کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی آرایش نظامی خود را طوری تنظیم کرده بود که اگر فرصتی پیش آمده و چراغ سبزی از قدرت‌های دیگر دریافت می‌کرد به فکر ضربه زدن به ایران باشد ولی رزمایش‌های اخیر، آنها را به لاک دفاعی برد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به رزمایش موشکی سپاه و ارتش گفت: این رزمایش‌ها چند پیام مختلف را به دشمن منتقل می‌کند. از همه مهم‌‌تر اینکه ایران در اوج قدرت دفاعی و توانمندی‌های نظامی است، آن هم توانمندی‌هایی که آن‌ها حتی تصور هم نمی‌کردند. توانمندی‌هایی که با توجه به جنگ‌های نامتقارن تنظیم شده و دشمن فاقد شیوه‌ها و دانش مقابله با آن است.

نشان دادیم به‌رغم تحریم‌ها در اوج آمادگی نظامی هستیم

وی ادامه داد: رزمایش‌های اخیر سپاه و ارتش این پیام را ابلاغ می‌کند که دشمن بداند ایران به‌رغم همه فشارهای اقتصادی، تحریم‌ها و هجمه‌ای که دشمن در فضای مجازی علیه افکار عمومی ما به راه انداخته، آنچنان توانمندی‌دفاعی ایجاد کرده که یا در برخی جهات بالاتر از ارتش‌های جهان است یا قابل رقابت با ارتش‌‌های بزرگ دنیاست. 

قنادباشی با بیان اینکه آماده بودن یک نیروی نظامی، تنها به تجهیزات نیست، اظهار داشت: ما با رزمایش‌های اخیر، هم از لحاظ تجهیزات به دشمن پیام دادیم، هم در مهارت‌ها و از همه مهم‌‌تر در روحیه و قابلیت‌های روحی که لازم است یک نیروی نظامی داشته باشد.

دشمن فکر می‌کرد ایران منتظر است تحریم‌ها شکسته شود تا از آن‌ها سلاح بخرد

وی درباره اهمیت تجهیزات به‌کارگرفته شده در مانور‌های اخیر سپاه و ارتش گفت: همه کارخانه‌های تسلیحاتی جهان و کسانی که فکر می‌کردند ما منتظر هستیم تحریم بشکند تا از تسلیحات آن‌‌ها خرید کنیم، الان می‌بینند که ایران توانسته با کم‌ترین هزینه‌ها سلاح‌های خود را تأمین کند و این توانمندیِ مهم یک ارتش است. آن‌ها به خوبی درمی‌یابند که دیگر قابلیت‌های ما مشروط به تمایل آن‌ها در فروش اسلحه نیست.

تجهیزات به‌کارگرفته شده در رزمایش اخیر این پیام را به دشمن می‌دهد که ایران به راحتی می‌‌تواند خواسته‌‌های خود را در شرایط جنگ از لحاظ تسلیحاتی رفع کند و این بالاترین امتیاز برای یک ارتش است، چرا که با تأمین این تجهیزات از داخل کشور، ناگزیر به استفاده از مستشاران خارجی برای استفاده از این تسلیحات نیست.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: تجهیزات به‌کارگرفته شده در رزمایش اخیر این پیام را به دشمن می‌دهد که ایران به راحتی می‌‌تواند خواسته‌‌های خود را در شرایط جنگ از لحاظ تسلیحاتی رفع کند و این بالاترین امتیاز برای یک ارتش است، چرا که با تأمین این تجهیزات از داخل کشور، ناگزیر به استفاده از مستشاران خارجی برای استفاده از این تسلیحات نیست. زمانی که این تسلیحات بومی باشند آموزش‌دهندگان استفاده از آن‌ها نیز بومی خواهد بود.

