کاپ یا فنجان قاعدگی از جنس سیلیکون پزشکی است و می تواند تا 5 برابر بیشتر از نوار بهداشتی و تامپون مایع قاعدگی را جمع آوری کند.

کاپ قاعدگی یا فنجان قاعدگی چیست و طریقه استفاده از آن چگونه است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

کاپ قاعدگی یا فنجان قاعدگی و یا به اصطلاع کمتر رایج کاپ پریودی، نسل جدید محصولات بهداشت قاعدگی در جهان و جایگزین نوار بهداشتی و تامپون است. اختراع این محصول به سال 1932 برمی گردد اما بعد از تغییراتی در طراحی  و جنس آن در سال 2001،  روز به روز به میزان مقبولیت آن در سراسر دنیا افزوده شد.

کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی (به انگلیسی Menstrual Cup) وسیله ای کوچک و انعطاف پذیر است که در دوران قاعدگی درون واژن قرار می­ گیرد و برخلاف نواربهداشتی و تامپون _که خون خروجی را جذب می کنند_  مایع قاعدگی را جمع آوری می­ کند و هر 8 ساعت نیاز است تا تخلیه شود.

 کاپ قاعدگی عموما به شکل زیر طراحی شده اند و هر قسمت آن کاربردی دارد. همچنین این وسیله بهداشتی در سایزهای مختلف با گنجایش های متفاوت عرضه می شود.

2

مزایای استفاده از کاپ قاعدگی

  •  ضد حساسیت، ایده آل برای خانم هایی که با استفاده از نوار بهداشتی دچار حساسیت، سوزش و خارش میشوند.
  • عدم ایجاد خشکی واژن .
  • ظرفیت بالا، چند برابر نوار بهداشتی و تامپون ، ایده آل برای خانم هایی که خونریزی قاعدگی شدیدی دارند.
  • راحت و قابل استفاده تا 8 ساعت، مناسب برای زنان فعال و شاغل.
  • قابل استفاده حین سفر، ورزش و طبیعت گردی.
  • کمک به حفظ محیط زیست و حذف هزاران تن زباله غیر قابل بازیافت از چرخه طبیعت .

کاپ قاعدگی برای چه افرادی مناسب است؟

به صورت کلی کاپ قاعدگی برای همه زنانی که قاعدگی را تجربه میکنند، مناسب است و میتواند بسیاری از مشکلات و محدودیت های قاعدگی را از میان بردارد. البته اگر مشکل یا نارسایی خاصی در ناحیه واژن و رحم دارید بهتر از قبل از استفاده از کاپ قاعدگی با پزشک مشورت کنید.

کاپ قاعدگی به چه افرادی توصیه نمی شود؟

  • زنانی که مبتلا به انواع عفونت در ناحیه تناسلی هستند (بعد از درمان کامل مشکلی در استفاده نخواهد بود)
  • زنانی که دچار افتادگی رحم، مثانه و یا رکتوم هستند .(بسته به درجه افتادگی ممکن است امکان استفاده از کاپ وجود داشته باشد، بهتر از با پزشک معالج مشورت شود)
  • زنانی  که اندومتریوز دارند حتما قبل از استفاده با پزشک مشورت کنند.

طریقه استفاده از کاپ قاعدگی

3

قبل از استفاده: در ابتدا هر دوره نیاز است کاپ قاعدگی خود را استریل کنید: در ظرفی به مقدار کافی آب بریزید و بگذارید تا به جوش آید، سپس کاپ قاعدگی را در آب در حال جوشیدن، به مدت 10 دقیقه قرار دهید.

1- جاگذاری کاپ قاعدگی درون واژن

پس از اینکه کاپ قاعدگی را استریل نمودید، دست های خود را کاملا با آب و صابون ملایم بشویید و کاپ را فولد (تا) کنید.پس از فولد کردن کاپ قاعدگی، درحالات ایستاده، نشسته یا به هر حالتی که احساس راحتی می‌کنید کاپ فولد شده را وارد واژن کنید. تا زمانی که کامل وارد شود آن را نگه دارید و سپس به آرامی رها کنید.

