مسئولیتها اجتماعی جزوی از ارزش های فرهنگی یک سازمان به شمار می رود، و در حقیقت یک «ارزش» محسوب می شود که با تغییر مدیریت دچار نوسانات اجرایی نخواهد شد و تبدیل به ثروت ملی در کشور می شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

غفلت، در موقعیت های اجتماعی و سیاسی و ... گاهی به قدری عوارض و پیامدهای سنگین و پیچیده ای دارد که به هیچ طریق قابل جبران نخواهد بود.

مجموعه «صنعت» با وجود تحمیل شرایط دشوار تحریم و اخیراً شیوع ویروس کرونا، طی سال های اخیر، خدمات متعددی را در راستای پاسخگویی به حوزه مسئولیتهای اجتماعی سازمانی داشته و رعایت دقیق این مسئولیت اجتماعی، مبتنی بر خلاقیت فردی مدیران و برخورد موردی با مسایل مختلف در جامعه محلی بوده است. سازماندهیِ مطلوب ِمدیرانی که، ساماندهی مناسب در این حوزه را به «سرمایه اجتماعی» تبدیل کرده اند. ثروتی ملی، که حاصل تجمیع واژه هایی چون «انساندوستی»، «علاقه به محیط زیست»، «عاطفه پروری» و ... بوده و خاستگاه مقبولیت اجتماعی است.

شرکت فولاد مبارکه از جمله بنگاه های فعال اقتصادی به شمار می آید که با وجود اینکه هدف حملات و تحریم های آمریکا به طور مستقیم قرار گرفت، با تلاشی مضاعف، علاوه بر رفع نیاز داخلی، محصولات جدیدی را نیز در حیطه فعالیت خود تولید و همچنین به شکل مطلوبی بازارهای صادراتی را نیز حفظ و تقویت کرد.

شرکت فولاد مبارکه، با عنایت به توصیه های مقام معظم رهبری و همسو با سیاستهای اقتصاد مقاومتی، با تاکید حمید رضا عظیمیان "مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه"، بر انجام وظایف و مسئولیت های اجتماعی در این مسیر، اقدمات متعددی را انجام داده اند.

کرونا و شرکت ملی فولاد مبارکه

شرکت ملی فولاد مبارکه، همزمان با وقوع بحران کرونا، علاوه بر در اختیار گذاشتن وسایل مورد نیاز پرسنل جهت مقابله با این ویروس، به منظور درمان بیماران کووید 19، اقدام به تامین اکسیژن مورد نیاز بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان و برخی از بیمارستان های خارج از استان به ارزش ریالی 720 میلیارد ریال کرد.

در این زمینه، همچنین می‌توان به مساعدت 70 میلیارد تومانی به بیمارستان‌ها و شبکه‌های بهداشت و درمان جهت خرید تجهیزات و مواد ضدعفونی کننده حوزه بیماری کرونا اشاره کرد.

فولاد مبارکه همیارِ کمک‌های مومنانه با دیگر نهادهای اجتماعی

همچنین در ادامه می‌توان به مشارکت در طرح‌های مواسات و کمک های مؤمنانه با همکاری ائمه جمعه و فرماندهان حوزه مقاومت شهرستان های همجوار و مرکز استان، احداث ساختمان پایگاه امداد و نجات بین شهری سازمان هلال احمر سه راهی مبارکه (پلیس راه اصفهان – شیراز)،‌ اختصاص 10 میلیارد تومان اعتبار به منظور تکمیل مصلی بزرگ امام خمینی(ره) اصفهان، برگزاری گلریزان ویژه آزادی زندانیان جرائم غیرعمد طی سال های 93 تا 98 به مبلغ 11 میلیارد تومان و فراهم آوردن زمینه بازگشت 1147 نفر زندانی به آغوش گرم خانواده‌های خود، سرمایه گذاری 60 میلیارد تومانی در پروژه احداث ایستگاه راه آهن ریز و اتصال خط ریلی فولاد سبا به شبکه ریلی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سرمایه گذاری 40 میلیارد تومانی در تکمیل و به بهره برداری رساندن ورشگاه نقش جهان اصفهان، انجام بیش از 50 طرح عمرانی جاده ای در منطقه پیرامون به منظور توسعه بهینه سازی و ایمن سازی جاده های اطراف با صرف ده ها میلیارد تومان هزینه از ابتدای ساخت تاکنون، آزادسازی اراضی متعلق به شرکت جهت تکمیل احداث بزرگراه کنارگذر غرب استان اصفهان را عنوان کرد.

تجهیز مراکز درمانی و کمک به حادثه دیدگان از سوانح طبیعی

سایر اقدامات شرکت فولاد مبارکه در راستای مسئولیت اجتماعی شامل: تجهیز و تکمیل مرکز توانبخشی شهید مدنی زرین شهر، مساعدت مالی جهت نوسازی و بهره برداری از اورژانس بیمارستان محمدرسول الله(ص) شهر مبارکه به منظور ارتقاءسطح بهداشت منطقه، مساعدت های نقدی و غیر نقدی به زلزله زدگان و سیل زدگان غرب و جنوب کشور، مساعدت مالی و عمرانی به ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان و تهران و مراسم پیاده روی اربعین سنوات قبل، مساعدت به نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی درمناسبت های مختلف نظیر جشن شکوفه ها، جشن عاطفه ها، سین سخاوت، احسان ونیکوکاری و . ... تهیه و توزیع بیش از 8500 بسته نوشت افزار فرهنگی به ارزش یک میلیارد تومان برای دانش اموزان توانخواه استان در سال 98، ارائه خدمات پزشکی - بهداشتی و مددکاری به مناطق محروم استان با استفاده از ظرفیت های طرح بسیج سلامت و سرمایه گذاری و اجرای طرح کنترل سیلاب در منطقه است.