قنادباشی با بیان اینکه رزمایش‌های اخیر این پیام را به دشمن می‌دهد که هرگز به فکر تهدید ایران نباشند، اظهار داشت:‌ این رزمایش‌ها بازدارنگی ایجاد می‌کند و نشان می‌‌دهد که ما نه‌تنها تأمین کننده امنیت کشورمان، بلکه امنیت منطقه را هم می‌توانیم تأمین کنیم.

رزمایش اخیر به دشمن پیام داد که اگر در سوریه و لبنان هم خطایی بکنند متحمل زیان می‌شوند

وی تصریح کرد: به نمایش گذاشتن توانمندی‌های دفاعی کشور‌ به دشمن می‌گوید اگر در سوریه و لبنان هم خطایی بکنید ممکن است متحمل زیان‌هایی بشوید که قابل توجه است. در آذربایجان، غرب و شرق کشور و در هر جایی که به فکر تهدید باشید، مساوی است با مواجه شدن با حجم سنگینی از ضرباتی که هرگز تصورش را نمی‌کردید و این مهم است، چرا که دشمن ممکن است گاهی در مخیله‌اش باشد که از زمین، هوا، دریا، شمال، جنوب، شرق یا غرب ضربه‌ای به کشور وارد کند؛ این رزمایش به آنان این پیام را داد که به‌‌طور کلی این فکر را از ذهن‌تان بیرون کنید، چرا که قابلیت‌های دفاعی ایران به اندازه‌ای است که فراتر از مرزهای ایران هرجا منافع ایران را در خطر ببیند، وارد می‌شود و دفاع می‌کند.

رزمایش‌های سپاه و ارتش، دشمن را در لاک دفاعی فرو می‌برد

قنادباشی یکی دیگر از تأثیرات رزمایش‌های اخیر سپاه و ارتش را، ایجاد تغییر در آرایش دشمن دانست و گفت: رژیم صهیونیستی در مقاطعی در فکر این بود که بتواند تهاجمی انجام دهد و آرایش خود را طوری تنظیم کرده بود که اگر فرصتی پیش آمد و چراغ سبزی از سوی قدرت‌ها دریافت کرد در فکر ضربه زدن به ایران باشد. حال این رزمایش، آنها را به لاک دفاعی می‌برد. 

وی ادامه داد: تفاوت این مانور با مانورهای گذشته در این است که ما داریم توامندی‌های تهاجمی خود را نشان می‌دهیم و این موضوع، دشمن را به سمت اتخاذ آرایش تدافعی می‌برد و آن‌ها را مجبور می‌کند که در لاک خودشان فرو روند.

 عربستان چندسال پیش از نیروهای آمریکایی خواست تا در این کشور مستقر بشوند، ولی ترجیح آمریکایی‌ها این است که در هیچ کشوری مستقر نشوند. مدت‌هاست آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها این فکر را که به‌طور مستقیم با نیروهای خودشان ورود کنند و از کشورهای ریز و درشت و نفت‌خیر دفاع کنند از سرشان بیرون کرده‌اند.

قنادباشی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی ممکن است در آرایش‌ خود، از نیروهای خارجی کمک بگیرد، گفت: عربستان چندسال پیش از نیروهای آمریکایی خواست تا در این کشور مستقر بشوند، ولی ترجیح آمریکایی‌ها این است که در هیچ کشوری مستقر نشوند. مدت‌هاست آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها این فکر را که به‌طور مستقیم با نیروهای خودشان ورود کنند و از کشورهای ریز و درشت و نفت‌خیر دفاع کنند از سرشان بیرون کرده‌اند.

