در حالی که پنتاگون از ترس آشوب طرفداران «دونالد ترامپ»، بیش از 25 هزار نظامی را در سراسر واشنگتن مستقر کرده است، اما مقامات پنتاگون الان نگران هستند که برخی از اعضای گارد ملی دست به سلاح شده و «جو بایدن» یا حاضرین در مراسم تحلیف را هدف قرار دهند و به همین دلیل،« اف بی‌آی» به شدت این نیروها را تحت نظر گرفته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 فردا مراسم تحلیف ریاست جمهوری بایدن بعد از انتخابات بسیار پرمناقشه سوم نوامبر(13 آبان) برگزار می‌شود. فرایند انتقال قدرت در آمریکا 6 ژانویه (17 دی) با یورش طرفداران ترامپ به کنگره، رنگ خون گرفت و دست کم پنج نفر در این درگیری‌ها کشته شدند. بعد از این حمله، وحشت سراسر آمریکا را فرا گرفت و اخبار و گزارش‌های انتخاباتی آمریکا نیز به سوژه خنده کشورهای جهان مبدل گشت. به دنبال آن، پنتاگون گزارش داد، طرفداران افراطی ترامپ آماده بازگشت به خیابان‌ها در روز تحلیف هستند. برخی طرفداران مسلح ترامپ نیز وعده قیام داده‌اند. پنتاگون از ترس آشوب احتمالی، بیش از 25 هزار نیروی گارد ملی را در سراسر واشنگتن پایتخت مستقر کرده است. 50 ایالت هم به حالت آماده‌باش کامل درآمده‌اند. با وجود اینکه واشنگتن به طور کامل در قرق نظامیان آمریکایی قرار دارد، اما «موریل باوزر»، شهردار پایتخت آمریکا، درباره وقوع حملات در مناطقی از واشنگتن دی سی

به جز محوطه اطراف کنگره و محل برگزاری مراسم تحلیف بایدن هشدار داده است.بر این اساس،« باوزر» درباره فضای امنیتی پایتخت آمریکا در آستانه برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری گفت: «من نه تنها نگران وضعیت مراکز ایالت‌های دیگر هستم، بلکه نگران دیگر بخش‌های واشنگتن دی سی (به جز محوطه اطراف کنگره) نیز هستم. در اطراف ساختمان‌های فدرال (کنگره و کاخ سفید) در واشنگتن دی سی تدابیر شدید امنیتی به اجرا در آمده است، اما من نگران وضعیت دیگر مناطق شهر نیز هستم. حدود 700هزار نفر در این شهر زندگی می‌کنند».الجزیره نیز گزارش داده هزاران نفر از نیرو‌های گارد ملی آمریکا در واشنگتن مستقر شده و در چارچوب آماده ‌سازی‌ها برای برگزاری مراسم تحلیف بایدن در روز چهارشنبه، خیابان‌های منتهی به کنگره و کاخ سفید را مسدود کرده‌اند.

حمله خودی‌ها!

اما نگرانی مقامات آمریکایی تنها از آشوب احتمالی طرفداران ترامپ نیست؛ دیروز خبر رسید که مقامات آمریکایی از حمله نظامیان به مراسم تحلیف بایدن نیز به شدت نگران هستند. مقامات دفاعی آمریکا نگران هستند که حمله یا تهدیدات دیگری از سوی نیروهای خودی، که موظف به تأمین امنیت این مراسم هستند، صورت بگیرد. به همین دلیل، «اف بی‌آی» در حال بررسی چگونگی نظارت شدید بر تمامی ۲۵ هزار نیروی گارد ملی حاضر مراسم تحلیف است.بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشتیدپرس، «ریان مک کارتی» وزیر ارتش آمریکا روز یکشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که از تهدیدات احتمالی آگاهی دارد. او به فرماندهان نظامی هشدار داد که با نزدیک شدن مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری، مراقب هرگونه مشکل و مسئله‌ای در واحدهای نظامی خود باشند.طبق این گزارش، علیرغم آنکه تاکنون هیچ‌گونه شواهدی درباره تهدید از سوی نظامیان آمریکایی برای مراسم تحلیف مشاهده نشده‌، اما نظارت بر اعضای گارد ملی به شدت افزایش یافته است.مک کارتی در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: «ما به طور مداوم در حال بررسی اوضاع هستیم و افرادی که برای این عملیات منصوب شده‌اند را به دقت تحت نظر داریم». این اقدام همچنین نشان‌دهنده نگرانی درباره عملکرد همان نیروهایی است که برای حفاظت از این شهر در روزهای آتی تعیین شده‌اند و اینکه آنها می‌توانند تهدیدی برای رئیس‌جمهوری آتی آمریکا و دیگر شرکت‌کنندگان مهم این مراسم به شمار بروند. در شرایطی همانند این، بررسی اف‌بی‌آی شامل وارد کردن نام تک‌تک نظامی‌های دخیل در این عملیات در پایگاه داده‌ها و فهرست‌های هشدار برای رویت موارد نگران‌کننده احتمالی می‌شود. «دیوید گومز»، یک مقام امنیت ملی سابق اف‌بی‌آی گفت، این می‌تواند شامل دسترسی به تحقیقات پیشین یا بررسی موارد مرتبط با

