وزیر خارجه آمریکا می‌گوید باراک اوباما با پایبندی به پیمان «آی‌ان‌اف» با روسیه، کشورش را به طور یک جانبه خلع سلاح کرد.

پمپئو: اوباما آمریکا را در برابر روسیه خلع سلاح کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر خارجه آمریکا رئیس جمهور پیشین این کشور را متهم کرد با پایبندی به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد جان شهروندان آمریکایی را به مخاطره انداخته است.

مایک پمپئو در حالی که روسیه را متهم به عدم رعایت شروط پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد می‌کرد، گفت باراک اوباما با محدود کردن ارتش ما جان آمریکایی‌ها را به خطر انداخت. وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: رئیس جمهور پیشین تحت پیمان «آی ان اف» آمریکا را به طور یک جانبه خلع سلاح کرد. ما گفتیم کافی است و این توافق یکجانبه را که موجب بی دفاع شدن آمریکا شده بود، ترک کردیم.

دولت آمریکا شش ماه قبل از پایان رسمی پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد در اوت ۲۰۱۹ از آن خارج شد و روسیه را به نقض تعهدات خود متهم کرد. اولین اتهام زنی آمریکا علیه روسیه در ارتباط با پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد به ژوئیه ۲۰۱۴ برمی گردد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، برجسته‌ترین توافق هسته‌ای امضا شده در دوران جنگ سرد، پس از طرح ادعا‌های واهی از سوی واشنگتن علیه مسکو به پایان رسید. آمریکا در تاریخ ۲ اوت [جمعه ۱۱ مرداد] ۲۰۱۹ رسما از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج شد. پس از این تصمیم، مسکو نیز پایان اجرای این پیمان را اعلام کرد.