سخنگوی وزارت امور خارجه همه گروه‌‌های افغانستانی را به گفت‌وگوهای فراگیر و بین افغانی دعوت کرد.

واکنش ایران به بیانیه وزارت خارجه فرانسه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت مجازی برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

سفر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان به ایران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری به سفر حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان اشاره کرد و افزود: ایران بار دیگر تأکید کرد بر راه حل مسائل افغانستان از طریق سیاسی و با حضور همه گروه‌ها پافشاری می‌کند. همه گروه‌های افغانستانی را به گفت‌وگوهای فراگیر و میان افغانی دعوت می‌کنیم که انشاءالله به راه حل دائمی برای حل منازعات در افغانستان بینجامد.

این دیپلمات ارشد ایرانی به نشست وزرای خارجه عضو برجام نیز پرداخت و بیان کرد: جمهوری اسلامی بر تعهدات طرف مقابل تأکید کرد و آخرین وضعیت در این نشست غیررسمی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

سفر هیئت عراقی به تهران

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه روز گذشته خبرگزاری‌ها اعلام کردند یک هیأت عراقی وارد ایران شده است و به چه منظوری صورت گرفته است؟ خاطرنشان کرد: این سفر انجام شده و مشاور نخست وزیر عراق به ایران آمد و ما مروادات منظم و نزدیک در حوزه‌های مختلف با مقامات عراقی داشتیم و به دعوت ما به ایران سفر کرده و درباره موضوعات دوجانبه و بررسی تحولات به ایران آمده است و این گفت‌وگوها بین ایران و عراق امر کاملا مرسومی است.

اظهارات مقتدی صدر

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات مقتدی صدر که ایران، عراق را محل درگیری خود با آمریکا تبدیل نکند و حملات راکتی اخیر به منطقه سبز در عراق با چه هدفی صورت گرفته است؟ اظهار داشت: من هفته گذشته گفتم از نظر ما حمله به اماکن دیپلماتیک و مسکونی کاملا مردود است. اماکن دیپلماتیک ایران در عراق چندین بار مورد حمله قرار گرفته است. آنچه ترامپ گفته و پامپئو عنوان کرده‌اند این اظهارات هم محکوم است و هم رد می‌شود و نوع و زمان و محتوای این بیانیه‌ها و توئیت‌ها مشکوک و شیطنت آمیز است. پیام خود را به روشنی گفته‌ایم ضمن اینکه به دنبال تنش نیستیم از منافع و امنیت ملی ایران با تمام قوا دفاع می‌کنیم.

وی افزود: این تنش آفرینی‌ها مسئول هر گونه عواقب آن بر عهده آمریکاست و آنهایی که این توطئه چینی‌ها را می‌کنند. ایران هیچ وقت حاضر نشده اختلافات خود را در منطقه دیگری حل کند. آمریکا کشورهای منطقه ما را پایگاه‌های ناامنی علیه ایران کرده است. کشورهای همسایه وظایف حاکمیتی دارند که در مقابل این سرکشی‌های کاخ سفید به مسئولیت خود عمل کنند. ما در چارچوب یک کشور مسئول و قوانین بین المللی در خصوص دفاع از خود تردیدی نداریم

گزارش نهایی سقوط هواپیمای اوکراینی

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه در حالی سازمان هواپیمایی از ارسال گزارش نهایی سقوط هواپیمای اوکراینی برای کشورهایی که در تحقیقات مشارکت داشته‌اند، خبر داده ولی دولت اوکراین مدعی شده که بیش از دو ماه است ایران عنوان می‌کند گزارش آماده است ولی ما هنوز چیزی دریافت نکرده‌ایم، ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار و همدردی با آنها که این غم و اندوه با ماست، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد مسئول به مسئولیت خود عمل و هفته گذشته ویدئو آنلاین در اختیار اوکراین و دیگر طرف‌ها قرار گرفته است. امروز یا فردا به صورت رسمی با ترجمه در اختیار آنها قرار می‌گیرد. اینها مواردی نیست که سیاسی کنیم. دوستان ما در اوکراین می‌دانند برخی جهت‌ها به غم و اندوه خانواده‌های آنها مشغول هستند. بهترین راه راه‌های حقوقی است. گزارش فنی با دقت آماده و هفته پیش ارائه شده و امروز یا فردا با ترجمه‌های رسمی در اختیار آنها قرار می‌گیرد. امیدواریم در مسیر درست اندکی از اندوه خانواد‌ه‌ها را کم کنیم و مسئولیت خود را به عنوان دولت مسئول انجام می‌دهیم.

بیانیه وزارت خارجه فرانسه

سخنگوی وزارت خارجه درباره درباره بیانیه وزارت خارجه فرانسه مبنی بر اینکه گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران تلاش‌های اروپا برای بازگشت به توافق را به خطر انداخته و اینکه ایران عنوان کرده اروپا به تعهداتش پایبند نبوده درست نیست و از طرف دیگر اظهارات نماینده آلمان در نشست اخیر شورای امنیت در خصوص تلاش‌های خستگی ناپذیر سه کشور اروپایی برای حفظ برجام و اینکه مصوبه اخیر مجلس ایران نقض برجام است، نیز بیان کرد: نشست غیررسمی وزرای خارجه باقیمانده در برجام بعد از کمیسیون مشترک تصمیم گرفته شد، برگزار شود. چون نشست غیررسمی بود بیشتر بررسی تحولات بود تحولات در واشنگتن و مسائل مرتبط با برجام را عرض می‌کنم. اروپا در نقض برجام شریک است.

وی تصریح کرد: اروپا در عدم اجرای برجام مسئولیت دارد. این آخرین شانس برای اتحادیه اروپاست. گفته‌ایم هر گاه به صورت موثر طرف‌های دیگر به تعهدات خود عمل کنند، ایران همه پنج گام را به عقب برخواهد برگرداند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: طنز تلخی است که برخی نمایندگان دموکراسی در غرب از ما بخواهند چارچوب‌های دموکراتیک را رعایت نکنیم. مصوبات را ما اجرا می‌کنیم و این درخواست عجیبی است. پیام ما به روشنی گفته شده که زمانبندی‌های مندرج در برجام آمده است. مسئولیت‌های بسیاری از اتفاقات در منطقه ریشه‌های آن در تجارت سلاح و سرازیر کردن سلاح‌های کشنده به برخی کشورها در منطقه است.

این خبر در حال تکمیل است...