سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد اعلام کرد که کشورش عراق را به مکانی برای تسویه حساب‌ها قرار نداده است.

سفیر ایران در بغداد: انتقام از ترور سردار سلیمانی لزوما نظامی نیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش العهد، «ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در گفت‌وگو با برنامه «الابعاد» اعلام کرد که روابط ایران با دولت الکاظمی سازنده و در همه زمینه‌ها مثبت است.

مسجدی با بیان اینکه نخست وزیر عراق دوست قدیمی ایران است، افزود: ایران به نخست وزیری که با رای گیری نمایندگان پارلمان بر سر کار آمده است، احترام می‌گذارد.

مسجدی تصریح کرد، اگر منظور از نفوذ ایران محبت زیاد عراقی‌ها به ما است، ما خود با آن موافق هستیم. مردم ایران نیز مردم عراق را دوست دارند و این متقابل و مشترک است. ایران کشور عراق را به مکانی برای تسویه حساب‌ها تبدیل نکرده است.

ایرج مسجدی تأکید کرد که پاسخ ایران به ترور شهید سلیمانی به صورت مستقیم علیه پایگاه آمریکایی صورت گرفت و پس از این پاسخ، تنش بین ایران و آمریکا کاهش یافته است. آمریکا مسئول تحرکات ما در حمله موشکی به پایگاه آمریکایی در عراق است.

وی افزود: ما خواستار دخالت در امور عراق نیستیم و هرگز سیاست خود را به این کشور دیکته نخواهیم کرد.

مسجدی با اشاره به آتش زدن کنسولگری ایران در جریان تظاهرات گفت که این حادثه تأسف بار است؛ چراکه کنسولگری‌ها خدمات ارائه می دهند و باید از مصونیت ویژه برخوردار باشند.

سفیر ایران گفت: ایران هرگز در هدف قرار دادن سفارت آمریکا دست نداشته است و ما نمی دانیم که چه کسانی آن را هدف قرار دادند. از هیچ گروهی که سفارت آمریکا را هدف قرار داده است، حمایت نمی کنیم. نمی خواهیم عراق به میدان جنگ ما با آمریکا تبدیل شود.

مسجدی همچنین با اشاره به شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس گفت که این ترور یک «جنایت تاریخی» است و ایران حق انتقام از آمریکایی ها را برای خود محفوظ نگه می دارد.

سفیر ایران در بغداد با بیان اینکه انتقام از جنایت ترور شهید حاج قاسم سلیمانی، لزوما نظامی نیست، تأکید کرد که اخراج نیروهای آمریکایی از منطقه به معنای انتقام است.