پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

افراد فعال در حوزه کشاورزی و همچنین کسانی که در حوزه کشاورزی مطالعه دارند به خوبی از اهمیت استفاده از آبیاری قطره‌ای اطلاع دارند. در این مقاله قصد نداریم در مورد آبیاری قطره‌ای و اهمیت آن بحث کنیم بلکه می‌خواهیم دو عضو مهم این سیستم آبیاری یعنی نوار تیپ و قطره چکان را مورد بررسی قرار داریم. اگر شما نیز سیستم آبیاری قطره‌ای دارید و یا قصد راه‌اندازی این نوع سیستم را در فکر می‌پرورانید حتما این مقاله را تا انتها دنبال کنید. همراه ما باشید.

نوار تیپ و قطره چکان

نوار تیپ و قطره چکان

یکی از بهترین شیوه‌ها برای آبیاری مزارع در چند سال اخیر به دلیل کاهش منابع آبی موجود، شیوه آبیاری قطره‌ای بوده است. آبیاری قطره‌ای یکی از این حرکات مثبتی است که در سال‌های اخیر شاهد مرسوم شدن چشم‌گیر آن بوده‌ایم که علاوه‌بر مزارع و باغ‌ها، پارک‌ها و بوستان‌های شهری نیز به این مکانیزم مجهز شده‌اند. دو مورد از اجزای مهم این شبکه آبیاری مزارع قطره چکان و نوار تیپ است که در ادامه هر کدام را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نوار تیپ و کاربرد آن:

نوار تیپ آبیاری که در اصطلاح عمومی به آن نوار آبیاری نیز گفته می‌شود، در واقع یک لوله یک سره از جنس پلیمر است که در سیستم آبیاری قطره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دو نوع مختلفی از این نوع لوله‌ها در بازار موجود است که هرکدام کاربرد مخصوص به خود را دارد. این دو نوع عبارت‌اند از:

در نوع پلاکدار برای آبرسانی بر روی لوله قطره چکان‌هایی قرار داده شده است. اما در نوع درزدار قطره چکانی وجود ندارد و آب از درزهای موجود بر روی لوله خارج می‌شود. نوار تیپ آبیاری خیلی سریع و آسان نصب می‌شود و ادوات و اتصالات به کار رفته در نوارهای آبیاری بسیار ساده و سریع نصب می‌شوند

پس شما بسته به نیازی که دارید می‌توانید هر مدل از این نوارها را برای مزرعه خود سفارش داده و مورد استفاده قرار دهید. یکی از مزیت‌های خوب این نوار این است که چون نوارهای آبیاری از پلیمر خاصی در ساخت خود بهره می‌برند، پس در هنگام راکد ماندن آب و یا عدم استفاده به مدت طولانی، جلبک و رسوبات آهکی و معدنی به آن‌ها نمی‌چسبند.

قطره چکان و اهمیت آن در سیستم آبیاری:

یکی از اجزای مهم و کاربردی در سیستم آبیاری قطره‌ای دریپر یا همان قطره چکان‌هایی هستند که خروجی آب را تشکیل می‌دهند به این معنی که آب بعد از عبور از لوله‌ها زمانی که به قطره چکان می‌رسد از لوله خارج شده و به سطح خاک می‌ریزد تا آب مورد نیاز محصول را تامین کند.

دریپر یا همان قطره چکان ها قطعات کوچکی هستند که از پلیمرهایی با کیفیت بالا و دیافراگم های سیلیکونی ساخته می شوند و وظیفه آبرسانی به محصولات را دارند. مزایای استفاده از دریپرها مواردی نظیر صرفه جویی در مصرف آب، کاهش شوری، کم شدن هزینه نیروی کارگری، افزایش راندمان و رشد بهتر محصولات و در نهایت مقاوم بودن در برابر کود و مواد شیمیایی است که بر همگان آشکار است.

خرید قطره چکان معمولا کار آسانی نیست چرا که انواع مختلفی از آن در بازار موجود بوده و عملکردشان هم متفاوت است.

سناپالیز به عنوان یکی از معتبرترین شرکت های فعال در حوزه بازار تجهیزات و لوازم کشاورزی این امکان را برای شما فرآهم کرده است بتوانید انواع نوار تیپ و قطره‌چکان مورد نظر خود را به صورت آنلاین و با مناسب‌ترین قیمت خریداری کرده و در محل مورد نظر خود تحویل بگیرید. از قسمت‌های مختلف سایت سناپالیز به آدرس Sanapaliz.com دید کرده و محصولات ما را نیز مشاهده کنید.