تروریسم باشد.  

این خبر در حالی منتشر شده است که رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که با نزدیک شدن به روزهای پایانی دولت ترامپ در آمریکا و روز تحلیف بایدن رئیس‌جمهور منتخب این کشور، نیروهای امنیتی در تمام ۵۰ ایالت آمریکا خود را برای مقابله تظاهرات‌ مسلحانه هواداران ترامپ آماده کرده‌اند.ایالت‌های میشیگان، ویرجینیا، ویسکانسین، پنسیلوانیا و واشنگتن- که ترامپ چندین بار ادعای وقوع تقلب انتخاباتی در آنها را تکرار کرده بود- از جمله ایالت‌هایی هستند که نیروی گارد ملی برای تأمین امنیت روز مراسم تحلیف، فعال شده‌اند. ایالت تگزاس نیز ساختمان کنگره محلی را در روز تحلیف، تعطیل کرده است.

آغاز نمایش قدرت حامیان ترامپ

 با نزدیک شدن زمان اجرای مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری بایدن، برخی رسانه‌های غربی از آغاز نمایش قدرت حامیان مسلح ترامپ و ورود معترضان مسلح به نزدیکی محل استقرار ساختمان‌های کنگره‌های ایالتی در سراسر آمریکا خبر دادند. پایگاه اطلاع‌رسانی «زیروهج» گزارش کرد، صبح روز یکشنبه به وقت محلی، معترضان مسلح طرفدار ترامپ به چندین ساختمان کنگره ایالتی در سراسر آمریکا نزدیک شده‌اند.انتشار این خبر در شرایطی صورت گرفته است که هفته گذشته، «اف بی‌آی» هشدار داد که معترضان مسلح در آستانه برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری بایدن، آماده می‌شوند تا مقابل 50 کنگره ایالتی و کنگره در واشنگتن دی سی تظاهرات خشونت‌بار برگزار کنند.در حالی که بسیاری رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که معترضان مسلح از گروه راست افراطی «بوگالو» هستند، اما طبق این گزارش، به نظر می‌رسد که این معترضان عمدتاً آنارشیست‌های ضددولتی هستند و برخی از آنها خود را «پسران آزادی» می‌نامند و برخی دیگر از آنها می‌گویند که مخالف گروه راست‌افراطی « پسران مغرور» هستند و پیدایش ناگهانی آنها در نزدیکی مراسم تحلیف، بسیار عجیب به نظر می‌رسد.خبرنگار میدانی «دیلی کالر» از کنگره ایالتی اوهایو گزارش داد که ۵۸۰ نیروی گارد ملی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند تا با هرگونه تظاهرات خشونت‌بار در روز تحلیف مقابله کنند.کلیپ‌های ویدئویی از اوهایو نشان می‌دهد که معترضان مسلح که ظاهراً از جنبش بوگالو هستند به سمت ساختمان ایالتی حرکت می‌کنند.کلیپ‌های ویدئویی دیگری نیز منتشر شده است که نشان می‌دهد ده‌ها معترض مسلح در حال حرکت به سمت کنگره ایالتی میشیگان هستند و ده‌ها خودروی زرهی گارد ملی آمریکا نیز مقابل کنگره ایالتی میشیگان به حالت آماده‌باش درآمده است تا با هرگونه خشونت احتمالی مقابله کنند.یکی از اعضای جنبش بوگالو در مقابل ساختمان کنگره ایالتی میشیگان هشدار داد: «اگر همچنان به سرکوب مردم آمریکا ادامه دهید، آنها دیگر عقلانی برخورد نخواهند کرد»بسیاری از رسانه‌های غربی از تجمع معترضان مسلح مقابل ساختمان‌های کنگره‌ ایالتی در سراسر آمریکا ابراز نگرانی کرده‌اند به طوری که خبرنگار روزنامه «دیلی میرور» طی پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد، در این خصوص نوشت: «این بسیار نگران‌کننده است».تصاویر دیگری نیز در رسانه‌ها منتشر شده است که تجمع گروهی از معترضان مسلح مقابل ساختمان‌های ایالتی «نیوهمپشایر» و «اورگن» را نشان می‌دهد. در مقابل ساختمان کنگره ایالتی ایلینوی هم نیروهای گارد ملی به حال آماده‌باش درآمده‌اند. و گروهی از نیروهای امنیتی در پی تهدیدات معترضان مسلح، در مقابل ساختمان کنگره ایالتی مینه‌سوتا مستقر شده‌اند.طبق گزارش‌های منتشر شده، معترضان مسلح گروه بوگالو همچنین در مقابل ساختمان کنگره ایالتی تگزاس و کنتاکی نیز تجمع کردند و وبگاه تحلیلی بلومبرگ در این خصوص گزارش داد که گروه‌های شبه‌نظامی از هر دو جناح راست و چپ مقابل ساختمان ایالتی فرانکفورت ایالت کنتاکی تجمع کردند.