فولاد مبارکه و دغدغه های زیست محیطی

رعایت مسئولیتهای اجتماعی، با هدف کاهش نگرانی های اجتماعی و بشری از جمله شاخص های عملیاتی کردن پروسه «مسئولیت های اجتماعی» در بعد بشری محسوب می شود .

«صنعت فولاد» از جمله صنایعی محسوب می شود که همواره دغدغه آلودگی محیط زیست در محل تولید و مناطق همجوار را برای مدافعان محیط زیست ایجاد می کند. اما شرکت فولاد مبارکه در راستای انجام مسئولیتهای اجتماعی، به منظور کاهش آلودگی، ارتقاء فرهنگ زیست محیطی، توسعه و نگهداری 1500 هکتار فضای سبز و جنگل، با برخورداری از روش‌های نوین آبیاری و با استفاده از پساب های تصفیه شده واستاندارد کارخانه، بیش از 800 میلیارد تومان سرمایه گذاری (450 میلیارد تومان داخلی و 10 میلیون یور و ارزی) به منظور اجرای پروژه عظیم ایجاد شبکه و جمع آوری و هدایت پساب‌های 9 شهر شهرستان‌های مبارکه و لنجان و ارتقاء تصفیه خانه پساب های شهرهای منطقه مجاور و شرکت با هدف پیشگیری از سرریز شدن پساب های شهری به رودخانه زاینده رود و محیط اطراف، بهبود وضعیت بهداشتی و زیست محیطی منطقه و استفاده از پساب تصفیه شده در خطوط تولید به جای برداشت آب خام با رویکرد استفاده بهینه از منابع آبی اشاره کرد.

حمایت فولاد مبارکه از نخبگان و محققان و پژوهشگران

از جمله اقدامات فولاد مبارکه در راستای تحقیق و پژوهش، تأسیس مرکز نوآوری تحول دیجیتال گروه فولاد مبارکه (مشترک با دانشگاه تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری )، ارتباط با بیش از 120 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی از طریق قراردادهای پژوهشی بلند مدت سه ساله با هدف ایجاد پیوند میان صنعت و دانشگاه و بسترسازی برای بومی سازی صنعت فولاد کشور، مشارکت در تأسیس پژوهشکده فولاد دانشگاه صنعتی اصفهان، انعقاد قرارداد اعطای اعتبار ویژه پژوهشی (گرنت) شرکت فولاد مبارکه جهت حمایت از پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی، تأسیس مرکز نوآوری و توسعه فناوری گروه فولاد مبارکه، انجام بیش از 1100 پروژه تحقیقاتی با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور ، معرفی شرکت فولاد مبارکه در کتب درسی مقاطع مختلف تحصیلی با هدف غنی سازی مطالب علمی و آشنایی دا نش آموزان با صنعت فولاد و اشاعه فرهنگ صنعتی است.

دریافت نشان ویژه مسئولیت‌های اجتماعی به «شرکت ملی فولاد مبارکه»

دریافت نشان ویژۀ مسئولیت‌های اجتماعی به‌دلیل توجه ویژه شرکت فولاد مبارکه به مسئولیت‌های اجتماعی در آبان ماه سال جاری، فراتر از وظایف سازمانی این شرکت و همچنین مشارکت فعال در امور اجتماعی عام‌المنفعه و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی، علمی، خیرخواهانه و مرتبط با محیط‌زیست به روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه تعلق گرفت. رویدادی که حکایت از ظرفیتهای عظیم این شرکت در بخش مسئولیتهای اجتماعی دارد، که با توجه به سیاستهای اتخاذ شده در فولاد مبارکه نهادینه شده است. تخصیص یک روز از قوق همه پرسنل به سیلزدگان، ساخت مدرسه، تهیه ی جهیزینه و ساخت مسجد و اماکن تفریحی از جمله اموری محسوب می شوند که انجام آن، مصداق واقعی نهادینه شدن «مسئولیت های اجتماعی» در این بنگاه اقتصادی است.

سخن آخر

بدیهی است؛ توسعه فرهنگ مسئولیت پذیری اجتماعی نیاز به بسترسازی در معنای عام و نهادینه کردن آن در مقطع پایین و شروع تحصیل و آموزش میسر می شود .

توسعه پایدار و کسب رضایت، خارج از منافع اقتصادی، مقوله ای است که پایه های رشد اقتصادی در سایه رشد و تعالی اخلاقی و انسانی را استوار خواهد ساخت و سهم مشارکت ملی در تمامی ابعاد گسترش می دهد. رویکردی که تا کنون در بسیاری از بنگاه های اقتصادی در مواجهه با بحرانهای مختلف مشاهده شده و امید است این فرآیند توسعه بیشتری یابد تا علاوه بر آنکه همگی موفق به اخذ «نشان ویژه مسئولیت‌های اجتماعی» در این دنیا شویم، «رضایت الهی» در جهان باقی را نیز از آنِ خود سازیم .