نقش گیاهان دارویی با خواص کاهش دهنده قند خون را برای درمان بیماران دیابتی نمی توان نادیده گرفت

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دیابت یکی از بیماری هایی است که پزشکان امیدی به درمان قطعی آن ندارند و با این که گیاهان دارویی زیادی را می شناسیم که به داشتن انسولین معروف اند اما هنوز برای درمان قطعی دیابت با این گیاهان به جمع بندی کلی نرسیده اند و به همین دلیل ما هم توصیه می کنیم قبل از مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید تا با استفاده از این گیاهان در کنار داروهای شیمیایی دچار مشکل نشوید. از جمله این گیاهان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاسنی

کاسنی از گیاهان دارویی است که از برگ تازه و عصاره یا عرق آن استفاده می شود. ریشه، ساقه، گل و برگ گیاه کاسنی خوردنی است. برخی از افراد مبتلا به دیابت، با خوردن غذاهایی که طبیعت گرم دارند، میزان قندخون شان افزایش می یابد اما گیاه کاسنی طبیعتی سرد وتر دارد که برای کاهش قند خون موثر است. نوشیدن یک لیوان عرق کاسنی ( نصف لیوان عرق کاسنی و نصف آب) قبل از صبحانه تاثیر بیشتری خواهد داشت.

بذر شنبلیله

متخصصان طب سنتی معتقدند که فیبر موجود در دانه شنبلیله باعث کاهش میزان قند خون می شود. همچنین ترکیبات دیگر در پودر دانه، موجب تحریک تولید انسولین می شود. شنبلیله علاوه بر کاهش قند خون، در کاهش غلظت کلسترول و تری گلیسیرید موثر است.

بوقناق

به گفته متخصصان طب سنتی، بوقناق برای پاک سازی کبد و فعالیت های آنزیمی کبد بسیار مفید است. عرق بوقناق برای کنترل و تنظیم قندخون در افراد دیابتی به خصوص دیابت نوع دو موثر است اما هنوز به صورت علمی ثابت نشده است.

هندوانه ابوجهل

میوه این گیاه دارای گلوکوزید قابل تبلوری با طعم بسیار تلخ به نام کولوسنتین است که در طب سنتی تجویز میوه این گیاه برای کاهش قند خون متداول است.

بامیه

آب بامیه موجب کاهش و کنترل قند خون موش هایی شد که مبتلا به دیابت بودند. تجربه ثابت کرده است که بامیه و دانه های آن تاثیر مثبتی در کاهش قند خون دارد. طبع بامیه سرد وتر است.

خار مریم

یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ نشان داد که مصرف خار مریم (بذر یا عرق گل) به مدت چهار ماه، میزان قند خون ناشتا و سطح انسولین افراد مبتلا به دیابت نوع دو را کاهش می دهد. طبع گیاه خار مریم گرم است.

چای سبز

نتایج تحقیقات اخیر نشان داده چای سبز برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند، مفید است. چای سبز به عملکرد بهتر سیستم متابولیک کمک می کند.

گزنه

گیاه گزنه حاوی طیف وسیعی از ترکیبات آنتی اکسیدانی از جمله پلی فنول ها، فلاونوئیدها، لکتین و استرول هاست. گیاه گزنه از طریق مهار آنزیم های تاثیر گذار روی جذب قند غذا (آلفا آمیلاز و آلفا گلوکزیداز)، تغییر شکل عناصر تولید قند در بدن و محافظت از سلول بتا پانکراس (محل سنتز انسولین) در کنترل قند خون در دیابتی ها موثر است.

نکته

میزان و چگونگی مصرف این گیاهان باید با نظر و تجویز پزشک معالج تان باشد.