عفو100 نفر

برخی منابع آگاه آمریکایی خبر داده‌اند که رئیس‌جمهور فعلی این کشور قصد دارد روز سه‌شنبه(امروز) ۱۰۰ دستور عفو و تخفیف مجازات را صادر کند. آکسیوس به نقل از منابع آگاه نوشت‌، این دستور‌ات که قرار است قبل از خروج ترامپ از کاخ سفید صادر شوند، شامل حال پرونده‌های عدالت کیفری و افراد مرتبط با وی خواهد شد. ترامپ ماه دسامبر ۲۰۲۰، (آذر 99) حکم عفو ۲۶ نفر‌، از جمله «راجر استون» مشاور پیشین خود، «پائول منفورت» رئیس‌پیشین ستاد انتخاباتی ترامپ و «چارلز کوشنر» پدر دامادش «جرد کوشنر»، را صادر کرد.ترامپ همچنین، پیشتر چهار تن از عناصر شرکت «بلک واتر» را که به قتل ۱۴ غیرنظامی در عراق محکوم شده بودند، عفو کرد.اخیراً هم «جیکوب آنتونی چَنسلی» یکی از عوامل حمله به کنگره آمریکا، خواستار بهره‌مندی از عفو شده است.نیویورک تایمز به نقل از دو منبع آگاه نوشته است که پس از روز انتخابات در سوم نوامبر (۱۳ آبان) ترامپ بارها به مشاوران خود گفته که وی درصدد صدور فرمان بخشش خود است و به دنبال بررسی تاثیرات قانونی و سیاسی این اقدام خود بوده است.

این یکی از فوق‌العاده‌ترین و بی‌سابقه‌ترین اقدامی خواهد بود که یک رئیس‌جمهور آمریکا از قدرت خود برای آن استفاده می‌کند.تاکنون هیچکدام از رؤسای جمهور آمریکا فرمان عفو خود را صادر نکرده‌اند. بنابراین، مشروعیت این اقدام در سیستم قضایی آمریکا تا کنون سنجیده نشده است و کارشناسان امور حقوقی درباره این موضوع که آیا سیستم قضایی آمریکا این بخشش را به رسمیت خواهد شناخت یا نه، اختلاف دارند.