آفتاب یزد : در پی اظهار نظر«احمدامیرآبادی فراهانی» عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در برنامه صبح‌بخیر ایران شبکه یک سیما، مبنی بر این که:«اگر تا سوم اسفندماه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران به ویژه در زمینه‌های مالی، بانکی و نفت برداشته نشود، قطعاً بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از کشور اخراج خواهیم کرد.» حالا دو مقام مسئول به صورت جداگانه گزارش آفتاب یزد با این تیتر که: «اخراج بازرسان آژانس موضع رسمی نیست» را تایید کرده اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در گزارش مذکور تاکید شده بود:« بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مستقیماً زیر نظر سازمان انرژی هسته‌ای ایران کار می‌کنند و تعیین نوع و شیوه ی همکاری آن‌ها را سازمان انرژی هسته‌ای باید مشخص کند پس باید منتظر ماند و دید مدیران ارشد این سازمان در واکنش به اظهارات آقای امیرآبادی فراهانی چه موضعی اتخاذ خواهندکرد که به نظر می‌رسد یا سکوت کامل اختیار یا نظر قطعی خود را اعلام کنند.»

در خلال همان گزارش یادآور شده بودیم:«نمایندگان مجلس در اظهارنظر آزاد هستند اما این که نظر دولت چیست، وزارت امور خارجه چه نظری دارد، شورای عالی امنیت ملی چه خواهد گفت، سازمان آژانس انرژی اتمی چه نظری دارد تعیین‌کننده خواهد بود زیرا در عرف بین‌الملل و قواعد دیپلماتیک، اظهار نظر نمایندگان مجلس به منزله ی موضع رسمی ایران نیست مگر آن که این اظهار نظرات عیناً در مکاتبات و واکنش‌ها از سوی مقامات ذیربط تایید و حتی

تکمیل شود.»

حال بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، اظهارکرد: سازمان انرژی اتمی کار فنی خود را طبق این قانون دنبال می‌کند و صرف نظر از اینکه آئین‌نامه اجرای قانون چگونه تهیه و تدوین شده، ما در حال اجرای موضوعات فنی قانون هستیم. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران افزود: در شرایط فعلی کارها به نحوی پیش‌می‌رود که سازمان انرژی اتمی به طور صددرصد خواسته‌های قانونی را به لحاظ فنی اجرا می‌کند. کمالوندی با اشاره به برخی اظهارات

مبنی بر اخراج بازرسان‌آژانس در صورت عدم اجرای تعهدات طرفهای مقابل گفت: براساس این قانون اگر تحریم‌ها لغو نشود در موعد مقرر اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف می‌شود و این به معنای اخراج بازرسان آژانس نیست. وی با یادآوری سطوح مختلف بازرسی‌های آژانس گفت: بخشی از بازرسیهای آژانس بازرسی پادمانی و بخش دیگر طبق پروتکل الحاقی است و در صورت توقف اجرای پروتکل الحاقی بازرسی‌های مربوط به پروتکل الحاقی قطع می‌شود.

> بند ششم قانون اقدام راهبردی به معنای اخراج بازرسان نیست

در همین رابطه سخنگوی وزارت امورخارجه نیز در پاسخ به سوالی درباره اظهارات نایب رئیس مجلس مبنی بر اخراج بازرسان آژانس از سوم اسفند گفت: قانون راهبردی مجلس به شکل کامل روشن است. ممکن است ایشان به بند ششم آن ارجاع داده باشند که می‌گوید در صورتی که طرف مقابل به تعهدات‌شان عمل نکنند، نظارت فراپادمانی پایان می‌یابد که به معنای اخراج بازرسان آژانس نیست.

سعید خطیب زاده درباره زمان اجرای قانون اقدامات راهبردی توسط ایران تصریح کرد: فکر می‌کنم هفته آخر فوریه باشد. دقیق‌تر از آن را می‌شود از ستاد برجام یا اداره‌کل حقوقی پرسید.

