بزرگ‌ترین و اساسی­ ترین بخش در هر شغلی آموزش آن است، که کافه ­داری نیز از این قاعده مستثنا نیست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

برای تبدیل شدن به یک باریستا خوب بیش از قدم گذاشتن در این راه، نیاز به یادگیری دارید. حتی اگر یک کافی­ شاپ دارید برای موفقیت آن نیز به باریستاهای حرفه­ ای و آموزش دیده نیاز دارید. یک برنامه صحیح برای آموزش باریستا می­تواند اعتماد به‌ نفس و توانایی کارکنان شما را تضمین کند.

باریستا چه کسی است؟

باریستا یک فرد بسیار ماهر در درست کردن انواع نوشیدنی و شناخت کامل از قهوه­ ها است. یک فرد که علاوه بر مهارت و دانش باید خلاق و خوش ذوق باشد تا دنیا بزرگ و رنگارنگی از نوشیدنی­ها را برای مشتریان سرو کند. یک باریستا حرفه­ ای می­داند که هر مشتری چه نوع قهوه­ ای مد نظر دارد و حتی می­تواند به افرادی که مردد هستند بهترین نوشیدنی را پیشنهاد دهد. این مهارت­ها یک شب و بدون زحمت به دست نمی­ آید. و برای یک باریستا حرفه­ ای شدن نیاز به آموزش، تمرین، تجربه و صبوری بسیاری دارید.

کافی ­شاپ­ ها تجهیزات و دستگاه­های بسیاری دارند که یک باریستا مجرب باید با تمامی آن­ها آشنایی داشته و کار با آن­ها را به درستی بلد باشد. و حتی با چشم بسته نیز بتواند با آن­ها کار کند. سبک­های یادگیری و آموزش افراد متفاوت است. ممکن است یک هنرجو به صورت تئوری سریعاً یاد گرفته و هنرجوی دیگر با تمرین عملی بتواند مهارت کسب کند.

مهارت یک باریستا در سرو نوشیدنی­های گرم و یا انواع قهوه است، در آموزش باریستا علاوه بر این مهارتها، آموزش بارتندری و سرو انواع غذاها را آموزش می بینید. و می توانید تخصص بیشتری را در محیط کافه خود داشته باشید.

یک برنامه آموزش باریستا شامل چه مواردی باید باشد؟

شاید برنامه ­ریزی برای این کار به نظرتان طاقت­ فرسا باشد اما منابع و آموزش­های خوبی در دسترس بوده که می­توانید از آن­ها استفاده کنید. آموزش کافی­ شاپ دنیای متفاوتی دارد، اینکه بیشتر روی یادگیری چه چیزی تمرکز کنید به اولویت­ها و ماهیت کافی ­شاپ شما بستگی دارد. در ادامه موضوعاتی که برای یادگیری کافی ‌شاپ باید بدانید را برای شما جمع­ آوری کرده ­ایم.

آموزش باریستا حرفه ای

یک باریستا کار بلد می­داند که هر قهوه چه طعم، بو و درجه برشتگی دارد

  • دانستنی­های قهوه

درک و شناخت درست از قهوه، اصول تولید آن، نحوه دم کردن و برشته کردن قهوه پایه و اساس هر باریستا حرفه ­ای است. اگر باریستا درک درستی نداشته و به خوبی آموزش ندیده باشد ممکن است نتواند قهوه خاصی که مشتری به دنبال آن است را در اختیارش قرار دهد. البته باریستا حرفه­ ای شدن امروزه کار دشواری نیست. برخی از آموزشگاه ها یک روز از کلاس­های آموزشی خود را به طور کامل به قهوه اختصاص داده و در مورد آن صحبت می­کنند.

  • مهارت­های فنی

آموزش باریستا تنها به اطلاعات در مورد قهوه ختم نمی­شود. یک باریستا ممکن است در مورد تاریخچه و دم کردن قهوه دانش خوبی داشته باشد، اما بدون مهارت استفاده از دانش خود موفق نخواهد شد. نحوه تهیه انواع نوشیدنی­ها، اسپرسو مواردی است یک باریستا باید در آن­ها مهارت داشته باشد. برنامه آموزش کافی­ شاپ باید علاوه بر آموزش تئوری امکان تمرین عملی را نیز فراهم کند. بهتر است یک آزمون عملی در پایان برای تعیین سطح باریستا در نظر بگیرید.

  • مهارت خدمت­ رسانی به مشتری

از موارد مهمی که به عنوان یک باریستا باید آموزش ببینید مهارت در خدمت ­رسانی به مشتری است. مهارت­های فنی بالا یک باریستا در سرو نوشیدنی­ها نباید شما را وسوسه کند. باریستاهایی که قادر به برقراری ارتباط حرفه­ای و دوستانه با مشتری نیستند نمی‌توانند در موفقیت کار به شما کمک کرده و در جذب مشتری ناموفق عمل خواهند کرد. کار آموزان باید در مورد چگونگی استقبال از مشتریان، اطلاعاتی که باید به آن­ها ارائه دهند و همچنین نحوه پیشنهاد دادن به آن­ها را آموزش ببینند. به یاد داشته باشید که در آموزش باریستا بر اهمیت گوش دادن به مشتری و ارتباط غیر کلامی با مشتری تأکید کنید.

