خبرگزاری آناتولی در گزارشی به مساله افزایش توان موشکی و پهپادی ایران در دهه های اخیر پرداخت و تاکید کرد که ایران در این عرصه درحال پیشرفت مستمر است.

آناتولی: رزمایش‌های اخیر ایران پیامی به آمریکا بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خبرگزاری آناتولی در گزارش خود می‌نویسد: رزمایش های اخیر توسط ایران در خلیج فارس در بحبوحه تنش های شدت یافته با واشنگتن، پیامی برای دولت جدید آمریکا در بر دارد. 

ایران در هفته های اخیر چند رزمایش نظامی انجام داده است. این رزمایش ها از زمانی که آمریکا ناوهای جنگی، زیردریایی و ناو هواپیما بر به منطقه خلیج فارس فرستاد، شتاب گرفته و تنش ها و ترس از تقابل نظامی مستقیم میان تهران و واشنگتن را افزایش دادند. 

حاکی اویغور، معاون رئیس مرکز مطالعات ایران-آنکارا در گفت و گویی با آناتولی گفت: ایران در خلال رزمایش های موشکی و پهپادی، هدف دارد برای اطمینان خاطر مردم میزان قدرتش را به ملتش نشان دهد و در عین حال پیامی به دولت جدید آمریکا بفرستد که مذاکرات آینده میان این دو کشور آسان نخواهد بود. 

اویغور افزود: سال 2020 برای ایران با وجود تلاش برای مواجهه با حملاتی متعدد که امنیت داخلی و خارجی آن را هدف گرفته بود، سال سختی بود. 

این رزمایش ها در خلال گمانه زنی هایی مبنی بر این انجام شد که ایران به دنبال تلافی شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی توسط آمریکا و به شهادت رسیدن شهید محسن فخری زاده در عملیاتی تروریستی است. به دنبال شهادت سردار شهید سلیمانی، دو کشور فورا در آستانه تقابل نظامی مستقیم قرار گرفتند، اگرچه سرانجام از آن اجتناب شد. 

اویغور گفت: ایران احتمالا به واسطه این رزمایش ها قصد تهدید حضور آمریکا در منطقه را دارد. 

طبق گفته او، سپاه ایران با این رزمایش ها عناصر دریایی آمریکا را در موقعیت هایی دورتر نسبت به پایگاه های آمریکا در منطقه که در برد موشک هایش قرار می‌گیرند، مورد بررسی به عنوان یک هدف قرار داد. 

این کارشناس ادامه داد: ایران در دهه های گذشته پیش رفت قابل ملاحظه ای در تولید و توسعه موشک های بالستیک و کروز داشته است. 

او علاوه بر این مطرح کرد: ایران همچنین اقداماتی جدی برای ارتقای توان عملیاتی پهپادهایش داشته است، چرا که با سختی هایی در واردات تسلیحات متعارف مواجه بوده است.

اویغور همچنین مطرح کرد: توان رو به افزایش پهپادی و بالستیک ایران موجب ایجاد نگرانی در کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی شده است.

او مدعی شد که ایران موجودی موشک های بالستیک و پهپادی اش را نه تنها در نیروهای خودش به کار می گیرد، بلکه آن ها را در دسترس نیروهای نیابتی اش در منطقه از جمله حزب الله و انصارالله یمن قرار می دهد. 

این کارشناس در آخر گفت: انتظار می رود مسئله افزایش توان بالستیک و پهپادی ایران در مذاکرات آتی ایران و آمریکا مورد بحث قرار بگیرد.