2- استفاده راحت تا 8 ساعت

یکی از مزایای استفاده از کاپ قاعدگی این است که می توانید تا 8 ساعت از آن استفاده کنید بدون دغدغه تعویض پیاپی نوار بهداشتی.

3- خارج کردن، آب کشی و جاگذاری مجدد کاپ قاعدگی

دست های خود را با آب گرم و صابون ملایم بشویید. همانند مرحله وارد کردن، یک پوزیشن یا حالت مناسب را انتخاب کنید. پایه کاپ را با انگشتانتان بگیرید و آن را خارج کنید. مایع قاعدگی درون کاپ را تخلیه کنید و در صورت لزوم با آب گرم و صابون ملایم بشویید .بلافاصله کاپ را مجدد جاگذاری کنید.

در انتهای دوره قاعدگی: در صورتی که در انتهای قاعدگی خود هستید بهتر است کاپ قاعدگی را به مدت 3 تا 5 دقیقه بجوشانید و سپس در کیسه مخصوص تا دوره بعد نگهداری کنید.

 

مهمترین عواملی که قبل از خرید کاپ قاعدگی باید به آن توجه داشت

به صورت خلاصه هر کسی که پریود را تجربه می کند، می تواند از کاپ قاعدگی استفاده کند. اما نکات زیر قبل، حین و بعد از استفاده حتما باید در نظر گرفته شود.

  • کاپ قاعدگی کاملا وارد کانال واژن می شود و در حین استفاده از آن، ممکن است پرده بکارت (هایمن) دچار تغییر شکل و آسیب شود.
  • حداکثر زمان برای استفاده از کاپ بنا به توصیه 8 ساعت است.برای جلوگیری از ایجاد خطر عفونت در اثر استفاده از کاپ قاعدگی حتما این زمان را رعایت کنید
  • سایز کاپ قاعدگی را با دقت انتخاب کنید! با توجه به قیمت کاپ قاعدگی، اگر سهوا سایز اشتباهی را انتخاب کنید ممکن است هزینه ای که نمودید، هدر برود! اگر همچنان از انتخاب سایز مناسب برای خود مطمئن نیستید، می توانید از تست انتخاب سایز کاپ قاعدگی استفاده نمایید که در اینترنت به فراوانی یافت می شود و با پاسخ به چند سوال ساده مدل مناسب شما را معرفی می نمایند.

ایا کاپ قاعدگی باعث عفونت و حساسیت می شود؟

جنس کاپ قاعدگی از سیلیکون پزشکی است که هیچ تاثیری روی محیط واژن نمی گذارد، بد نیست بدانید قبل از مجوز عرضه به بازار هر کمپانی سازنده نیاز است چندین تست بر روی کاپ انجام دهد، در این تست ها میزان حساسیت زایی و به همراه آن التهاب و سمیت سلولی؟ کاپ قاعدگی سنجیده می شود، و در صورت وجود هرگونه مغایرت با استانداردهای جهانی به هیچ عنوان مجوز ورود به بازار نخواهند داشت. در واقع در صورتی که موارد بهداشتی را رعایت کنید و هر 8 ساعت فنجان قاعدگی را تخلیه کنید، نباید نگران عفونت و مشکلات دیگر باشید. 

توصیه آخر

این محصول حتما باید توسط شرکت های معتبر تولید شده باشد و از خرید محصولات از واسط های بدون پروفایل در فضای مجازی یا محصولات چینی نامعتبر به شدت خودداری نمایید. بنابراین قبل از انتخاب کاپ قاعدگی و خرید آن حتما در مورد مجوز، استاندارد ها و اصالت آن تحقیق نمایید. برای شروع می توانید در مورد کاپ قاعدگی لیوا فارما (لیوا کاپ) تحقیق نمایید که از سیلیکون پزشکی و زیست سازگار شرکت واکر شیمی آلمان ساخته شده و دارای تاییدیه های بین المللی  ISO 13485، ISO 10993 و مجوزهای مورد نیاز می باشد.