فرارو/ برخی نزدیکان روح الله زم ادعا کردند که شیرین نجفی زم را به عراق دعوت کرده و پایه گذار دستگیری او شده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

امروز سخنگوی قوه قضائیه درباره شیرین نجفی از متهمان پرونده کانال و سایت آمد نیوز توضیحاتی داد. او گفت که نجفی دستگیر شده و زندانی است.

غلامحسین اسماعیلی گفته که این پرونده ابعاد گسترده ای دارد. او افزود: "اخیرا از ناحیه دادگاه بعد از صدور کیفر خواست در مورد ۶ نفر دیگر از متهمان دیگر حکم صادر شده و ۶ نفر به محکومیت حبس دو تا ۱۰ سال محکوم شدند."

اسماعیلی درباره وضعیت شیرین نجفی گفت: «خانمی که گفتید در زمره افرادی است که دستگیر شد و تحت تعقیب قرار گرفت و حکم صادر شده و محکومیت یافته اما چون قطعی نشده و در مرحله تجدیدنظر خواهی است از بیان عناوین اتهامی و موضوعات مربوط به میزان دقیق آنها معذورم. در مورد نفر دیگر در پرونده کیفرخواست صادر شده و هفته آینده دادگاه برگزار می شود.»

سخنگوی قوه قضائیه درباره نحوه دستگیری نجفی و ابعاد پرونده او توضیحات بیشتری ارائه نکرد. 

اما شیرین نجفی کیست و چرا در پرونده آمدنیوز اهمیت دارد؟ 

پس از دستگیری روح الله زم مدیر سایت و کانال آمد نیوز در سال 98 رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران از نقش یکی از همکاران او در دستگیری زم سخن گفتند. 

آن فرد شیرین نجفی بود. نجفی یکی از ادمین‌های وب‌سایت و کانال آمدنیوز بود. به این ترتیب او از معتمدان روح االله زم به حساب می‌آمد. 

برخی نزدیکان روح الله زم ادعا کردند که شیرین نجفی زم را به عراق دعوت کرده و پایه گذار دستگیری او شده است. ادعا شده بود که نجفی واسطه زم با دفتر آیت الله سیستانی شده و از این طریق او را با وعده همکاری دفتر آیت الله سیستانی فریب داده و به عراق کشانده است. 

اما شیرین نجفی در مصاحبه ای گفت که در کشاندن روح‌الله زم به عراق هیچ نقشی نداشته و خود نیز به عراق دعوت شده، اما به این سفر نرفته است.

از طرف دیگر دفتر آیت‌الله سیستانی نیز بارها ارتباط با روح‌الله زم و این پرونده را تکذیب کرده است. 

به گفته نجفی، او از طریق دوستان خود و تلویزیون ایران از خبر بازداشت زم مطلع شده بود. 

شیرین نجفی درباره اطلاع نهادهای مسئول در فرانسه از سفر روح‌االه زم به عراق، گفت: «در صحبت‌هایی که با زم داشتم، او گفت که به دولت فرانسه اطلاع داده که قصد سفر به عراق را دارد. اما به ایشان نگفته بودند که نرو، فقط گفته بودند که چه ساعتی پرواز داری، چه روزی باز خواهی گشت و در کدام هتل خواهی ماند. این اطلاعات را ما باید داشته باشیم.»

همان مقطع گفته می شد که نجفی ساکن ترکیه است و از ترکیه با روح الله زم در فرانسه همکاری می‌کرد. درباره شیرین نجفی ادعاها زیاد است که نمی توان صحت آنها را ارزیابی کرد.