 وی ادامه داد: این فکر که پیوندی بین کشورهای اسلامی ایجاد کنند نیز موفق‌آمیز نخواهد بود، چرا که نیروهای اسلامی نمی‌توانند در کنار نیروهای غیرمسلمان کار کنند. اسرائیلی‌ها هرگز نمی‌توانند با این کشورهایی که روابط خود را با این رژیم عادی‌سازی کرده‌‌اند عملیات مشترک انجام دهند چون می‌دانند اولین ضربه را از همین کشورهای مسلمان خواهند خورد. آمریکایی‌ها هم جرأت نمی‌کنند در کنار نیروهای مسلمان بجنگند. آن‌ها در عراق پایگاه زدند امّا الان در این کشور متهم ردیف اول هستند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه دشمنان ناگزیر هستند که در لاک دفاعی فرو روند و اقدامی نکنند که عصبانیت یا حساسیت ایران را برانگیزد، اظهار داشت: مسلماً دشمنان ‌دستورالعمل‌هایی را به نیروهای خود صادر خواهند کرد که در مقابل مانورهای ایران عملی انجام ندهند تا مبادا موجب نگرانی و حساسیت ایران شود. درواقع با این مانورها دشمن به سمت این می‌رود که هرگونه تحرک خود را کاهش دهد.

توانایی مقابله با خطرات از سوی نظام، تمایل به سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد

قنادباشی تأثیر مانورهای اخیر در اقتصاد کشور را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: کسانی که به دنبال سرمایه‌گذاری در کشور هستند وقتی می‌بینند یک نظام باثباتی بر کشور حاکم است و توانایی مقابله با خطرات را دارد، ‌میل به سرمایه‌گذاری در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. همچنین کسانی که در خارج هستند و می‌خواهند با ایران وارد معامله شوند، زمانی که احساس کند با نظام مقتدری روبرو هستند و توانایی محافظت از خود را دارد، به همکاری ترغیب می‌شوند.

وی با بیان اینکه امنیت ارتباط مستقیمی با اقتصاد دارد، خاطرنشان کرد: وقتی امنیت برقرار است، رونق اقتصادی هم وجود دارد.

قنادباشی درباره تأثیر مانورهای اخیر بر نگاه شرکای اقتصادی ایران گفت: اگر در ترانزیت داریم با کشوری همکاری می کنیم، این کشورها با دیدن مانورهای اخیر، راه‌های ترانزیت را امیدبخش می‌دانند. اگر در خط لوله دارند با ما همکاری می‌کنند، مطمئن می‌شوند که این خط، امیدبخش است.

وی ادامه داد: همه فعالیت‌هایی که باعث انتقال نیرو و سوخت‌های فسیلی می‌شود و مسائلی که مربوط به راه‌های مواسلاتی است همه این‌ها با توجه به امیتی که برقرار است، راه‌های مطمئنی برای همکاری اقتصادی خواهد بود و می‌تواند ایران را تبدیل به حلقه وصل کشورهای عضو «اکو» کند. 

مانورهای اخیر روند آزادسازی پول‌های بلوکه شده را سرعت می‌بخشد

کارشناس مسائل بین‌المللی به بلوکه شدن پول‌های ایران در برخی کشورها اشاره کرد و گفت: زمانی که این کشورها، مانورهای نظامی ما را ببینند، اقدام به تسریع آزادسازی این پول‌ها می‌کنند.

قنادباشی با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا بر این اساس بود که ایران را یک نظام در حال افول و ضعیف شدن می‌دانستند که ممکن است فرو بپاشد، اظهار داشت: به نمایش گذاشتن توان نظامی کشور، این تز را ابطال کرد. 

آمریکا فکر بستن آبراهه‌های بین‌المللی به روی ایران را از سر خارج کرد

وی با بیان اینکه ایران برای تجارت بین‌المللی نیازمند استفاده از آبراهه‌های بین‌المللی است گفت: همه می‌دانند که اگر ما نسبت به کشتی‌هایمان احساس ناامنی کنیم و هر کشوری برای آن‌ها ناامنی ایجاد کند، منافعشان به خطر می‌افتد.

قنادباشی تصریح کرد: آمریکایی‌ها این را در ذهن می‌پروراندندکه گلوگاه‌های اقتصادی و آبراهه‌های بین‌المللی را به‌‌روی ایران ببندند و این مانور همه طرح‌های آن‌ها را خنثی کرد.