شاید به ذهنتان خطور نکند، برخی رفتار‌هایتان به‌مرور باعث لوس شدن کودک خواهد شد. در نقش والدین، معلمان و مربیان باید بدانید کجا به نیاز کودک پاسخ دهید و کجا دور خواسته‌های او خط بکشید. متخصصان باور دارند، در یک سال اول زندگی، تمام نیازهای نوزاد باید رفع شود و والدین نگران لوس شدن کودک نباشند. اما اگر به بعضی رفتارهای نادرست کودک توجه و آن‌ها را تشویق کنید، احتمالا در آینده، با مشکل رو‌به‌رو خواهید شد. در این مقاله کودکت، راهکار‌هایی در اختیارتان قرار می‌گیرد که به کمک آن‌ها، بهترین واکنش را نسبت به درخواست‌های کودک از خود نشان دهید.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دلایل لوس شدن کودک و جلوگیری از آن
بغل کردن کودک به محض گریه
کودکان معمولا در سه ماه اول زندگی زیاد گریه می‌کنند. ممکن است با خودتان فکر کنید اگر خیلی سریع سراغ کودک بروید و او را در آغوش بگیرید، در آینده او را بی‌صبر و لوس بار خواهید آورد. دکتر ماریا کنول، متخصص اطفال، معتقد است والدین نباید اجازه دهند کودک در سال‌ اول زندگی‌اش برای مدت طولانی گریه کند. زیرا کودک نیاز به امنیت و توجه دارد و اعتماد اینگونه در او شکل می‌گیرد.
بعد از گذشت سه ماه، چند دقیقه بعد از شروع گریه، صبر کنید تا ببینید کودک آرام خواهد شد یا نه. همانطور که کودک بزرگ‌تر می‌شود، فرصت بیشتری به او دهید تا خودش آرام شود. بعد از نه ماهگی، کودک یاد می‌گیرد که می‌تواند با گریه توجه والدین را جلب کند، بنابراین، به این موضوع توجه کنید که آیا کودک به دنبال جلب توجه است یا واقعا به کمک نیاز دارد.

دادن پستانک به محض گریه
طبق توصیه انجمن اطفال آمریکا، دادن پستانک به کودک خطر سندرم مرگ ناگهانی کودک را کاهش می‌دهد. البته نه به آن معنا که وقتی کودک گریه می‌کند، باید پستانک را در دهانش بگذارید. به عقیده متخصصان، بهتر است قبل از هر اقدامی، ابتدا نیاز واقعی و اولویت کودک را مشخص کنید.
برای مثال، ممکن است گریه کودک ناشی از گرسنگی باشد، زیرا در حال رشد است و بدنش به تغذیه بیشتری نیاز دارد. بنابراین، به جای پستانک، نیاز به شیر مادر دارد. البته از حدود نه ماهگی، نیاز به مکیدن در کودک کاهش می‌یابد، بنابراین، از این سن به بعد، سعی کنید به کودک خودآرام‌سازی را آموزش دهید.

تکان دادن کودک به هدف خواباندن او
سه ماه اول تولد، شاید این کار اشتباه نباشد، زیرا کودک هنوز خودآرام‌سازی را یاد نگرفته است. اما از حدود سه ماهگی به بعد، تکان دادن برای خوابیدن را به‌مرور متوقف کنید. کودک باید کم‌کم تمرین کند خودش به‌تنهایی و بدون هیچ مقدمه‌ای بخوابد و این مهارت را یاد بگیرد. بهتر است قبل از رسیدن به سه ماهگی هم، به کودک فرصت دهید تنها خوابیدن را یاد بگیرد.

بازی کردن با وسایل مورد علاقه
بهتر است از همان ماه‌های اول تولد، وسایل الکترونیکی، تلفن همراه، کلید، جواهرات یا هر وسیله‌ای که فکر می‌کنید ممکن است برای کودک نقش اسباب‌بازی را پیدا کند و به سلامتی او آسیب بزند، از دسترس او دور نگاه دارید.
برای مثال، اگر کودکتان بخواهد کنترل از راه دور در را در دهانش بگذارد، ممکن است در آن لحظه با جدیت به او گوشزد کنید که این کار، به علت وجود باتری در کنترل، خطرناک است اما این رفتاری نادرست است. زیرا کودک از وجود یا نبود باتری در کنترل اطلاعی ندارد و فقط می‌خواهد با آن بازی کند. او می‌خواهد دنیای اطرافش را کشف کند، بنابراین، وسایلی در اختیار او بگذارید که مجاز و امن باشد.

ناخنک زدن به میان‌وعده‌ها
ناخنک زدن به میان‌وعده‌ها تا زمانی خوب است که کودک به خوردن خوراکی‌های سالم مثل میوه بسنده کند. اما اگر میان‌وعده‌ها خوراکی‌های نا‌‌سالمی مثل چیپس و تنقلات هستند، بهتر است آن‌ها را از دسترس کودک دور نگاه دارید. طبیعی است کودک هر چیزی که می‌بیند بخواهد، اما باید توجه کنید، با پاسخ مثبت به درخواست‌های او، باعث لوس شدن کودک نشوید. قبل از اینکه خواسته کودک را رفع کنید، چند ثانیه صبر کنید تا او کمی آرام شود و سپس خواسته‌اش را برآورده کنید. برای رشد مهارت کلامی کودک، می‌توانید هر خوراکی را که در اختیارش می‌گذارید نام ببرید.