رئیس کل بانک مرکزی پس از دیدار با قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی:

احساس کردم کره‌ای‌ها برای آزاد شدن پول‌ها جدی هستند

همتی در مورد واکنش مقام کره‌ای در این جلسه گفت: ایشان نظرات ما را تصدیق کردند و گفتند که اینگونه در جریان بسیاری از مسائل نبودم

و ا‌ن‌شاءالله در سفر بعدی که به زودی انجام می‌شود خبرهای خوبی برای شما خواهم آورد

دیدار رئیس کل بانک مرکزی با قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی روزگذشته برگزارشد. موضوع اصلی این دیدار مسدود شدن پول‌های کشورمان در کره جنوبی بود. عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با چوی جونگ کان، قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی ضمن ابراز امیدواری درخصوص نتایج این مذاکرات گفت: بانک‌های کشور کره جنوبی سالهاست منابع ما را در این کشور متوقف کرده‌اند و موضوع را تعیین تکلیف نمی‌کنند و حتی به سپرده ما سود نیز تعلق نگرفته است. به گزارش ایلنا، رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مسدود شدن پول مان در کره جنوبی چالش اصلی ما با این کشور است، عنوان کرد: ما در سایر کشورها نیز منابعی داشتیم و علی رغم تحریم‌های آمریکا از آنها استفاده کردیم و به آنها دسترسی داشتیم؛ اما در مورد کره جنوبی که یکی از شرکای تجاری مهم و اصلی ایران بوده است، هنوز نتوانستیم به منابع مان در این کشور دسترسی داشته باشیم. رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: هفت میلیارد دلار حق طبیعی و مسلم ملت ایران بیش از دو سال است در بانک‌های کره جنوبی متوقف شده است و البته امیدوارم این مسئله که مانعی بر سر روابط ایران وکره جنوبی است هر چه سریع‌تر برطرف شود و قطعاً هدف اصلی این مذاکرات نیز حل مشکل بانکی است. رئیس شورای پول و اعتبار، درخصوص عملکرد کشور کره جنوبی در قبال منابع ایران در این کشور تصریح کرد: این رفتار کشور کره جنوبی خطای بزرگی است و اساساً این نکته که کره با تبعیت از دستور کشوری ثالث پول ایران رامسدود کند غیرقابل قبول است. وی یادآور شد: تاکید می‌کنم شرکای تجاری باید در شرایط حساس و سخت در کنار یکدیگر باشند والا درشرایط عادی دادن اجازه برداشت از حسابها که هنری نیست بر همین مبنا ما نیز انتظار داریم دولت کره جنوبی به صورت مستقل و بدون در نظر گرفتن دستورات دولت درحال اخراج آمریکا در این باره تصمیم‌گیری کند. رئیس کل بانک مرکزی ضمن تاکید مجدد مبنی بر پیگیری‌های حقوقی در این باره گفت: در صورتی که این موضوع حل نشود برای احقاق حقوق مان و استفاده از حق طبیعی و منابع مان در کره، پیگیری‌های حقوقی را که شروع کرده‌ایم و این امر را ادامه خواهیم داد.

