رایزنی آمریکایی- اسرائیلی درباره ایران سفرهای مقامات آمریکایی به منطقه عربی و اسرائیل آغاز شده همان‌طور‌که مذاکرات متفاوتی هم با طرف‌های متنوعی دباره ایران آغاز شده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روز یکشنبه کنت مک‌کنزی، فرمانده سنتکام، برای اولین‌بار از زمان روی‌کار‌آمدن جو بایدن به تل‌آویو سفر کرد. شنبه‌شب هم میر بن شبات، مشاور امنیت داخلی این رژیم، گفت‌وگویی با همتای آمریکایی خود، جیک سالیوان داشت. هم‌زمان با این سفر، طبق اعلام کاخ الیزه، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، گفت‌وگوی تلفنی با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا داشت که یکی از موضوعات مورد بحث در این گفت‌وگو برنامه هسته‌ای ایران بوده است. رهبران دو کشور در این گفت‌وگو «تمایل خود را برای همکاری مشترک به‌منظور برقراری صلح در خاورنزدیک و خاورمیانه و به‌ویژه مسئله هسته‌ای ایران ابراز کردند». بایدن پیش‌تر با بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس نیز تلفنی صحبت کرده بود.

به گزارش ایسنا به نقل از دیفنس وان، ژنرال مک کنزی، فرمانده مرکز فرماندهی نیروهای آمریکایی در منطقه (سنتکام) حین انجام اولین پرواز خود به خاورمیانه از زمان آغاز ریاست‌جمهوری جو بایدن، شرایط کنونی را «دوران فرصت» در روابط ایران و آمریکا توصیف کرد.

او در جمع خبرنگاران با ادعای اینکه در ماه‌های منتهی به انتخابات و تحلیف بایدن تهدیدهایی شدید از سوی ایران وجود داشت، مدعی شد آمریکا توانست بازدارندگی را در این وضعیت حفظ کند و هدف واشنگتن جلوگیری از جنگ بوده است. مک کنزی ادامه داد: برخلاف آنچه برخی تحلیلگران نظامی و امنیتی نگران بودند که ایران در روزهای پایانی کار رئیس‌جمهور دونالد ترامپ انجام دهد، این کشور نه‌تنها به هیچ هدف آمریکایی در منطقه به‌طور مستقیم حمله نکرد، بلکه توانست به میزان زیادی بازیگران نیابتی خود را در عراق و بخش‌های دیگر منطقه مدیریت کند. البته تمامی این گروه‌ها به‌طور مستقیم تحت فرماندهی و کنترل تهران نیستند.

این فرمانده نظامی آمریکایی همچنین گفت ایران توانست به میزان زیادی این گروه‌ها را متقاعد کند که اکنون زمان تحریک به جنگ نیست و این، تنها نتیجه مؤلفه نظامی نیست بلکه محاسبات سیاسی در تهران وجود دارد که منتظر دولت جدید (در آمریکا) است تا ببیند آیا چیزی تغییر خواهد کرد. اکنون یک دولت جدید روی کار آمده که سیاست آمریکا را بازبینی می‌کند.

به گزارش اورشلیم‌پست، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز در جلسه کابینه و پس از تبریک‌گفتن به جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا، عنوان کرد که با بایدن برای «مقابله با چالش‌های مشترک که در رأس آنها تهدید ایران قرار دارد»، همکاری خواهد کرد.