ویتامین های مختلف نقش های متفاوتی در بدن دارند و هر فرد، برای حفظ سلامتش، به مقدار مختلفی از هر ویتامین نیاز دارد.

ویتامین چیست و چه کاربردی دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که افراد به مقدار جزیی به آن ها نیاز دارند. بیشتر ویتامین ها از طریق مواد غذایی جذب می شوند، زیرا بدن یا توانایی تولید این مواد را ندارد یا به میزان کمی تولیدشان می کند.

هر موجود زنده به ویتامین های مختلفی نیاز دارد. به عنوان مثال، انسان باید ویتامین c را از مواد غذایی دریافت کند، در حالی که سگ ها می توانند ویتامین C مورد نیازشان را تولید کنند.

ویتامین D مورد نیاز انسان به مقدار کافی در مواد غذایی موجود نیست. بهترین منبع این ویتامین نور خورشید بوده و بدن به هنگام قرار گرفتن در معرض خورشید، ویتامین D تولید می کند.

ویتامین های مختلف نقش های متفاوتی در بدن دارند و هر فرد، برای حفظ سلامتش، به مقدار مختلفی از هر ویتامین نیاز دارد.

ویتامین چیست؟

1

ویتامین ها مواد آلی هستند که به مقدار جزیی در مواد غذایی طبیعی وجود دارند. مصرف بیش از حد ویتامین های خاص ممکن است خطر ابتلا به برخی از بیماری ها را افزایش دهد.

ویتامین یک ترکیب آلی مغذی ضروری و حاوی کربن است که بدن می تواند در صورت نیاز، آن را از مواد غذایی دریافت کند.

در حال حاضر 13 ویتامین شناخته شده وجود دارد.

ویتامین های محلول در چربی و محلول در آب

ویتامین ها در چربی یا در آب قابل حل هستند که  در ادامه درباره هر کدام توضیح می دهیم:

ویتامین های محلول در چربی

ویتامین های A ، D ، E و K محلول در چربی هستند. بدن این ویتامین ها را تا ماه ها می تواند در بافت چربی و کبد ذخیره کند.

 چربی های رژیمی به بدن کمک می کنند تا ویتامین های محلول در چربی را از طریق روده جذب کنند.

 ویتامین های محلول در آب

ویتامین های محلول در آب برای مدت طولانی در بدن باقی نمی مانند و از طریق ادرار دفع می شوند. به همین دلیل، باید به طور منظم آن ها را مصرف کرد.

ویتامین C و تمام ویتامین های گروه B در آب حل می شوند.

مکمل های ویتامین

تحقیقات نشان می دهد بسیاری از افراد در ایالات متحده، حتی در مواقع غیر ضروری نیز از مولتی ویتامین و مکمل استفاده می کنند.

یک رژیم غذایی متنوع و متعادل که حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات باشد، بهترین منبع ویتامین خواهد بود. وزارت بهداشت و خدمات انسانی راهکارهای خوبی برای دریافت مواد مغذی از رژیم غذایی ارائه می دهد.

غذاها و مکمل های غنی شده ممکن است در بعضی موارد، مانند دوران بارداری یا در صورت بروز برخی بیماری ها که افراد رژیم های غذایی محدود دارند، بسیار مفید باشند.

کسانی که مکمل مصرف می کنند، باید مراقب دوز آن باشند، زیرا تحقیقات نشان می دهد مصرف بیش از حد هر ویتامین می تواند منجر به بیماری شود.

همچنین، برخی از داروها ممکن است با مکمل های ویتامین تداخل داشته باشند. به طور کلی، باید قبل از استفاده از هرگونه مکمل با پزشک مشورت کرد.