> کره جنوبی سود منابع بلوکه‌شده را بپردازد

عبدالناصر همتی در خصوص جزئیات دیدار با قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی در مورد آزادی پول‌های بلوکه شده ایران نیز اظهار داشت: جلسه مهمی بود و نکات مهمی هم در آن مطرح شد. ما تاکید کردیم که منابع مسدود شده در کره جنوبی متعلق به ملت ایران است و نمی‌توانید با آن شوخی کنید. در حال حاضر یک و نیم سال است که نامه‌نگاری و امروز و فردا می‌کنند. بنده هم احساس کردم که مسئول کره‌ای در مورد حل مسئله جدی است. وی ادامه داد: ما مطرح کردیم که اولا برای منابع متوقف شده باید سود پرداخت کنند چون از این منابع استفاده کرده‌اند. دوم اینکه به بهانه‌های مختلف دادن آمبولانس و یا ابزار تست کرونا را مطرح می‌کنند در حالی که مشکل ما 50 یا 20 میلیون دلار نیست که در مقابل 7 میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران رقمی نیست و این مسائل حاشیه‌ای را مطرح می‌کنند. رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: همچنین تاکید کردیم که اینگونه رفتارها تاثیر بدی بر روابط دو کشور دارد و حتما در بلندمدت تاثیر منفی خواهد داشت. همتی در مورد واکنش مقام کره‌ای در این جلسه گفت: ایشان نظرات ما را تصدیق کردند و گفتند که اینگونه در جریان بسیاری از مسائل نبودم و ان‌شاءالله در سفر بعدی که به زودی انجام می‌شود خبرهای خوبی برای شما خواهم آورد. وی خاطرنشان کرد: همچنین در این نشست تاکید شد که کره جنوبی نباید مسائل خود را به مسائل آمریکا وصل کند و این از نظر ما قابل قبول نیست. ما در برخی از کشورها که منابع داشتیم با همین مشکل توانستیم آن را آزاد و استفاده کنیم. همتی یادآور شد: نگه داشتن منابع، ندادن سود و عقب انداختن آزادی منابع کار خوبی نیست. بالاخره ما نکات را مطرح کردیم و حالا باید منتظر نتیجه بود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد: به دولت سئول و کشورهایی که در مورد توقیف نفتکش کره جنوبی از سوی ایران به دلیل ایجاد آلایندگی زیست محیطی توقیف شده است توصیه می‌کنیم که از سیاسی کردن این موضوع بپرهیزند چرا که سیاسی کردن این موضوع کمکی به حل آن نمی‌کند.

> خطیب‌زاده: کره نمی‌تواند بدهی ایران را ندهد

درهمین راستا سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه نیز گفت: متولی مذاکرات در خصوص آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی بانک مرکزی است و ما در وزارت خارجه به عنوان هماهنگ‌کننده سیاست خارجی هماهنگی‌ها و همکاری‌های لازم را در این مسیر انجام می‌دهیم ولی متولی اصلی بانک مرکزی است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر کره پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد نکند تهران چه اقدامی را انجام می‌دهد، گفت: امکان عدم پرداخت این پول‌ها وجود ندارد و ما از همه مجاری قانونی و حقوقی برای آزادسازی این پول‌ها استفاده می‌کنیم. قانون جنگل که حاکم نیست و از طرف دیگر دولت کره جنوبی نیز هیچ وقت نگفته است که این پول‌ها را پس نمی‌دهد. خطیب زاده ادامه داد: کره‌ای‌ها به تعهدات خود به بهانه‌های مختلف از جمله تحریم‌های آمریکا در این زمینه عمل نکرده‌اند ولی هیچ وقت نگفته‌اند که این پول نیست و یا آن را پرداخت نمی‌کنند بلکه در بازگشت آن بهانه‌آوری کرده‌اند و ما بارها به آن‌ها گفته‌ایم که بهانه‌های آن‌ها مورد قبول ما نیست و باید این بهانه‌ها را کنار بگذارند. وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با سفر هیئت کره جنوبی به ایران گفت: در مورد سفر این هیئت از قبل تصمیم گرفته شده بود و برنامه ریزی انجام گرفته بود. در جریان مذاکرات بین مقامات ایران و کره موضوعات مختلف مورد بحث قرار می‌گیرد که در راس آن موضوع پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی است. وی با اشاره به دیدار هیئت کره جنوبی با وزیر خارجه و معاون سیاسی وی گفت: ما به کره‌ای‌ها تاکید کرده‌ایم که اقدام آن‌ها در عدم آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره غیرمتعهدانه است و آن‌ها باید این پول‌ها را هر چه زودتر در اختیار ایران قرار دهند. ما همچنین به آن‌ها می‌گوییم که در انتظار ۲۰ ژانویه ننشینند چرا که بعد از ۲۰ ژانویه اقدامات کشورها جور دیگری ارزیابی می‌شود.

خطیب‌زاده با اشاره به دیدار وزیر خارجه با هیئت کره‌ای ادامه داد: به تازگی نیز این هیئت با آقای عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان دیدار و رایزنی کرد.