محققان دریافتند رعایت رژیم غذایی مدیترانه‌ای سبز چربی درون کبد را بیش از سایر رژیم‌های سالم کاهش داده و شدت بیماری کبد چرب غیرالکلی را به کمتر از نصف تقلیل می‌دهد.

قاتل کبد چرب را بشناسید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در این تحقیقات تاثیر رژیم‌های غذایی سالم از جمله رژیم غذایی مدیترانه‌ای و رژیم غذایی مدیترانه‌ای سبز برکاهش چربی کبد با کمک ۲۹۴ داوطلب بالای ۵۰ سال مورد آزمایش و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

در نتیجه این تحقیقات مشخص شد رژیم غذایی مدیترانه‌ای سبز با کاهش ۳۹ درصدی چربی کبدی بیشترین تاثیر را داشته و رژیم غذایی مدیترانه‌ای سنتی با ۲۰ درصد کاهش چربی کبد و سایر رژیم‌های غذایی سالم با حدود ۱۲ درصد کاهش چربی کبد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

رژیم مدیترانه‌ای سبز نوعی رژیم مدیترانه‌ای است که در آن مصرف گوشت قرمز کاهش و مصرف مواد مغذی گیاهی افزایش می‌یابد. به این ترتیب کمبود پروتئین ناشی از کاهش مصرف گوشت از طریق گیاهان غنی از پروتئین، تامین می‌شود. این نوع رژیم در مقایسه با رژیم سنتی مدیترانه‌ای مزایای بیشتری برای سلامتی دارد. به عنوان مثال می‌توان به بهبود متابولیسم بدن، بهبود وضعیت سلامت قلب، مدیریت وزن و مدیریت قند خون اشاره کرد.

در این نوع رژیم انواع توت‌ها، انواع لوبیا، مغزها، سویا و سبزیجات که منابع سرشار آنتی اکسیدان، فیبر، چربی‌های سالم و پروتئین گیاهی هستند، به مصرف می‌رسد.

کبد چرب عارضه‌ای است که به دلیل شیوه زندگی کم‌تحرک، مصرف غذاهای چرب، شیرین و پرکالری بوجود می‌آید. با توجه به گزارش محققان کلینیک کلیولند آمریکا، وجود چربی در کبد طبیعی است؛ ولی زمانی که این میزان افزایش یابد، یعنی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد از وزن کبد شود، عارضه‌ای به نام کبد چرب به وجود می‌آید.

دو نوع کبد چرب الکلی و غیر الکلی وجود دارد. کبد چرب الکلی به دلیل مصرف الکل بوجود می‌آید. تجمع بیش از اندازه آهن در بدن و چاقی، احتمال ابتلا به کبد چرب الکلی را افزایش می‌دهد.

هنوز دلیل قطعی ابتلا به کبد چرب غیر الکلی مشخص نیست؛ ولی محققان احتمال می‌دهند سن، اضافه وزن، دیابت و کلسترول بالا، مهمترین عوامل خطر این عارضه باشند. علل دیگر کبد چرب غیر الکلی استفاده از داروهای مختلف، هپاتیت، بیماری‌های خود ایمنی یا بیماری‌های کبد ارثی، کاهش سریع وزن  و سوء تغذیه هستند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Gut منتشر شده است.