ایرنا/ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بزرگترین چالش امروز را ساختارهایی عنوان کرد که تولید نابرابری کرده و تشدید کننده فقر هستند و گفت: بزرگترین ثروت ما قدرت مدنی، اجتماعی و مکتبی است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمد صفایی‌دلویی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس در نطق میان دستور خود اظهارکرد: بزرگترین چالش امروز ما ساختارهایی است که تولید نابرابری کرده و تشدید کننده فقر هستند در مقابل، بزرگترین ثروت ما قدرت مدنی، قدرت اجتماعی و قدرت مکتبی است.

مردم تاثیرگذارترین رکن نظام سیاسی حاکم هستند
نماینده مردم گناباد با اشاره به بحران‌هایی مانند جنگ، زلزله، سیل و کرونا، افزود: مردم همواره در اینگونه بحران‌ها تاثیرگذارترین رکن نظام سیاسی حاکم هستند. مدیریت اجرایی متمرکز بوده و در اختیار دولت قرار دارد و این امر فاصله میان مردم و مسئولان را اجتناب‌ناپذیر کرده است.
وی افزود: در این تمرکزگرایی افراطی نوآوری، خلاقیت و ابتکار زیست‌بوم، پیش پای یک رابطه مرکز-پیرامونی ذبح می‌شوند. سپس سرگرم شعارهای عامه‌پسند مبارزه با بی‌عدالتی و گسترش اخلاق‌مداری می‌شویم اما به چگونگی تحقق این شعارها توجه نکردیم.

اتکا به اقتصاد نفتی، امکان پیشرفت درون‌زا را محقق نمی‌کند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که چرا اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که اصرار بر پیشرفت درون‌زا دارد کمتر به نتیجه می‌رسد، اظهارکرد: اتکا به اقتصاد نفتی، امکان تحقق پیشرفت درون زا را نمی‌دهد. اقتصاد نفتی اوج حقارت ملت ایران شده است چرا که بیگانگان به راحتی قادر هستند ما را تحت فشار قرار دهند، اقتصاد تک محصولی متکی به نفت، ثمره یک رابطه استعماری است که برای آن اقدامی نشده است.
صفایی‌دلویی تمرکزگرایی افراطی را حرکت در ظرف پهلوی عنوان کرد و گفت: مع‌الاسف ما در عرصه اقتصاد می‌خواهیم در آن ظرف کهنه و پوسیده، آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی را محقق کنیم که محقق نمی‌شود.
وی با بیان اینکه در چله اول انقلاب اسلامی هیچ مرکز دانشگاهی، دینی و علمی طرح مشخصی برای فلسفه اقتصادی  کشور ارائه نداده‌اند، افزود: علیرغم پیشرفت‌های فراوان در حوزه‌های زیرساختی آموزشی- بهداشتی، به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی کارنامه قابل قبولی در زمینه عدالت اجتماعی نداریم.
صفایی‌دلویی با بیان اینکه تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اقتصاد مقاومتی امر مبارکی است اما بدون تعریف ظرف غیرمتمرکز جوابگوی اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی نیستیم، خاطرنشان کرد: تمرکزگرایی افراطی، دولت‌ها را به سمت شعارهای کاریکاتوری، پراکنده و بی‌هدف سوق داده و آنها را از ظرفیت مدنی، اجتماعی و مکتبی بی‌بدیل جامعه ایران غافل کرده است.
وی عملیاتی کردن آمایش سرزمین، تمرکززدایی و تفویض اختیار مناطق و استان‌ها را راهکارهای برون رفت از این وضعیت عنوان کرد و گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف شود با فوریت طرح آمایش سرزمین را در همه استان‌ها و شهرستان‌ها به صورت کاربردی تهیه کند.
نماینده مردم گناباد و بجستان خاطرنشان کرد: براساس مطالعات آمایش سرزمین با فوریت در هر شهرستان حداقل یک مگاپروژه عملیاتی شود، به استانداران به عنوان والیان مناطق اختیار داده شود که با همفکری نهادهای نظارتی درباره منابعی که در استان‌ها خلق می‌شود، تصمیم‌گیری کنند.
صفایی‌دلویی ادامه داد: وزارت امور خارجه موظف شود با همکاری تنگاتنگ استانداران استان‌های مرزی روابط با همسایگان را بازتعریف کرده و معاونت اقتصادی وزارت خارجه را فعال کند و از ظرفیت‌های منطقه‌ای بهره ببرد و وقت مردم و کشور را صرف دیپلماسی با چند واحد سیاسی متخاصم نکند، تمام مهمانسراها و وزارتخانه‌ها به مردم واگذار شده و صددرصد تسهیلات استانی شود.

طرح آمایش دانشگاه‌ها باید متوقف شود
صفایی‌دلویی با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه‌ خود، از مسئولان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت خواست تا به تامین خوراک دام و طیور پرداخته و به‌طور جدی برای مرمت قنوات و احداث سدهای خاکی کمک کنند.
وی همچنین تصریح کرد: طرح آمایش دانشگاه‌ها که امروز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر آن تاکید دارد یک حرکت ضدعدالت است که باید با فوریت متوقف شود.