تسنیم/ عضو کمیسیون تلفیق گفت: دولتمردان از جیب مردم تفریق کردند و به جیب اطرافیان خود جمع کردند، حالا مجلس می‌خواهد از جیب رانت خواران تفریق کند و در جیب مردم جمع کند، شاید جمع و تفریق دولت و مجلس با هم فرق داشته باشد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نماینده مردم قم و عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: بطورکلی مجلس در بحث قیمت ارز ورودی نداشته است.

احمد امیرآبادی فراهانی افزود: نرخ تسعیر ارز در مجلس تعیین می‌شود و بر اساس آن دلار یا یورو تبدیل به ریال شده تا در بودجه به هزینه تبدیل شود.

 

وی اظهارداشت: دولت در لایحه بودجه سال آینده فروش روزانه دو میلیون و 300 هزار بشکه نفت پیش بینی کرده بود که در کمیسیون تلفیق این عدد به یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز کاهش یافت و در ضمن نرخ تسعیر هم 17 هزار و 500 تومان تعیین شد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: این 17 هزار و 500 تومان نرخ ارز نیست بلکه نرخ تسعیر است.

وی افزود: نرخ ارز را بازار تعیین می‌کند و خود دولت هم پیشنهاد داده این نرخ بر اساس قیمت بازار باشد.

امیرآبادی فراهانی بیان داشت: بانک مرکزی بنا بر تصمیم کمیسیون تلفیق مکلف است ارز (دلار و یورو) را دو درصد زیر قیمت بازار به فروش برساند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ارز چهار هزار و 200 تومانی اشاره کرد و گفت: تاکنون به میزان قابل توجهی ارز چهار هزارو 200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی و دارو تخصیص یافته اما این کالاها با قیمت دولتی به دست مردم نرسیده است.

نماینده مردم قم و عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای مثال محاسبه قیمت مرغ با نهاده چهار هزار و 200 تومانی کیلویی کمتر از هشت هزار تومان می‌شود نه 35 هزار تومان افزود: این ارز فقط به نفع رانت خواران تمام شد.

وی اظهارداشت: این رانت خواران در حقیقت از وابستگان، اطرافیان، هم جناحی‌ها، هم گروهی‌ها و نزدیکان دولتمردان بودند.

امیرآبادی فراهانی تصریح کرد: برخی افراد برای واردات کالا ارز چهار هزار و 200 تومانی دریافت کردند اما جنس به کشور وارد نشد و همچنین برخی‌ها کالا وارد اما به قیمت دولتی به سبب عدم نظارت و کنترل دولت در بازار توزیع نکردند.

وی ادامه داد: مجلس هم ارز چهار هزار و 200 تومانی و هم تعرفه گذاری آن را در لایحه بودجه سال 1400حذف کرد که با این تصمیم به یقین انحصار رانت شکسته می‌شود.

نماینده مردم قم و عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی افزود: رئیس جمهور در جلسه اخیر هیئت دولت گفت مجلس جمع و تفریق اعداد را بلد نیست.

وی ضمن انتقاد از اظهارات رئیس جمهور گفت: این گونه صحبت کردن با نمایندگان مردم درست نیست، مجلس به دنبال همدلی و و حدت است تا کشور بتواند در مقابل دشمنان بایستد.

وی با بیان اینکه اهالی خانه مجلس عددهای جمع و تفریق را خوب بلدند، یادآورشد: دولتمردان از جیب مردم تفریق کردند و به جیب اطرافیان خود جمع کردند حالا مجلس می‌خواهد از جیب رانت خواران تفریق کند و در جیب مردم جمع کند شاید جمع و تفریق دولت و مجلس با هم فرق داشته باشد.