یک قانونگذار حزب دموکرات اعلام کرد که ممکن است طرح استیضاح ترامپ تا روز سه‌شنبه در مجلس نمایندگان آمریکا به رای گذاشته شود.

عجله دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ؛ احتمال رای گیری تا سه‌شنبه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری فارس، درحالی که گمانه‌زنیها درباره برکناری یا استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مهمترین خبر چند روز گذشته در ایالات متحده بوده است یک نماینده ارشد دموکرات می‌گوید که قانونگذاران آمریکایی ممکن است تا سه شنبه طرح استیضاح وی را در مجلس نمایندگان به رای بگذارند. 

براساس گزارش شبکه بی بی سی، دموکراتها قصد دارند با توسل به تحریک ترامپ برای شورش و نقش وی در حمله هوادارانش به ساختمان کنگره آمریکا این طرح را پیش ببرند.

«جیمز کلیبورن» ناظر مجلس نمایندگان آمریکا به شبکه سی ان ان گفته است که این اقدام ممکن است همین هفته اتفاق بیافتد.

این در حالیست که تنها 9 روز به پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ باقی مانده است. با این حال برخی سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه می‌گویند که ترامپ هر چه سریعتر باید استعفا دهد و حضور او دیگر قابل تحمل نیست. 

 «الکساندر اوکازیو کورتز» نماینده دموکرات ایالت نیویورک روز یکشنبه تاکید کرد که رئیس جمهور آمریکات باید برکنار شده و ادامه حضور وی خطری آشکار است.

وی که با شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز مصاحبه می‌کرد در پاسخ به سوالی درباره موفقیت استیضاح مجدد ترامپ گفت: « قاطعانه اعتقاد دارم که استیضاح باید به دلایل متعدد برنامه‌ریزی شود. یکی از مهمترین اولویت‌های ما اطمینان از برکناری دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکاست.»

این نماینده دموکرات اضافه کرد: «هر دقیقه و هر ساعتی که وی در قدرت باقی بماند تهدیدی آشکار و موجود نه تنها برای کنگره آمریکا بلکه به صراحت برای کشور است.»

براساس گزارش بی بی سی، کلیبورن همچنین گفته است که حزب دموکرات ممکن است طرح استیضاح را به دادگاه سنا ارسال نکند. وی می‌گوید که باید بگذاریم «جو بایدن» در صد روز اول ریاست جمهوری خود بر دستور کار خود تمرکز کند و بتواند کابینه خود را در سنا تایید کند.

در صورتیکه مجلس نمایندگان طرح استیضاح را به سنا ارسال کند در این روند اختلالاتی پیش خواهد آمد. 

طبق قانون اساسی ایالات متحده، استیضاح پس از تایید در مجلس نمایندگان به مجلس سنا ارسال خواهد شد و سنای آمریکا مانند دادگاه متهم را دادگاهی خواهد کرد و هر یک از سناتورها نقش یک دادستان را ایفا خواهند کرد.

هیچ یک از سناتورهای جمهوریخواه نیز تا کنون اعلام نکرده است که به استیضاح ترامپ رای مثبت خواهد داد اما برخی از آنها خواستار کناره گیری او شده‌اند.

با این حال «بن ساسه» سناتور جمهوریخواه ایالت نبراسکا گفته اگر طرح استیضاح در مجلس نمایندگان تصویب شود وی آن را مورد بررسی قرار خواهد داد.

ترامپ پیش از این یک بار به خاطر بحران موسوم به «اوکراین‌گیت» مورد استیضاح قرار گرفت که در نهایت این طرح مخالفت سناتورهای جمهوریخواه با شکست مواجه شد. 

ترامپ در تماس تلفنی 25 ژوئیه 2019 (3 مردادماه 1398) با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین خواستار تحقیق درباره بایدن و پسرش شده بود و بعد از افشای این قضیه دموکرات‌ها ضمن تأکید بر اینکه ترامپ از قدرت خود برای اعمال فشار به اوکراین سوء استفاده کرده تا به رقیب انتخاباتی خود ضربه وارد کند، فرایند استیضاح از رئیس‌جمهور آمریکا را آغاز کردند.