انتخاب/ آخرین سفیر ایران در شوروی در کتاب خاطرات خود تحت عنوان «ماموریت در مسکو» به ماجرای ملاقات خود با گورباچف پس از فروپاشی اشاره کرده است.

گورباچف درباره آیت الله چه گفت؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نعمت الله ایزدی نوشته است: با آقای گورباچف آخرین رئیس جمهور شوروی نیز در ۱۳۷۳/۶/۲۹ ملاقات خداحافظی انجام دادم. او از اقداماتی که در دوره قدرتش انجام شده بود، رضایت داشت و خوشحال بود از اینکه در ایران دو دوست دارد. آقای ولایتی و آقای هاشمی رفسنجانی.
او در انتقاد به فعالیت‌های خودش و ایران گفت: "بعد از انقلاب اکتبر، تصور می‌کردیم همه باید به دنبال ما بیایند. شما هم می‌خواستید نشان دهید که تمام واقعیت در دستان شماست و همه باید از شما تأسی کنند. ما هر دو به فکر صدور انقلاب بودیم که شاید درست نبود. "
نکته جالب این بود که گفت: "من دو چیز را هرگز از خودم دور نمی‌کنم؛ یکی نامه امام و دیگری وصیت نامه او"
ایزدی در بخشی دیگر از خاطراتش آورده است: زمانی که گورباچف دیگر رئیس جمهور نبود، یعنی بعد از فروپاشی در تاریخ ۱۷/۱۱/۱۳۷۰ برای من فرصتی فراهم شد تا با او ملاقات کنم. قصد داشتم به خاطر اقداماتش از او تشکر کنم و گزارشی ار روابط به او دهم و از او بخواهم اگر می‌تواند به دولت کمک و مشورت بدهد، چراکه با توجه به مواضع یلتسین و گرایش او به غرب نگران بودیم با مشکلاتی مواجه شویم. پیش بینی می‌کردیم که در روابط دچار رکود شویم. از او برای سفر به ایران دعوت کردم که استقبال کرد و گفت در حال حاضر می‌تواند به ایران سفر کند اگر چه هیچ وقت این سفر محقق نشد.