوئیس و انگلیس را لغو کرد. او سه‌شنبه عصر به وقت آمریکا به واشنگتن بازگشت.

به گزارش«بلومبرگ»، «جان اولیوت» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در این خصوص گفت: اوبراین برای رسیدگی به حادثه هک در حال بازگشت است. او جلسات شورای امنیت ملی را برگزار می‌کند و این هفته یک جلسه سطح بالای بین سازمانی تشکیل خواهد داد.به گفته یک منبع آگاه، این جلسات برای بررسی حملات سایبری علیه وزارت خزانه‌داری، خارجه، تجارت، امنیت داخلی، دفاع و موسسه ملی سلامت آمریکا برگزار می‌شود. پیش از این، رسانه‌های آمریکایی، از جمله «واشنگتن پست»، این حملات را کارزار جاسوسی سایبری خوانده و مدعی شده‌ بودند، روسیه پشت آنها قرار دارد.بنابر این گزارش، گرچه میزان خسارت ناشی از این حملات مشخص نیست، اما به گفته کارشناسان، میزان خسارت، زیاد برآورد شده است. به گفته مقامات و منابع آگاه‌، همچنین تصور می‌شود این فهرست گسترده‌تر شود و سایر آژانس‌های فدرال و تعداد زیادی از شرکت‌های خصوص را هم در بر بگیرد.