آموزش باریستا و خلاقیت

باریستا موفق می­داند که در این کار باید ذوق و خلاقیت داشته باشد

انواع آموزش باریستا

آموزش باریستا می­تواند به صورت داخلی در کافی ­شاپ شما و یا در یک مرکز آموزشی اختصاصی صورت گیرد. هرکدام از این نوع آموزش­ها مزیت­ها خاص خود را دارد به عنوان مثال آموزش در کافی­ شاپ به باریستا این امکان را می­دهد تا با وسایل، تجهیزات و فضای کار به خوبی آشنایی پیدا کرده و در ادامه به راحتی بتواند کار کند. اما مراکز تخصصی آموزشی ممکن است تجهیزات بیشتر و کامل­تری داشته و تمرکز بهتری برای باریستا فراهم کنند. بهترین آموزش دهنده ­ها معتقدند که آموزش حین کار کردن بازدهی کامل و صددرصدی مورد نظر را ندارد .و یادگیری در یک مرکز آموزشی نهایت تمرکز را برای باریستا به همراه دارد.

آموزش کافی­ شاپ در محل یک مزیت خوبی که دارد به باریستا یاد می­دهد که چگونه به سؤالات مشتری پاسخ دهد. و مشکلات غیرمنتظره روزمره را برطرف کند. بنابراین یادگیری و آموزش کاملاً به سلیقه و بودجه شما بستگی دارد.

کار با تجهیزات و دستگاهها در آموزش کافی شاپ

تجهیزات و دستگاه­های متفاوتی در کافی­ شاپ­ها قرار دارد که در آموزش باریستا نحوه کار با هرکدام را یاد خواهید گرفت

کجا آموزش ببینیم؟

برای آموزش باریستا گزینه­ های پیش روی زیادی دارید، اما هر گزینه­ ای مناسب شما نخواهد بود. یک آموزشگاه خوب باید ویژگی­ها و امکانات فوق ­العاده ­ای داشته تا بتواند یک آموزش کامل و بدون نقص  برای شما داشته باشد. اگر قصد راه ­اندازی یک کافی ­شاپ دارید می­توانید با مشاوره رایگان آکادمی ژینو می باشد ، شروع کنید. در واقع دنیای کافی ­شاپ بسیار بزرگ بوده و نمونه­ ها در ایران بسیار زیاد هستند. بنابراین برای موفقیت به چیزی بیشتر از یک نیت نیاز دارید. اینجا است که یک آکادمی با تجربه و به روز می­تواند کمک­ های بزرگی به شما کند. انواع سرو نوشیدنی­های قهوه، دمنوش­ها، نوشیدنی­های سرد و... را به طور کاملاً حرفه ­ای در فضایی بسیار دلنشین و پر از آرامش به شما و یا باریستا مورد نظرتان آموزش داده می شود.

آکادمی ژینو با هدایت آقای مهرداد آذریار

اساتید آکادمی ژینو همگی دارای مدارک بین­ المللی بوده و تا به امروز بیش از 900 هنرجو از این آکادمی فارغ التحصیل شده ­اند. امکان رفع اشکال و پشتیبانی یکی دیگر از مزیت­های این آکادمی برای هنرجویان بعد از کلاس­های آموزشی است. شما با بازدید از وب­ سایت آکادمی ژینو می­توانید نمونه کارهای هنرجویان در انواع نوشیدنی­ها، مشاهده کرده و با آگاهی آموزش باریستا را در آن شروع کنید. آموزش­های ژینو که با هدایت آقای مهرداد آذریار برگزار می شود تئوری و عملی مطابق با استاندارد SCA بوده. و هر تخصصی به طور کامل به هنرجو آموزش داده و با تمرین مهارت آن را تکمیل می­کنند. شما می­توانید در کلاس­های این آموزشگاه به طور خصوصی و یا گروهی شرکت کنید و حتی ژینو امکان برگزاری کلاس­ها به صورت فشرده را نیز برایتان فراهم کرده­ است.در پایان آموزش نیز یک گواهینامه بین اللملی نیز بدون هزینه  به شما ارائه می شود.

 

مواد مصرفی در آموزش کافی شاپ

یکی از مهم­ترین مواردی که برای موفقیت کافی ­شاپ خود باید در نظر داشته باشید، مواد اولیه مصرفی است. اگر مواد اولیه شما کیفیت خوبی نداشته باشد باریستا هرچقدر هم که ماهر باشد نتیجه دلخواه به دست نخواهد آمد. به همین دلیل آکادمی ژینو برای رفاه هنرجویان و آموزش کامل این مواد باکیفیت را تهیه کرده و رایگان در اختیار آن­ها قرار می­دهد. یک آموزش کافی ­شاپ کار آمد علاوه بر ارائه دانش عملی مورد نیاز باید باریستا را از نظر توانایی و اعتمادبه نفس نیز آماده کند.